Utflod eller fostervann?

Glemte å oppdatere her!
Jeg var på sjekk, det var nok ikke fostervann. Fikk derimot veldig klar beskjed om at jeg må ringe mye tidligere, og gjerne mange ganger isteden for å vente slik jeg har gjort.

Nå har det for første gang kommet mens jeg har sovet også, våknet med våt truse som også har trengt gjennom stoffet. Det lukter aldeles ikke urin eller utflod og har heller ingen farge (hvit stoff inni og grått utenpå). Etter de timene jeg sov så skulle urinen også vært såpass konsentrert mener jeg, så noe inni meg er fortsatt overbevist om at det ikke kan være hverken urin eller utflod men jeg må vel stole på ekspertene.
Problemet er at det kun kommer slike mengder når jeg ligger over lengre tid, noe jeg ikke gjør på dagtid..

Dette plager meg så utrolig, føler meg så hysterisk også.

Jeg vil bare dele min erfaring da 2 av mine 3 graviditeter startet med vannavgang. Første gang kom det bare litt og litt, sånn at jeg var usikker. Det kom litt av og til når jeg reiste meg opp. Valgte å ikke ringe da jeg ikke trodde det var vannet.. men det var det altså.. etter noen timer så gikk kom det masse. Noen ganger fungerer babyen sitt hode som en propp. Så det var nok babyen som flyttet litt på hodet som gjorde at resten av vannet kom.
Forrige svangerskap var det ikke noe tvil da det smalt i magen og alt fosset ut...

Har du prøvd å stå/sitte i forskjellige stillinger. Kommer det noe når du reiser deg opp fra sittende/liggende?
Kjenner meg så igjen i sånn du har det nå. For jeg hadde det på akkurat samme måte nå på slutten.

Jeg har masse tynn, blank utflod som ligner vann. Våkner om natta og trusa er bløt. Mulig det er blanding av utflod og urin. Kjenner det på lukta at det ikke er fostervann, de to forrige fødslene startet med at vannet gikk så vet hvordan det lukter og ser ut. Tror du bare må stole på det de sa på sykehuset om at det ikke er fostervann:)

Samboer og jeg hadde sex for to dager siden og da skjedde det et eller annet på slutten der. Vi er vant til å kjenne at jeg er våt, for det blir jo bedre gli av den delen, men plutselig er det veldig bløtt og vi hører at det er ganske vått fordi det høres ut som at det er noe vann som platter.
Da vi var ferdige ser jeg på madrassen og ser at det er masse dråper fra der vi har holdt på, så jeg ruller meg vekk og oppdager at samboer ligger i en liten dam. Lakenet og overmadrassen var våt, vil anta at det kanskje kom en kopp elns.

Ringte føden for å forhøre meg om det kunne vært vannet som gikk og møtte på en jordmor som bare insinuerte at jeg hadde tisset meg ut.

Jeg kniper alltid under sex og kan ha sex med full blære uten å ha uhell og jeg tenker at jeg hadde merket om det var urin pga lukt og farge. Denne væsken luktet ikke urin, den luktet egentlig ingenting og hadde heller ingen farge.

Kan det ha vært den ene hinna som gikk? (Har lest at det er to hinner, den ene til fostersøsken og den andre er før fostersøsken)

Det er andre gangen jeg har ringt føden og følt meg hysterisk pga litt nedlatende tone fra jordmor og lege.. Så jeg gruer meg alltid til å ringe føden.

Samboer og jeg hadde sex for to dager siden og da skjedde det et eller annet på slutten der. Vi er vant til å kjenne at jeg er våt, for det blir jo bedre gli av den delen, men plutselig er det veldig bløtt og vi hører at det er ganske vått fordi det høres ut som at det er noe vann som platter.
Da vi var ferdige ser jeg på madrassen og ser at det er masse dråper fra der vi har holdt på, så jeg ruller meg vekk og oppdager at samboer ligger i en liten dam. Lakenet og overmadrassen var våt, vil anta at det kanskje kom en kopp elns.

Ringte føden for å forhøre meg om det kunne vært vannet som gikk og møtte på en jordmor som bare insinuerte at jeg hadde tisset meg ut.

