Utflod

Snuppeluppe

Gift med forumet
Hei! Jeg er nå på dag 22 etter siste Tr...har veldig mye utflod nå!!! Helt vått i trusa altså...[:)] Hadde sex rundt eggløsning, hvis jeg har regnet eggløsningen riktig.... hva kan det være?

Vel, enten har du bomma på eggløsningen (for våt utflod er et tregn på EL) eller så er det muligehten for det som på engelsk kalles "second estrogen surge" noe som for en del inntreffer en ukes tid etter EL, og ikke er noe annet enn en "østrogenbøkge" altså en liten topp i hormonnivå, kan gi dropp i temperatur (en utbredt myte er at dette temperaturdroppet er "implantasjon" (altså festing av egget)) og våt/"fruktbar" utflod igjen, men det kommer ikke noe egg så fruktbar er man da ikke)

Ordinært er utfloden tørr/ikke-eksisterende/klebrig mellom EL og mens, så jeg kommer kke på flere alternativer enn disse to.

Så ingen sjanse for at det kan være tegn på graviditet? I går kveld kjente jeg pressing i underlivet...

Du sier lite om hvor lang syklus du normalt har da, og når du hadde EL.

Men altså, om jeg forutsetter en "gjennomsnittelig" syklus, siden jeg ikke vet noe om din, så er det neppe noe veldig klart tegn på graviditet dette, basert på at et er for for tidelig. Men dersom du har meget korte sykluser og EL tidelig så...

Jeg har jo lest at mange får mer utflod når de er gravide. (ettersom jeg ikke har vært gravid har jeg ikke erfart dette...)

Men altså: Egget fester seg i livmoren ca en uke etter EL, somregel 7-10 dager etter el, selv om det noen få ganger skjer 5-6 dager etter. Innen den tid aner ikke kroppen din i det hele tatt om det har tenkt å feste seg ett egg som skal bli til en baby eller ei, og kan derfor på ingen som helst måte gi noe som helst tegn på at du er gravid. Og det må gjerne gå noen dager før kroppen har produsert nok hcg til at det gir noe særlig symptomer (reele sympomer. Selvsagt har vi alle lest om dem som "visste at det skjedde denne gangen, fordi puppene var ømme, hun kastet opp og hadde andre tegn allerede fra dagn etter EL. Men det kan umulig være relle suymptomer som kom av at hun var gravid, ettersom hun ikke VAR gravid på det tidspunktet)

Jeg har 28 dager syklus...pleier å ha mens i 5 dager...Neste tr skal komme 6 mars....

Tusen takk! [:D] Ønsker deg lykke til videre også [;)]

Jeg skjønner at du begynner å bli lei. Har det sånn selv.. Jeg har 28 dagers syklus og blør i 5 dager... Men jeg vet aldri når jeg har eggløsning... kan man finne ut d hos legen? Ikke gi opp, det ordner seg nok for dere! [;)] Masse lykke til! Vi får håpe på en spire hos oss begge snart.

ORIGINAL: Jentepus

Jeg har 28 dager syklus...pleier å ha mens i 5 dager...Neste tr skal komme 6 mars....

Hvor lenge du pleier å ha mens er irrelevant, en syklus telles fra første dag i siste mens til første dag i neste mens, og hvor mange dagr du blør betyr ikke noe.

Men altså, du har 28 dager lange sykluser, og antar da å ha hatt EL for ca en uke siden vil jeg tro? Da er det nok antakelig litt tidelig å få tegn på svangerskap... men hvem vet?

Lykke til!

Jeg venter mens 6. eller 8. mars selv :) (usikker på dato for EL, men en av de to blir det nok)

Kanskje jeg har innbillte svangerskapstegn da? Godt mulig det, for jeg ønsker så inderlig å bli gravid! Kan man finne ut hos legen om man har eggløsning?

