Utenlandsk statsborgerskap

Lille♥venn

Glad i forumet
Januarskatter 2015
Noen som har utenlandsk statsborgerskap?
Jeg er svensk og min samboer er belgisk, men min samboer kunne like gjerne vært norsk, han føler ingen "tilhørighet", altså han kunne aldri tenke seg å flytte tilbake.
Jeg, derimot, har diskutert å flytte tilbake til Sverige, og han synes ikke det er en dum idé.
Dermed lurer jeg på om jeg skal føde i Sverige, noe jeg kan, jeg kan velge og vrake i sykehus, og det koster meg ingenting, slik at påsan får automatisk svensk statsborgerskap, uten å måtte ty til papirarbeid.
Mamma sa at hvis man føder i Sverige, og pappaen er i Norge f.eks., så kan de bestemme en dato nærme termin, hvor de sier at de tar vannet, slik at far har ett tidspunkt og en dato å forholde seg til, og får muligheten å komme med godt varsel, og vært med på fødselen.
Jeg har i tillegg onkel som jeg og han kan være hos.
Påsan får jo flere goder av å være svensk, enn norsk...
Selv om det ikke er mange, er det fremdeles flere :p

Jeg sniker litt fra februar. Jeg er norsk statsborger, så ingen svar herfra. Jeg lurte på hvilke fordeler det er å være svensk statsborger for barnet?

Hvis verken du eller far er norske statsborgere blir vel barnet svensk selv om det fødes i Norge? Sånn er det i alle fall dersom mor eller far er norsk og føder i utlandet. Ungen blir automatisk norsk statsborger, mener jeg.

Jeg sniker litt fra februar. Jeg er norsk statsborger, så ingen svar herfra. Jeg lurte på hvilke fordeler det er å være svensk statsborger for barnet?

Hvis verken du eller far er norske statsborgere blir vel barnet svensk selv om det fødes i Norge? Sånn er det i alle fall dersom mor eller far er norsk og føder i utlandet. Ungen blir automatisk norsk statsborger, mener jeg.

Vel, vi kan feks sette adressen hos en slektning i 6 mnd og få lappen til halve prisen i Sverige, blir medlem av eu og kan reise uten pass i eu-land uten å faktisk bo i eu-land :p
Får jo alle goder med eu, uten å måtte bo i ett eu-land selv :)

Det er noen som nevnte det med automatisk statsborgerskap en gang ja, men det spørs jo hvilket statsborgerskap de velger og hvordan velger de..?

Vel, vi kan feks sette adressen hos en slektning i 6 mnd og få lappen til halve prisen i Sverige, blir medlem av eu og kan reise uten pass i eu-land uten å faktisk bo i eu-land :p
Får jo alle goder med eu, uten å måtte bo i ett eu-land selv :)

Det er noen som nevnte det med automatisk statsborgerskap en gang ja, men det spørs jo hvilket statsborgerskap de velger og hvordan velger de..?

Ok, nei jeg vet ikke helt hvordan de velger.

Jeg er norsk statsborger og fødte i Norge, barna ble norske. Mannen min er svensk statsborger, og synes det er skikkelig pes. Nå kan de jo ikke fornye pass i Norge lenger, så vi må reise til Sverige for å fornye det. Han skal bytte statsborgerskap nå snart regner jeg med.

Back
Topp