Utgått førerkort?

*Mama*

Gift med forumet
Førerkortet mitt gikk ut 1mars men jeg har tatt mørkekjøringen i feb. Må jeg opp på vegvesenet og bestille selv eller kommer det automatisk?[8|][:D] Kjører litt ulovlig jeg nå vel...

For å få nytt MÅ du inn dit, og det koster 300 for et nytt [:'(]

Har bytta etter navn jeg, og ikke bytta kort så kjører vel "ulovlig" med det kortet jeg også,men det er langt til biltilsynet og sure penger [:'(]

ORIGINAL: Rebecca85

Har bytta etter navn jeg, og ikke bytta kort så kjører vel "ulovlig" med det kortet jeg også,men det er langt til biltilsynet og sure penger [:'(]

Kan ikke man ringe å bestille engang? [:'(]

ORIGINAL: *Plomma*

ORIGINAL: *Mama*

ORIGINAL: Rebecca85

Kan ikke man ringe å bestille engang? [:'(]

Du må nok møte opp for å få nytt, men er mulig du må kjøre opp på nytt siden det allerede er gått ut, vet om flere som måtte kjøre opp på nytt fordi di ikke fornya førerkortet før det gikk ut, den norske stat er ganske så vrien vet du.....

Ringte de.. (en gammal røy med røykestemme som tok tlf[:D]) vel må ta med førerkortet og betale 200kr. Hadde lite lyst å dra dit.. [:'(] Men oppkjøringen slipper jeg å ta på nytt.. det hadde jeg nektet UANSETT![:D]

sambo ble stoppet for ikke lenge siden... han har glemt å ta mørkekjøring og lappen gikk ut i april 2004. Slappt system.... han har blitt stoppet i fartskontroll + vært med i en ulykke hvor politi har sjekket lappen etter april 2004... så nå venter vi bare på straffa [:'(][:(].

ORIGINAL: TonjeJenta

sambo ble stoppet for ikke lenge siden... han har glemt å ta mørkekjøring og lappen gikk ut i april 2004. Slappt system.... han har blitt stoppet i fartskontroll + vært med i en ulykke hvor politi har sjekket lappen etter april 2004... så nå venter vi bare på straffa [:'(][:(].

Har alltid hørt at om man ikke tar mørke kjøring og lappen går ut, så må man ta det på ny, både teori og oppkjøring[;)]

Er det så nøye med å bytte førerkort når man har skifta navn, da? Jeg har lagt til et etternavn, men det har ikke vært i mine fjerneste tanker at jeg må ha nytt førerkort...

Vel, når du har byttet navn er førerkortet ditt ulovlig som legitimasjon, og bruker du det som leg er det dokumentfalsk. Straks du blir bedt om å vise det frem, er det altså ikke gyldig...

Så ja, har du byttet navn (og å legge til et etternavn ER å bytte navn) så er det bareå pille seg avsted på kontoret deres og få et nytt. Du må ta nytt bilde inni deres spesielle fotoboks, skrive navnet på en elektronsik signaturplate, og så kommer lappen dumpende ned i postkassa etter noen dager.

Ulempen er, du må levere inn det gamle når du er der! Du får en midlertidig kjøretilatelse da, og for dem av dere som går omkring med annen leg i lommeboka er det ikke noe problem. For meg som har bankkort uten bilde derimot, som har førerkortet som eneste leg (bortsett fra pass, men det pleier jeg ikke bære på...) var det en litt dum greie... for den midlertidige kjøretillatelsen er bare gyldig sammen med gyldig leg (og igjen, om du ikke har skaffa nytt bankkort heller, så er ikke det gyldig heller!!!)

Lure meg dro nemlig og bytta førerkort straks jeg hadde bytta navn. Da var jeg i en annen del av landet enn hvor jeg bor (siden vi giftet oss på mitt hjemsted, 35 mil fra her jeg bor) og hadde ikke passet med meg. Måtte levere inn fører kortet, og fikk denne papirlappen i retur. Så hvem var det som kjørte de 35 milene hjem uten gyldig førerkort? Nøkkelkortet fra jobb teller jo ikke akkurat som "gyldig legitimasjon". (det måtte jeg forresten også bytte, så snart jeg kom på jobb etter bryllupsreisen)

Back
Topp