Utgått egg

Bambi88

Forelsket i forumet
Fikk servert egg i noen dager nå og fant akkurat ut at dem gikk ut for noen uker siden:( hva gjør jeg nå? Evt få en sjekk?

Egg har en best før dato, betyr kun at de holder seg best innen den tiden. Her spiser vi egg så lenge de ser fine ut. Merker fort om det er dårlig så tror ikke det skal ha så mye å si :)

Ok☺ ble bekymret for den lille
Forståelig! Er så vanvittig mye man skal tenke på! Men skinke og slike ting som er gått ut på dato er nok mer bekymringsfullt enn egg :) dette på grunn av bakterier.
Hadde egg hatt en siste forbruksdag dato i stede så hadde jeg kanskje vært litt bekymra men har alltid brukt egg selvom de har gått over best før datoen og aldri vært noe problemer med det :)

Egg kan vare flere måneder over dato :) så lenge du ikke smakte noe galt med de så hadde jeg ikke bekymret meg :)

Egg er holdbart langt over best før dato, så ikke tenk på det. Luktesansen er beste fasit på om mat er trygg å spise, dato er bare veiledende stort sett ☺

Jeg har aldri tenkt på egg som noe som går ut på dato :P Min kjæreste fra Frankrike er veldig nøye på det, og sjekker ofte på eggepakken. Han sier at de lukter forferdelig når de er gamle, men det har jeg aldri opplevd i Norge. Kanskje det gjelder mer om man ikke oppbevarer dem i kjøleskap, og heller i matbod med høyere temp, som er vanlig i andre land. Ville ikke bekymret meg

Du hadde nok ikke vil spist de om de var dårlige, for det merker du fort! Egg har lang holdbarhet selv om det står best før dato på pakken. Hvis du er usikker på om at et egg er spiselig kan du fylle en bolle med vann og legge egget oppi. Hvis det flyter opp er egget ødelagt

Det er på grunn av at Norge må følge eu-reglene at best før datoen er satt til såpass kort holdbarhet. Det er ikke fordi de mener at eggene blir dårlig men i store deler av Europa er det mye salmonella i eggene. Derfor må eggene spises innen noen uker etter at de ble verpet. Salmonellarisikoen er også større i andre land fordi de ikke er like flinke å holde eggene kjølig.

Norske egg inneholder ikke salmonella og kan ofte spises flere mnd. etter best før datoen (så lenge de er oppbevart under 12 grader). De kan altså stå til de blir dårlige, og er de dårlige både ser, lukter og smaker du det. Om du skulle være så uheldig å få i deg salmonella, blir du raskt dårlig, ofte med diaré, hodepine, feber og magesmerter. Du merker det med andre ord om du er smittet. Salmonella utgjør i utgangspunktet ingen direkte fare for fostere, men gravide og andre med lav imunforsvare kan lettere bli mer alvorlig syk av salmonella enn normalt friske folk.

Men altså. Du har ingenting å bekymre deg for i forhold til egget du spiste.

Har vondt i hodet i dag,men tror jeg begynner å bli litt forkjølet

Ja det må være noe annet. Salmonella slår inn mye raskere enn som så. Salmonella er en mage tarminfeksjon, så hodepine kommer ikke alene. Og jeg har faktisk ikke hørt om noen tilfelle av salmonellasmitte gjennom norske egg, så tror du har større sjanse for å vinne i lotto ;) De fleste nordmenn som smittes av salmonella, smittes i utlandet.

Ja det må være noe annet. Salmonella slår inn mye raskere enn som så. Salmonella er en mage tarminfeksjon, så hodepine kommer ikke alene. Og jeg har faktisk ikke hørt om noen tilfelle av salmonellasmitte gjennom norske egg, så tror du har større sjanse for å vinne i lotto ;) De fleste nordmenn som smittes av salmonella, smittes i utlandet.
Som de andre sier, du får ikke litt vondt i hode av en skikkelig salmonellainfeksjon. Du får den verste omgangssyke du kan tenke deg, og den går ikke så raskt over....

