Utesoving i kulda

TonjeJenta

Forumet er livet
VIP
Dem sier max -10 for soving ute. Fordi når det blåser blir det mer i effektive kuldegrader.
Men her sover Tiril på en glassveranda.. det er KALDT der også altså.. men ingen vind i det hele tatt, fordi det er glassvegger men ikke hundre prosent tett. Hvor kaldt ville dere max lagt de ut for da? Det er nok et par grader
varmere på verandaen enn ute... men får ikke målt det. Er -14 ute nå... og håper på et par grader mindre før hun skal sove kl 12.

Null ekspert på dette altså, men jeg har aldri hengt meg opp i gradene når de sover ute. Vet pittelille Filippa sov ute i fjor vinter i -15/-20 altså. Men hun var så godt pakket inn og nedi dypvogna var det ganske varmt. Bare litt kald på snuta og kindene, men det var også alt.
Min HS(bla bla bla) sa at det var helt ok den gang. Litt annerledes om de er ute/sitter opp i vogna og får kaldlufta/vinden rett i ansiktet.
Men jeg vet ikke jeg altså.

Vet om to barn som ble lagt ut i nesten -20 de ikke klarte å vekke igjen nesten nå i november seh...
så er litt skeptisk.

Men dette er jo på verandaen, så er jo ikke helt så kaldt som ute liksom. Og hun ligger jo godt nedi vogna med dunpose til nesa, så er litt varmere oppi vogna.. og så lenge det ikke blåser blir det jo ikke kaldere enn temperaturen viser.

ORIGINAL: TonjeJenta

Vet om to barn som ble lagt ut i nesten -20 de ikke klarte å vekke igjen nesten nå i november seh...
så er litt skeptisk.

Men dette er jo på verandaen, så er jo ikke helt så kaldt som ute liksom. Og hun ligger jo godt nedi vogna med dunpose til nesa, så er litt varmere oppi vogna.. og så lenge det ikke blåser blir det jo ikke kaldere enn temperaturen viser.

[:-] Aj då! hvordan er det mulig? Kulda tar knekken på lungene??? Uffuff..

Problemet er jo ikke at de blir nedkjølte (det gjør de ikke om de er godt nok pakket inn), men at lufta de puster er veldig kald og luftrøret er så kort at lufta ikke rekker å bli varmet opp før den når ned i lungene.

Snuppa mi sover godt innpakket i vogna på terrassen og vendt bort fra evt. vind. Jeg ville ikke ha latt henne sove ute selv om det hadde vært på en innglasset veranda om det var kaldere enn -11-12 grader der.

Jeg får ikke Fredrik til å sove inne så vi er ute å triller hver dag uansett temp[&:]

Jeg tror det går bra så lenge det ikke blåser, men det er sikkert lurt å se ut til de når det er så kaldt ute.
Tror ikke du skal være redd når hun sover ute på glass veranda[;)]
Fredrik sover i garasja så han får ikke direkte vind inn på seg han heller.

Vanskelig det greiene der asså. Vi er den kaldeste bhg i byen og jeg personlig synes det er alt for kaldt å legge ut ungene når gradestokken er over 12blå.....I dag var det -16 og jeg ba dem å ringe helsestasjonen for å sjekke med dem. Vi har vognene under tak i et skur inntill en vegg, helt i le og da var det greit. Det hadde også legen gitt beskjed om som hs hadde konsultert med. Jeg ville aldri lagt han ute her hjemme så kaldt, for jeg synes selv at denne luften er tung å puste i. Ungene har jo ikke alltid armene nedi posen heller og da blir det jo også fort kaldt, pluss at munnen er helt utildekket.

*håper på mildere vær snart!!!![:@]*

Nå har vi ikke mulighet til å legge Kamilla ute, så hun sover ute kun når vi går tur, meeen i dag i åpenbarnehage hang de lap hvor det sto at MAN SKAL IKKE PRAKTISERE UTESOVING NÅR DET ER - 10 ++++!!!!!!!

Er det 10 - eller mer legger jeg han i yttergangen her, og har ytterdøra åpen..
Er varmere i en gang med døra oppe/på gløtt enn ute synes jeg [:)]

Her har vi -10-12 som grense... I barnehagen har de tømt et stort skur/uthus og installert sånne veranda-varmelamper så vognene står der inne når de små sover. Det synes jeg er veldig greit :)

Må nok si at grensa mi går ved -10, men som du sier så står hun jo i et "glassbur" og ingen vind kommer til.... [:)]
Men hadde nok sagt maks maks -15 altså..... [:)]
Gjør også som mammamilla, har henne stående i gangen med døra på gløtt...
Hun sover så mye bedre med litt frisk luft [:)]

ORIGINAL: gullemitt09

Må nok si at grensa mi går ved -10, men som du sier så står hun jo i et "glassbur" og ingen vind kommer til.... [:)]
Men hadde nok sagt maks maks -15 altså..... [:)]
Gjør også som mammamilla, har henne stående i gangen med døra på gløtt...
Hun sover så mye bedre med litt frisk luft [:)]

Verandaen blir jo litt som en garasje... og det er vel alltid et par grader varmere i en garasje enn ute.
I dag er det endelig bare -8 så da sover ho helt ute igjen. [:)]
Men setter ho ikke i garasje/glassveranda om det er kaldere enn -14 ute tror jeg... da er det kanskje -10-12 der ute hvor hun står. Hjemme har vi garasje med varmegrader og kald gang i tillegg.. det blir digg å komme hjem til. Der slipper jeg sånt. Ho sovner mye dårligere inne og sover mye kortere. Er litt tidlig å kutte ut dagsovinga helt enda... hun har jo bare en lur per dag.

Back
Topp