Utfordringer med fast føde?

Ransua

Gift med forumet
Hei,

Vi har nylig begynt med fast føde og syns det er utfordrende!

Jeg skjønner at det kan ta tid før babyen lærer seg å spise klumper/moser etc da det er helt annerledes enn mm/mme. Hvordan opplever dere dette? Hvor lang tok det før babyen deres skjønte teknikken? Noen som er i samme båt som meg som opplever matingen som litt utfordrende?

Jaaaa!! Helt forferdelig! Hun lukker munnen etter en skje. Presser leppene sammen liksom. Skal ikke ha noe som helst utenom flaksen :/

Kjempe vanskelig! Ho viser ikke interesse en gang.. bare har tunga ute eller knipe igjen leppene [emoji14]
Gaper ikke eller noe, haha :) med storebror var det mye enklere husker jeg [emoji14]
Men når ho først får mat i munnen, er ho flink til å svelge da [emoji14]
Men skal på kontroll neste uke, så må høre om ho har noe tips!

Det tok litt tid før han skjønte konseptet. Maten tøyt ut og han var frustrert. Jeg fant det hjelpsomt å lage tynn masse av det som skal smakes i begynnelsen. Og ha mye tålmodighet. Nå gaper han etter mat. Men vi har holdt på i en halvannen måned da;)

Det tok litt tid før han skjønte konseptet. Maten tøyt ut og han var frustrert. Jeg fant det hjelpsomt å lage tynn masse av det som skal smakes i begynnelsen. Og ha mye tålmodighet. Nå gaper han etter mat. Men vi har holdt på i en halvannen måned da;)
Vi har akkurat begynt, så får smøre meg med tålmodighet. Ble veldig lettet nå. Snakket med helsesøster om dette for å få tips, men fikk bare beskjed om at sånn er det...

Kjempe vanskelig! Ho viser ikke interesse en gang.. bare har tunga ute eller knipe igjen leppene [emoji14]
Gaper ikke eller noe, haha :) med storebror var det mye enklere husker jeg [emoji14]
Men når ho først får mat i munnen, er ho flink til å svelge da [emoji14]
Men skal på kontroll neste uke, så må høre om ho har noe tips!
Min gaper heller ikke. Stikker ut tungen bare.
Del gjerne det helsesøster sier til deg. Tok opp med min og hun sa at "sånn er det bare"...

Jaaaa!! Helt forferdelig! Hun lukker munnen etter en skje. Presser leppene sammen liksom. Skal ikke ha noe som helst utenom flaksen :/
Min kniper heldigvis ike leppene sammen, men stikker bare ut tungen. Og tar på skjeen med hendene som selvsagt smøres utover alt...
Hvor lenge har dere prøvd?

Oi...her har det gått veldig lett:o Ja, det kommer ut, men dyttes inn igjen og svelges. Hun har kun fått pureer eller tynn grøt til nå, men alt har gått ned på høykant. Hirsegrøt har små klumper i seg, så den var litt vanskeligere. Vi har prøvd sviske, søtpotet, pære, hirsegrøt, sammalt hvete grøt, mango og sviskejuice. I morgen står gulrot og potet pure på menyen:p Aprikos og eplepure skal lages og fryses. Ser ut til at jeg er heldig med at hun er så "villig". Vann begynner hun å venne seg til, men grimaser skjæres:p
Vi har prøvd i litt over en uke nå:)

Vi har akkurat begynt, så får smøre meg med tålmodighet. Ble veldig lettet nå. Snakket med helsesøster om dette for å få tips, men fikk bare beskjed om at sånn er det...

Ja det går seg til! Og det er gøy å se at de etterhvert koser seg med det når de knekker koden :) et lite tips: ikke start med banan (eller noe annet veldig søtt) da er plutselig ikke søtpotet like gøy etterpå [emoji23]... det søte liker de som regel alltid, mens grønnsakene får frem litt mer skepsis. Sånn var det i hvert fall her. Men ingen barn er like!