Det er på grunn av at Norge må følge eu-reglene at best før datoen er satt til såpass kort holdbarhet. Det er ikke fordi de mener at eggene blir dårlig men i store deler av Europa er det mye salmonella i eggene. Derfor må eggene spises innen noen uker etter at de ble verpet. Salmonellarisikoen er også større i andre land fordi de ikke er like flinke å holde eggene kjølig.

Norske egg inneholder ikke salmonella og kan ofte spises flere mnd. etter best før datoen (så lenge de er oppbevart under 12 grader). De kan altså stå til de blir dårlige, og er de dårlige både ser, lukter og smaker du det. Om du skulle være så uheldig å få i deg salmonella, blir du raskt dårlig, ofte med diaré, hodepine, feber og magesmerter. Du merker det med andre ord om du er smittet. Salmonella utgjør i utgangspunktet ingen direkte fare for fostere, men gravide og andre med lav imunforsvare kan lettere bli mer alvorlig syk av salmonella enn normalt friske folk.

Men altså. Du har ingenting å bekymre deg for i forhold til egget du spiste.

Du nevner noe om temperatur her. Hvor har du det fra? Husker da jeg jobbet i ferskvare at eggekjøla gikk istykker. Husker da at prior sa at dette ikke var noe farlig da eggene egentlig ikke behøvde stå i kjøl

Vært litt plaget med hodepine i svangerskapet også:(

Du nevner noe om temperatur her. Hvor har du det fra? Husker da jeg jobbet i ferskvare at eggekjøla gikk istykker. Husker da at prior sa at dette ikke var noe farlig da eggene egentlig ikke behøvde stå i kjøl

Opplysningskontoret for egg og kjøtt;
- I deler av EU står ikke eggene kaldt i butikk, noe som senker holdbarhetstiden og gjør at salmonella formere seg hurtigere. I Norge har vi ikke problemer med salmonella, i tillegg står eggene kaldt til de når forbruker.

Så sånn jeg forstår det, pga at holdbarheten er satt så kort ville det altså ikke vært noe problem å lage dem uten kjølig i butikken. I og med at det aldri er oppdaget salmonella i norske egg. (Men eggene holder seg mye lengre utover datostemplingen om de lagres kjølig). Så sånn sett stemmer jo det prior sier. Eggene trenger dermed ikke lagres kaldt, men holdbarheten forringes selv om de enda trygt kan spises innen for best før datoen.

Vil tro at de fleste butikker ikke hadde orket å investerer i eggkjøle om det var totalt unødvendig.

Opplysningskontoret for egg og kjøtt;
- I deler av EU står ikke eggene kaldt i butikk, noe som senker holdbarhetstiden og gjør at salmonella formere seg hurtigere. I Norge har vi ikke problemer med salmonella, i tillegg står eggene kaldt til de når forbruker.

Så sånn jeg forstår det, pga at holdbarheten er satt så kort ville det altså ikke vært noe problem å lage dem uten kjølig i butikken. I og med at det aldri er oppdaget salmonella i norske egg. (Men eggene holder seg mye lengre utover datostemplingen om de lagres kjølig). Så sånn sett stemmer jo det prior sier. Eggene trenger dermed ikke lagres kaldt, men holdbarheten forringes selv om de enda trygt kan spises innen for best før datoen.

Vil tro at de fleste butikker ikke hadde orket å investerer i eggkjøle om det var totalt unødvendig.

Aha! Ja rådene vi fikk var jo naturligvis i forhold til holdbarhetsdatoen!
Nei altså vi MÅTTE jo ha eggkjøle altså.. Men vi var redd for at eggene ble ødelagt da det var lørdag og vi ikke fikk fikset kjøla før mandag. Det var da prior sa at det egentlig ikke var behov for det - MEN at regler gjorde at de måtte kreve det

Back
Topp