Utflod eller fostervann?

Gunnrid

Betatt av forumet
hei,
Etter tannpussen igår kveld kjente jeg plutselig det renne nedover lårene mine. Det var kanskje et halvt eggeglass. Full fart inn på føden og fikk tatt en PROM-test som var negativ. Mest sannsynlig utflod sa jordmor. Det samme skjer igjen inatt og vi drar til føden igjen, ny PROM-test som enda en gang er negativ. De tar i tillegg bactus-test og urinprøve (urinprøve slår ut 3+ på leukocytter men det er antageligvis forurensing). Denne smålekkinga har fortsatt nå siden vi kom hjem, det er rikelig med utflod, den er tyntflytende, ganske blank og jeg kjenner det renner. Kommer spesielt etter at jeg har vært på do og tisset. Kan jeg stole på det jordmor sier om at dette bare er utflod?!? Syns dette er VEL mye utflod, spesielt når det er så mye og så ofte.... de hadde også ctg-måling av fosteret som var fint, og jeg kjenner liv som vanlig. Har vanskeligheter med å kjenne kynnere, men har vel hatt et par kynnere idag også tror jeg.
 
Last edited:
Hei!

Merke forskjell på utflod og vannavgang er ikke alltid like enkelt. Utflod kan renne rikelig og gjøre klær våte og det kan komme mye spesielt på slutten av svangerskapet. Det høres fornuftig ut at det er det hvis du kommer når du reiser deg, står har vert på do sov. Når du har to negative PROM tester hadde jeg stolt på det.

Da lurer du antagelig på hvordan du da kan vite at vannet går, og det er et godt spørsmål. Ofte vil det fortsette å renne selv om du legger deg ned. Og noen hører et knepp når vannet går. Uansett bedre å ringe til føden en gang for mye enn for lite så engster du deg, det øker på eller ikke stopper ta en ny telefon.

Ønsker deg masse masse lykke til!
 
Jeg er komt til uke 33 idag og jenta ligger med hodet ned. Kan jeg forvente at utfloden vil være så tynn og rikelig resten av svangerskapet? Eller blr jeg ringe føden igjen dersom det fortsetter i samme mengde? Vil tro det kommer gjennomsnittlig en teskje i timen.
 
Ja hvis du har så mye tynn og rikelig med utflod nå vil det rolig vedvare ut svangerskapet. Det er ikke unormalt å ha det etter du har født også.

Hvis det vedvarer og er konstant og du ikke faller til ro med at det er utflod ville jeg anbefalt deg å kontakte sykehuset og spurt hvordan de ønsker at du skal forholde deg til det. Men i utgangspunktet høres dette normalt ut.
 
Back
Topp