Utgifter med Hund

Vi bruker vel en plass mellom 1000-1500 per måned på hunden, av og til mer :) Har mellomstor jakthund
Hæ?? Hva bruker du disse pengene på? Jeg bruker kanskje 300kr på min Dunker, som også er en mellomstor jakthund. Og det er inklusive godbiter, god fôr og bæsjeposer.

Forsikring kommer an på rasen osv, vår koster 3000kr i året. Helsesjekk og vaksine og en leke til premie på rundt 1000kr en gang i året. Ellers er det kun fór som koster regelmessig,å det trenger ikke være snakk om så mye, kanskje 400kr mnd. Kommer an på hund og fór.
Skal sies at malteser og andre små raser ofte har helseproblemer som kan gi ekstra utgifter, for eksempel at tennene må ut.

Hæ?? Hva bruker du disse pengene på? Jeg bruker kanskje 300kr på min Dunker, som også er en mellomstor jakthund. Og det er inklusive godbiter, god fôr og bæsjeposer.
Forsikringen er vel 500 (mannen som betaler, så litt usikker), men er ikke sikkert det er så mye som jeg tror :) 1 stor pose mat holder 1 måned. Men i løpet av året er det jo vaksine, helsesjekk, noe utstyr. (kjøpte nylig sånn nytt "jaktdekken") Har og brukt noe på pass da ho blir med til Sverige og Finland også. (ikke nå i korona da). Er mest mannen som styrer dette, er nok ikke så mye som jeg tror :) Diverse kurs og prøver har jo og kostet penger. (Ho brukes mye i jakt)

Så bra :) er bare det at mange misforstår dette med allergivennlige hunder dessverre, og mange med allergi kan bli svært syke. Lykke til i jakten på den rette hunden for dere!
Ja det er mange som misforstår det med allergivennlige hunder. Nå vet jeg heldigvis at mamma har tåler disse så det gjør det enklere å velge rase. Det blir uansett om ca. 2-3 år at jeg kjøper meg hund. Har lyst å spare meg opp en egen buffer, i tillegg må jeg spare slik at jeg har råd til å kjøpe den. Takk, det blir veldig spennende og gøy når den tid kommer! :-)

Jeg tror det kommer til å gå helt fint, kostnadene er nok ikke så store på slike små hunder - men én ting er det aller aller viktigste du må tenke på ved kjøp av en populær, liten, hunderase: vær ekstremt nøye når du velger ut valpen. Ikke kjøp usett, ikke kjøp uten å ha hatt god kontakt med oppdretter, besøk foreldredyrene / dyret, besøk oppdretter, hent valpen personlig HOS oppdretter osv... Det er utrolig mange svindlere der ute, som henter valper fra valpefabrikker i Polen, Romania, Ukraina osv, stuver de i biler og kjører de til Norge. Yorkies og Maltesere er big business. Nylig ble det funnet valper stuvet sammen i et kjøleskap (!) som skulle rett ut på markedet for de som vil ha en søt liten instagramvennlig hund, og som kanskje ikke er så nøye hvor den kommer fra. Én ting er at man ikke trenger å kjøpe hund fra den mest premierte oppdretteren i Norge (utstillingspremier er uansett bare noe tull), men å kjøpe en helt papirløs hund er ofte forbundet med stor risiko pga østblokk-importen :(

Forøvrig bruker vi ca 600kr på en matsekk, da jeg er opptatt av kvalitetsmat for hunden min, mat som ikke er testet på dyr (slik Purina og Pedigree gjerne gjør), og som ikke består av det mest jævlige industrielle kjøttet som finnes. Bruker derfor for som for eksempel er fritt for kylling og svin, da kyllingproduksjon og svinekjøttproduksjon er forbundet med ekstremt mye lidelse for husdyrene. Den holder ca 2 mnd for vår Labrador. Ellers er det bare hundeposer og av og til nytt utstyr som trengs. Hadde mye nytte av forsikring når jeg bodde i Norge, etter jeg flyttet vekk har vi ikke forsikring da den er mye dyrere i utlandet og behandlingene stort sett er noe billigere. Ville nok kjøpt forsikring om vi bodde i Norge. Agria betalte mye penger damals til oss, mer enn jeg betalte inn :p