Jeg kniper alltid under sex og kan ha sex med full blære uten å ha uhell og jeg tenker at jeg hadde merket om det var urin pga lukt og farge. Denne væsken luktet ikke urin, den luktet egentlig ingenting og hadde heller ingen farge.

Kan det ha vært den ene hinna som gikk? (Har lest at det er to hinner, den ene til fostersøsken og den andre er før fostersøsken)

Det er andre gangen jeg har ringt føden og følt meg hysterisk pga litt nedlatende tone fra jordmor og lege.. Så jeg gruer meg alltid til å ringe føden.

Ta på et bind og se om det kommer mer. Sett deg gjerne på huk og host og se om det kommer noe da og. Fostervann kan være blankt, gulskjær, rosaskjær, mørkere rosa og brunlig. Det lukter og litt søtt.

Jeg ringte selv til sykehuset nå tidligere i dag, og tross at jeg er gravid med tredje, har erfart litt med de og sier jeg har gjort alt som man skal gjøre FØR jeg ringte (ringer jeg føden så er det for en grunn, det er det SISTE jeg gjør for de er så avvisende).
Ble møtt av en jordmor som avveier meg med å være hysterisk, at ting er normalt og at man ikke skal ringe med en gang, men prøve ditt og datt først. Når jeg da kan fortelle at jeg har gjort både ditt og datt, samt flere andre ting, blir hun stille før hun ber meg gjøre en av de samme tingene igjen, for så å ringe tilbake etter en time om det ikke hjalp:banghead:

Føden og helsevesenet maser jo sånn om at man må tinge en gang for mye enn en for lite, men samtidig er de så ufattelig avvisende og stempler oss som hysteriske om vi faktisk ringer:shifty:

Jeg hadde veldig sparsommelig vannavgang/lekkasje i starten ved begge mine fødsler. Vått i trusa plutselig med nr to. Dråper på gulvet med førstemann. Ikke noe spesiell lukt. Jeg hadde ikke hatt hverken urinlekkasje eller tynn utflod i svangerskapet, så dette var noe annet. Føden trodde ikke det var reell vannavgang med førstemann, endte med at jeg gikk mye lengre enn jeg burde før det ble konstatert et det var fostervann. Kom litt dråper på et truseinnlegg som jeg tok med for sjekk på sykehuset. Etter hvert ble vannet svakt rosa/blodtilblandet. Så da hastet det plutselig med å få ungen ut, pga fare for infeksjon. Med nr to ble jeg trodd med en gang, da det ble vått i trusa. Jeg ville gått med truseinnlegg og fått kommet inn for sjekk. Trenger ikke være store mengder vann som går, slik man ser på film.

Ta på et bind og se om det kommer mer. Sett deg gjerne på huk og host og se om det kommer noe da og. Fostervann kan være blankt, gulskjær, rosaskjær, mørkere rosa og brunlig. Det lukter og litt søtt.

Jeg ringte selv til sykehuset nå tidligere i dag, og tross at jeg er gravid med tredje, har erfart litt med de og sier jeg har gjort alt som man skal gjøre FØR jeg ringte (ringer jeg føden så er det for en grunn, det er det SISTE jeg gjør for de er så avvisende).
Ble møtt av en jordmor som avveier meg med å være hysterisk, at ting er normalt og at man ikke skal ringe med en gang, men prøve ditt og datt først. Når jeg da kan fortelle at jeg har gjort både ditt og datt, samt flere andre ting, blir hun stille før hun ber meg gjøre en av de samme tingene igjen, for så å ringe tilbake etter en time om det ikke hjalp:banghead:

Føden og helsevesenet maser jo sånn om at man må tinge en gang for mye enn en for lite, men samtidig er de så ufattelig avvisende og stempler oss som hysteriske om vi faktisk ringer:shifty:
Det er mitt inntrykk også! Da jeg hadde skikkelige ligamentsmerter i venstre siden som i tillegg ble påvirket av både baby og kynnere ringte jeg og ble bedt om å ringe tilbake senere hvis det ikke ble bedre. Jeg visste ikke hva ligamentsmerter var før da. Ringte tilbake og sa at smertene ble verre. Dro til føden og ble møtt av verdens sureste lege som virkelig fikk meg til å føle meg både til bry og i veien. Hun snakket nedlatende og var hardhendt under undersøkelse..

