utgått kylling..?

dyrehagen

Andre møte med forumet
Kan jeg spise kyllingfilet som er gått ut på dato? Siste forbruksdag var i går(28.05).. de har bare ligget i kjøleskapet og blitt glemt :/

Siste forbruksdag er vel viktigere å passe på enn "best før". Men skulle jo ikkje tru ein dag har veldig mykje å seie. Eg sjølv klarer det ikkje, men eg er kanskje litt prippen der:p viss kyllingen ikkje luktar veldig dårlig så er den sikkert godt etande:-)

Siste forbruksdag er vel viktigere å passe på enn "best før". Men skulle jo ikkje tru ein dag har veldig mykje å seie. Eg sjølv klarer det ikkje, men eg er kanskje litt prippen der:p viss kyllingen ikkje luktar veldig dårlig så er den sikkert godt etande:-)
Sign. Det går bra. Men har blitt matforgiftet av kylling 2 ganger tidligere, så aldri mer!

Går sikkert helt fint!! Jeg hadde tilberedt den og smakt den.
Her i huset er mannen nazi så han hiver alt som går ut samme dagen, irriterer meg for er faktisk mye som fortsatt kan spises.

Her i huset er mannen nazi så han hiver alt som går ut samme dagen, irriterer meg for er faktisk mye som fortsatt kan spises.

Akkurat det samme her! Jeg blir så sur når han har ryddet kjøleskapet. Mye havner i bosset som her helt i orden, men det nytter jo ikke å si noe.

Kjøtt er jeg litt forsiktig med, men om det gikk ut igår vil jeg tro det hår bra å spise idag.

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg er vanligvis ikke så veldig nøye på datomerkingen, spiser det meste fordi om det er noen dager over datoen. Men... Ikke kylling!!!! Kylling er lettbedervelig og det er grunn til at det står siste forbruksdag og ikke best før på dem.... Mest sannsynlig går det jo bra om den gikk ut i går, for da er det så lite om å gjøre..... ;) Men usikker på om jeg ville gjort det.....

Det lukter du fort

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Jeg er ikke den som er redd for datoer, men ferskt kjøtt er jeg forsiktig med, og spesielt kyllingfilet. Opplevde nettopp det at vi hadde glemt å følge med datoen på fersk kyllingfilet som hadde ligget i kjøleskapet. Dagen etter skulle vi ha den til middag, og jeg kjente lukta med en gang jeg åpnet pakken, så jeg sjekket datoen.
Turte ikke lage den, for det luktet så sterkt. Dette var altså dagen etter "best før".

Så det er jo bare å åpne og lukte, evt. steke litt og smake på den. Kjenner raskt om den smaker rart.

Ville absolutt lukta på den først. Man lukter fort når kylling er dårlig, det lukter ikke godt! Og pass selvfølgelig på å steke den godt, men det skal man alltid med kylling.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Hehe, her er det motsatt. Jeg er så utrolig nazi på mat og holdbarhetsdato. Alltid vært! :oops:

Ville ikke gjort det med kylling nei, storfe kan fint ligge over dato, blir jo bare mørere:-)

Dårlig erfaring med det, så nei det ville jeg ikke gjort igjen:P

NEI. Kylling spiser man IKKE etter siste forbruksdag

Sent from my XT1032 using BV Forum mobile app

Lukta gir deg svaret

fra app

Lager ikke mat som har gått over datoen . Når det står siste forbruksdag er det ikke anbefalt å spise den maten etter denne datoen

Lukt på den. Lukter den søtlig eller surt skal den kastes

Back
Topp