ORIGINAL: Trine82

ja det kan jeg trenge for på tickeren min står det at jeg har eggløsning,, men det har jeg ikke.. hmm..... blir nok enda en måned uten eggløsning... Nå begynner jeg seriøst å bli leei [:@]

altså nå leser en jo så mye rart her om dagen, MEN, i går da jeg leste om eggløsning på nettet, om sikre perioder, så sto det noe om at mye sex og orgasme kan utløse flere eggløsninger i en menssyklus!! Så var det noen "willd berry"(husker ikke heeelt navnet[:D][:D]????hehe) som en kan få kjøpt på apoteket som skulle være bra for eggløsning...
så ha deg i senga å !!!hihi[:D][:D][:D]

Ja, legen kan ta en blodprøve som viser om du har hatt EL, basert på hormoner, eller det kan gjennomføres regelmessig UL av eggstokkene for å se om egg modnes, og etterhvert popper ut (og så blodprøve etterpå for å bekrefte det kanskje)

Men dette gjøres ikke sånn med en gang da, somregel begynner man utredning etter et års resultatløs prøving.

En langt enklere måte er å kjøpe et termoemter, helst et basaltermomenter, men mange bruker vanlige digitale termomenter med to desimaler også, og mål morgentemperaturen (med en gang du våkner, ikke røre deg, ikke snakke, og til samme tid hver dag, også i helgene (sov videre etterpå...)

Dagen etter EL stiger temperaturen, og holder seg høy frem til mensen kommer, eller i ca 100 dager dersom du er gravid. Om den holder seg høy i 18 dager anses det som et ganske klart tegn på graviditet (ettersom det er høyst uvanlig at ikke mensen kommer innen 18 dager etter el, med mindre man f.eks har fått en cyste)

ORIGINAL: MariannemariannE

ORIGINAL: Trine82

ja det kan jeg trenge for på tickeren min står det at jeg har eggløsning,, men det har jeg ikke.. hmm..... blir nok enda en måned uten eggløsning... Nå begynner jeg seriøst å bli leei [:@]

altså nå leser en jo så mye rart her om dagen, MEN, i går da jeg leste om eggløsning på nettet, om sikre perioder, så sto det noe om at mye sex og orgasme kan utløse flere eggløsninger i en menssyklus!! Så var det noen "willd berry"(husker ikke heeelt navnet[:D][:D]????hehe) som en kan få kjøpt på apoteket som skulle være bra for eggløsning...
så ha deg i senga å !!!hihi[:D][:D][:D]

jeg tar wild jams om det var det du mente.. og jeg adde eggløsning i desember, det kjente jeg godt. Men kjennes ikke sånn ut nå.. har ikke el slim heller... kan jo hende den er litt forsinket da.. hvem vet....

Nei, det er en myte, en komplett feilaktig myte at masse sex og orgasmer kan gi "spontane EL" flere ganger i syklusen.

Les litt om hva som skjer i kroppen i løpet av en syklus så skjønner du at det ikke er mulig.

Det er et hormon LH, som over flere dager forut før EL jobber med å modne egget og det er også dette som gir EL-slim, medfører den åpne, myke livmormunnen/tappen og i det hele tatt gjør det mulig å bli befruktet. Andre tider i syklusen er sekretet i livmortappen/skjeden ikke fruktbart i det hele tatt, og sædcellene kan ikke leve i det, og de klarer ikke trenge gjennom det og ikk i livmoren, som dessuten er lukket.

Når så egget slippes løs vil det gule legemet, sekken som egget har lagt i under modningen straks begynne å produsere et annet hormon, progesteron, som gir kroppen beskjed om at EL har intruffet. Dette medfører bl. a at livmortappen lukeks igjen, sekretet tørker opp og kroppstemperaturen din stiger litt, og så lenge dette hormonet er aktivt i kroppen din hindrer det ny EL. Dersom det befruktede egget fester seg i livmoren vil dette fortsette å produsere progesteron gjennom svangerskapet, men dersom dette ikke skjer faller nivået av progesteron i kroppen, kroppen får beskjed om at det ikke er noe på vei, og den tømmer da livmoren for den oppsvulmede hinnen (dvs, mensen kommer) og kroppstemperaturen faller igjen. Da begynner LH å etterhvert bygge seg opp igjen, og ny EL finner sted neste syklus.

Det er ikke mulig å fremprovosere en EL ved orgasme, ettersom det avhenger av disse hormonene.

Årsken til at sikre perioder likevel ikke er sikkert er at du ikke kan VITE når kroppen din har EL, denne kan komme tidligere eller senere enn man forventer (medfører da en kortere eller lengre syklus enn vanlig, for tiedn fra el til mens er stabil selv om tiden fra mens til el kan variere)

Back
Topp