Hva slags hundemat koster 300 kr på en mellomstor hund i mnd? :p matbutikk mat?
Æsj, nei. Her kjøpes det bare god hundemat! Har Eukanuba for aktive hunder med sensitiv mage. Men de 15 kg sekker holder en god stund (300 g til dagen for hunder mellom 25-30 kg) og koster bare 700-800 kr. Butikk-mat til hund er bare drit i og koster faktisk mer.

Forsikringen er vel 500 (mannen som betaler, så litt usikker), men er ikke sikkert det er så mye som jeg tror :) 1 stor pose mat holder 1 måned. Men i løpet av året er det jo vaksine, helsesjekk, noe utstyr. (kjøpte nylig sånn nytt "jaktdekken") Har og brukt noe på pass da ho blir med til Sverige og Finland også. (ikke nå i korona da). Er mest mannen som styrer dette, er nok ikke så mye som jeg tror :) Diverse kurs og prøver har jo og kostet penger. (Ho brukes mye i jakt)
Å ja. Ja, da forstår jeg hvorfor. :) Ja, regner ikke med det hverken veterinær eller engangsutgifter som all utstyr. Har også gitt opp med forsikring. Det koster ikke så mye. Var 260 i måneden, tror jeg. Har hatt veterinær-utgifter på ca 10.000 de siste 4 år, noe som er billigere enn om jeg hadde betalt de 260kr per måned.

Å ja. Ja, da forstår jeg hvorfor. :) Ja, regner ikke med det hverken veterinær eller engangsutgifter som all utstyr. Har også gitt opp med forsikring. Det koster ikke så mye. Var 260 i måneden, tror jeg. Har hatt veterinær-utgifter på ca 10.000 de siste 4 år, noe som er billigere enn om jeg hadde betalt de 260kr per måned.
Vi har vel mest forsikringen siden vi drar ut av landet :) Kan vist bli noe voldsomt styr da om man ikke har, eller om noen skyter hunden vår under jakt eller slikt :P Men vi har heller ikke egentlig brukt noe utover helsesjekk og vaksine hos dyrlege (og det er jo fullpris uansett tror jeg) :P

De siste to årene av hundens liv brukte vi ca. 100 000 kr bare hos dyrlegen. Livet med hund er uforutsigbart og man kan plutselig sitte der med store utgifter. Vi skal aldri ha hund igjen, det tåler hverken hjertene våre eller lommeboka.

Æsj, nei. Her kjøpes det bare god hundemat! Har Eukanuba for aktive hunder med sensitiv mage. Men de 15 kg sekker holder en god stund (300 g til dagen for hunder mellom 25-30 kg) og koster bare 700-800 kr. Butikk-mat til hund er bare drit i og koster faktisk mer.
Javel :p aldri brukt det merket

Koster ca 1500 kr i mnd. Kjøper royal canin fòr til henne. Har en dvergdachs. I sommer kostet det 20.tusen hos veterinæren i tillegg.

Dyr koster, man vet liksom aldri hva man får. Vår første hund kostet oss 1500 i måneden i dyrlegeutgifter, pluss forsikring på 500 i måneden og mat på 1300 i måneden pga spesialfor. Hunden levde i nesten 8 år så ble noen penger, men jeg skal alltid ha forsikring om ikke hadde det kostet oss ekstremt mye.
Nå betaler vi 1000 kroner pr sekk med mat, går en sekk i måneden så forsikring på 500 i måneden og diverse vetutgifter på 500 i måneden. Da er hunden frisk :)

Vi har to hunder, og med mat, forsikringer, tannstell og vaksiner koster de ca 2000 - 2500 i mnd. Noen år mer hvis det blir veterinærbesøk grunnet sykdom, så jeg har en egen hundekonto jeg setter penger inn på hver mnd.

Back
Topp