Oi...her har det gått veldig lett:o Ja, det kommer ut, men dyttes inn igjen og svelges. Hun har kun fått pureer eller tynn grøt til nå, men alt har gått ned på høykant. Hirsegrøt har små klumper i seg, så den var litt vanskeligere. Vi har prøvd sviske, søtpotet, pære, hirsegrøt, sammalt hvete grøt, mango og sviskejuice. I morgen står gulrot og potet pure på menyen:p Aprikos og eplepure skal lages og fryses. Ser ut til at jeg er heldig med at hun er så "villig". Vann begynner hun å venne seg til, men grimaser skjæres:p
Vi har prøvd i litt over en uke nå:)

Oi her går det unna! Så fantastisk :)

Her har lille slukt fast føde fra første smaksprøve. Men det er helt vanlig at de lukker munnen eller spytter ut igjen. Det løsner til slutt. Min mellomste brukte lang tid på å lære seg å spise fast føde, ville bare ammes han. Vips så er de inni det. Gi det tid og senk skuldrene.

Her går det litt opp og ned. Noen dager er hun veldig nysgjerrig og gaper som bare det, og andre dager titter hun alle andre veier og såvidt ser på skjeen.

Vi har holder oss til søtpotet, potet, gulrot, pastinakk, svisker, aprikos, pære, banan, eple. Gleder meg til å kunne prøve kjøtt etterhvert.
Ellers har jeg prøvd å lage hirsegrøt, den var ingen suksess - løste seg ikke opp. Men havregrøt går ned, med litt kanel. Og kjøpegrøt. :-)

Holdt på siden 4 mnd, men er ikke oppe i helt fulle "porsjoner". Kanskje halve porsjoner av diverse, tre ganger om dagen.

Har forsøkt i 3 uker nå med forskjellige typer grøt med både morsmelk og vann i, og lager den ekstra flytende. I dag virket det som det endelig løsnet litt, knep ikke igjen munnen iallfall eller dyttet ut og brekte seg. [emoji16] Men det gikk vel totalt inn 3 t skjeer[emoji23] Også forsøkt avocado og sviskemos, pæremos og banan. Virket som banan falt i smak i dag. Men det kan vel bare kalles smaksprøver når det ikke går ned en tskje engang [emoji23]

Kanskje dere kan prøve BLW? Da vil kanskje babyen prøve på ting i sitt tempo

Nå banner jeg sikkert i kirken. Men lillegutt elsker Nestle produktene. Jeg har prøvd å lage hjemmelaget mat. Men han bare brekker seg. Jeg misstenker at industriell barnemat har rett konsistens og smakssammensetning. I tillegg merker jeg at noe mat blir ødelagt i fryseboksen. Sviskemosen blander jeg i grøten. Så den merker han ikke at er hjemmelaget [emoji23]

Nå banner jeg sikkert i kirken. Men lillegutt elsker Nestle produktene. Jeg har prøvd å lage hjemmelaget mat. Men han bare brekker seg. Jeg misstenker at industriell barnemat har rett konsistens og smakssammensetning. I tillegg merker jeg at noe mat blir ødelagt i fryseboksen. Sviskemosen blander jeg i grøten. Så den merker han ikke at er hjemmelaget [emoji23]

Hehe...bare å banne:p Har ei venninne i USA som forberedte masse hjemmelaget, men sønnen nektet plent å spise. Han elsket industriell mat og hatet hjemmelaget. Alle små er forskjellig. Her er jeg bare glad for at lille liker matlagingen min...enda:p

Vittig, jeg er enig og tør nesten ikke si det høyt☺️

Hehe...bare å banne:p Har ei venninne i USA som forberedte masse hjemmelaget, men sønnen nektet plent å spise. Han elsket industriell mat og hatet hjemmelaget. Alle små er forskjellig. Her er jeg bare glad for at lille liker matlagingen min...enda:p
Takk og lov for at det er et menneske i USA som lager like lite attraktiv babymat som meg [emoji23][emoji23] du er heldig som har ei som vil ha maten din. Det er mye billigere. Det er derfor jeg lurer lillegutt med den hjemmelagde sviskemosen. Han spiser ett glass med sviskemos hver dag. For lommeboken sin del så kjøper jeg ikke ferdig sviskemos.

Vittig, jeg er enig og tør nesten ikke si det høyt[emoji5]️
Haha. Rop det ut [emoji14] Helsesøster sier at den industrielle maten er like god som den hjemmelagde. Den inneholder ikke tilsetningsstoffer. Eneste fordelen med hjemmelaget mat er at det er snillere for lommeboken. Pluss det er koselig å lage mat selv :)

Back
Topp