Utesoving hindrer smitte!

Tenker at det er riktig. Vi lufter alt ut avdelingen når ungene sover ute!

Det betyr jo ikke at de ikke blir syke. Barn skal og må bli syke!

Helt klart best å sove ute av mange grunner. Men det med smitte var nytt for meg, men helt logisk! :) andre grunner er at de får frisk luft selv når utelek blir begrenset pga kuldegrader og for de yngste som ikke beveger seg så godt ute. Frisk luft (mer oksygen) gir bedre søvn. Dagslys påvirker produksjonen av hormon som gir bedre søvn. Mindre lyder - inne blir de lettere vekket av andre barn, samt vanskeligere å sovne når de forstyrres av andre barn - så sovetiden er som regel mye kortere for de som "må" sove inne.

Tenker det er flott å sove ute i deilig varm vogn, men er det ti minus eller mindre bør barn under tre år holdes inne :)
Ikke når de ligger i vogn i le. Det er varmere i vognen enn utenfor. Ganske mye faktisk. Og så bør de holdes inne selv om gradestokken viser mindre enn ti minus hvis de effektive kuldegradene er mer.

"Det visste vi vel" tenker jeg, det er jo ikke noe nytt? Har aldri hørt om barnehage hvor barna sover inne fsktisk. Her har de stort vognskur som de kan sove i om det er veldig kraftig regn eller veldig kaldt.

"Det visste vi vel" tenker jeg, det er jo ikke noe nytt? Har aldri hørt om barnehage hvor barna sover inne fsktisk. Her har de stort vognskur som de kan sove i om det er veldig kraftig regn eller veldig kaldt.

Her sover barna inne. Barnehagen er bygget slik at det ikke er plass til mange barnevogner utenfor, alt arealet går til leking. Den første barnehagen vi brukte hadde soving ute, og da fikk lillemor mye eksem i ansiktet. Men hun var ikke plaget av det, så for min del kunne hun godt ha sovet ute enda.

Ikke når de ligger i vogn i le. Det er varmere i vognen enn utenfor. Ganske mye faktisk. Og så bør de holdes inne selv om gradestokken viser mindre enn ti minus hvis de effektive kuldegradene er mer.

Du må gjøre som du vil med din unge. Jeg følger både effektive kuldegrader og gradestokken. Barn under tre år i min familie skal ikke ut om det er så kaldt. Verken i vogn eller ute å leker. Lytter til barnelegen der ;)

Ja til å sove ute, så lenge det ikke er mer enn 10 minus:)

Du må gjøre som du vil med din unge. Jeg følger både effektive kuldegrader og gradestokken. Barn under tre år i min familie skal ikke ut om det er så kaldt. Verken i vogn eller ute å leker. Lytter til barnelegen der ;)
Mine barn sover heller ikke ute når det er kaldere enn minus 10 - inne i vogna. Hurra for babycall med gradestokk :)

I min Bhg sover alle inne. De har soverom i ungenes Bhg også.
Vi har vognskur også, og har hatt unger som som sover der også. Vi lar foreldrene velge. Akkurat nå er jeg glad for det, for vet at det har vært mus i det skuret.
Og det er heller ikke mer stille ute hos oss. Da er jo alle de andre barna ute og springer, og nå er akebakker rett ved også... Bra barna blir vant til lyder:)
Men jeg visste at det er mindre smitte ute, ja. Vi pleier å lufte hele dagen frem til barna skal sove. Og så lufter vi dynene ved å riste og henge dem opp etter bruk. Det blir også luftet på rommet etter bruk.
Jeg er glad foreldrene selv kan velge her:)

Her kan foreldre velge om barna skal sove ute eller inne i barnehagen så lenge det er plass.

Vesla sov også ute i vogn da hun sov på dagtid. Vi har ikke noe særlig tak å sette vogna under, så da det blåste og regnet stod vogna i vindfanget med ytterdøra åpen.

Det er vel ikke selvsagt at barn sover best ute. Det er som med alt annet, individuelt. Min gutt sover bedre og lengre inne. I bhg sover alle i utgangspunktet ute. Min sønn var heldig om han sov i 45min, mot de 2 timene han sov hjemme. Etterhvert la de han inn i stede, og han sover da godt igjen. Her sover de ute rett ved der ungene leker, så han ble fortere vekket ute enn inne.
Når det gjelder smitte ved å sove ute, så må jo det kun gjelde når det er mange som sover ved siden av hverandre.

Min gutt sov alltid ute, selv om vi var hjemme på dagtid så sov han best ute. Vi er ikke plaget med at det blir så kaldt her ved kysten hvor jeg bor og i bhg sov de også ute mener jeg å huske (i skur med le mot vind/regn). Man ser det vell litt an tenker jeg :)

Back
Topp