Nå var jeg innom føden på nytt bosted og her ble jeg tatt imot med et stort smil og forståelse for situasjonen. Kom frem til at jeg hadde premature/falske rier, men siden alt var lukket og låst i magehulen sendte de meg hjem med beskjed om å ringe tilbake hvis det ikke ble bedre. Jeg ble også informert om hva de gjorde og de var alt i alt veldig snille og jeg følte meg sett, hørt og tatt vare på.

Så trodde jeg vannet gikk og ringte etter en stund og møtte da på ei ny sur og nedlatende jordmor. Når ting skjer googler jeg først symptomene og snakker med venninner som nylig har født, kun for å ha mer "kjøtt på beinet" hvis jeg ringer føden. Å ringe føden sitter langt inne, såpass langt at samboer blir sur og truer med at han kommer til å ringe innen fem minutter hvis jeg ikke ringer nå.

Det har ikke rent noe mer i ettertid, men det er jo skummelt HVIS det er noe som skjedde der nede som kan påvirke jr. Kjipt å gå i fødsel også er det noe galt med baby som kunne vært unngått hvis jeg ble tatt seriøst på telefonen.

Det er mitt inntrykk også! Da jeg hadde skikkelige ligamentsmerter i venstre siden som i tillegg ble påvirket av både baby og kynnere ringte jeg og ble bedt om å ringe tilbake senere hvis det ikke ble bedre. Jeg visste ikke hva ligamentsmerter var før da. Ringte tilbake og sa at smertene ble verre. Dro til føden og ble møtt av verdens sureste lege som virkelig fikk meg til å føle meg både til bry og i veien. Hun snakket nedlatende og var hardhendt under undersøkelse..

Nå var jeg innom føden på nytt bosted og her ble jeg tatt imot med et stort smil og forståelse for situasjonen. Kom frem til at jeg hadde premature/falske rier, men siden alt var lukket og låst i magehulen sendte de meg hjem med beskjed om å ringe tilbake hvis det ikke ble bedre. Jeg ble også informert om hva de gjorde og de var alt i alt veldig snille og jeg følte meg sett, hørt og tatt vare på.

Så trodde jeg vannet gikk og ringte etter en stund og møtte da på ei ny sur og nedlatende jordmor. Når ting skjer googler jeg først symptomene og snakker med venninner som nylig har født, kun for å ha mer "kjøtt på beinet" hvis jeg ringer føden. Å ringe føden sitter langt inne, såpass langt at samboer blir sur og truer med at han kommer til å ringe innen fem minutter hvis jeg ikke ringer nå.

Det har ikke rent noe mer i ettertid, men det er jo skummelt HVIS det er noe som skjedde der nede som kan påvirke jr. Kjipt å gå i fødsel også er det noe galt med baby som kunne vært unngått hvis jeg ble tatt seriøst på telefonen.

Ja er helt sykt det skal være sånn. Jeg fikk beskjed om å komme inn når jeg ringte tilbake, og da fikk jeg en helt fantastisk jordmor. Hun sa at dette tok de på høyeste alvor og jeg fikk litt kjeft for å ha ventet for lenge med å ringe. Skulle ha ringt senest i går. Så det er veldig «enten eller» på hvem du møter i helsevesenet. Får ikke lov å gå mer en 24 timer slik jeg går nå før jeg skal ringe igjen for ny sjekk, da med ul i tillegg. Hun var veldig streng med meg, jeg fikk ikke lov å se det an lenger.

Heldigvis så lager jo kroppen nytt fostervann hele tiden, så om du ikke lekker så fylles det opp igjen. Men man blir jo ikke akkurat beroliget av å bli avfeid. Men greit å følge med på hva som kommer ut, andre tegn, og kanskje du kan be om kontroll hos din kommunale jordmor?

Så utrolig synd å høre om opplevelsene deres! Ingen burde bli møtt slik, selvfølgelig er man bekymret for den lille i magen. Det er som jeg fikk beskjed på kontrollen om at det tar jo maks 1 time å få gjort alt av undersøkelser (inkludert ultralyd) så det er jo veldig kort tid å sette av for å sjekke at alt er ok. De tenker nok mange ganger at vi er litt hysteriske, men de burde møte oss med forståelse fordi!

Back
Topp