Uten melk..

Lykkelig eple

Glad i forumet
Lillegutt skal nå ha en måned der vi ikke skal ha noe form for melk i kosten hans, da også det som inneholder melkepulver og som kan inneholde spor av melk.

Lurer på om det er noen som har gode oppskrifter på middag, lunsj, snack, brød etc?

Har startet på sinlac grøt og nutramigen morsmelkerstatning.
 
Heisan :)
Jeg vil begynne med å tipse deg om nettsiden utenmelk.no. Der er det masse gode råd å hente, og masse oppskrifter. De har også en facebookside; bare søk etter Utenmelk.no. Her kan du få masse tips og råd. Der liger det også et bildegalleri over prdoukter du får i butikken som er uten melk.
Mitt beste råd er egentlig å styre unna det meste hel-/halvfabrikata. Lag mat av rene råvarer: rene kjøtt/fisk/fugl-produkter og grønnsaker.
De fleste brød er faktisk fri for melk. Spesielt Rema1000 har mye godt brød uten melk. Styr unna brødoppdelingsmaskinen; da har du ikke kontroll på hva som smitter over på brødet!

Jeg vil faktisk ikke anbefale Sinlac-grøten; den inneholder 20% sukker!! Hvis du gjerne vil ha hurtiggrøt så vil jeg heller anbefale Holle sine. De får du kjøpt i alle helsekostforretninger. Er helt uten melk og sukker! Evnt kan du lage selv av f.eks. hirsemel. Hirse er veldig rikt på jern :)

Av pålegg finnes det masse gode alternativer: stabburets gule leverpostein, en del kaviarer er uten melk, kjøttpålegg; bare vær obs at noen kan ha spor av melk, most frukt, makrell i tomat osv.

Vi har hatt snuppa vår melkefri i over ett år nå og går veldig greit :)

Bare spør hvis du lurer på noe!
 
Heisan :)
Jeg vil begynne med å tipse deg om nettsiden utenmelk.no. Der er det masse gode råd å hente, og masse oppskrifter. De har også en facebookside; bare søk etter Utenmelk.no. Her kan du få masse tips og råd. Der liger det også et bildegalleri over prdoukter du får i butikken som er uten melk.
Mitt beste råd er egentlig å styre unna det meste hel-/halvfabrikata. Lag mat av rene råvarer: rene kjøtt/fisk/fugl-produkter og grønnsaker.
De fleste brød er faktisk fri for melk. Spesielt Rema1000 har mye godt brød uten melk. Styr unna brødoppdelingsmaskinen; da har du ikke kontroll på hva som smitter over på brødet!

Jeg vil faktisk ikke anbefale Sinlac-grøten; den inneholder 20% sukker!! Hvis du gjerne vil ha hurtiggrøt så vil jeg heller anbefale Holle sine. De får du kjøpt i alle helsekostforretninger. Er helt uten melk og sukker! Evnt kan du lage selv av f.eks. hirsemel. Hirse er veldig rikt på jern :)

Av pålegg finnes det masse gode alternativer: stabburets gule leverpostein, en del kaviarer er uten melk, kjøttpålegg; bare vær obs at noen kan ha spor av melk, most frukt, makrell i tomat osv.

Vi har hatt snuppa vår melkefri i over ett år nå og går veldig greit :)

Bare spør hvis du lurer på noe!


Tusen takk for godt svar!!:))
Foreløpig er vi bare på prøverstadiet, så håper jo egentlig han kan drikke/spise dette igjen;)
Men lurer på om du har noen tips til "melk" han kan drikke? Vi har fått resept på nutramigen mme, og den LIKER han ikke, prøvd varm (men riktig drikke temp) helt lunken (på kanten til kald) og iskald mn ingenting nytter, tar en slurp, spytter det rett ut igjen så en grimase på hva har du gitt meg nå?!;p før han så slenger flaska/koppen langt vekk..
 
Vi bruker althera!! Det har fungert her i gården! Vi og måtte ha melkefri diett.. Går egentlig kanskje bra:) rene produkter er best . Prøver å holde henne på mest mulig normalt kosthold.. Eneste er pålegg på brødskiva som er litt utfordring her:) lykke til!!
 
Jenta mi har brukt nutramigen siden ho var to måneder så her går det ned på høykant. Men det er fordi ho ikke vet bedre heldigvis...for det smaker heeeelt grusomt. Siden det er ganske bitter smak, vet jeg noen har prøvd (når ungene skal begynne på dette etter babystadiet) å ha sukker i fra starten, evnt litt melkefritt sjokoladepulver i eller maltekstrakt. Så har de trappet ned tilsettingen etterhvert som ungen drikker det. Da får de en gradvis tilvenning. Hvis du fremdeles har morsmelk er det et tips å blande 50/50 og tilvenne på den måten.

Andre "melktyper" du får kjøpt på butikken er enten ris, havre eller sojabasert. Rismelk skal ikke unger under tre år ha. Det er ikke skjeldent at personer med melkeproteinallergi utvikler sojaallergi også, så ville holdt meg unna sojamelka også mens ungen er liten. Havremelk kan benyttes, men har ekstremt lite nytteverdig næringsinnhold, så personlig bruker jeg den kun til matlaging, ikke som ren drikke til jentungen.
 
Tusen takk for mangen fine svar:) Hva gjør dere hvis dere feks skal ha hjemmelaget pizza til lørdagskos (finner ingen melke frie oppskrifter på nett?:mad:) eller pannekaker feks?
Men etter en uke merket vi forskjell på han, etter 17mnd sover han nå hele natten:D tidligere har han vært våken fra 2-7 ganger noen ganger mer og noen få ganger kun våknet 1gang..!!
 
Når jeg har laget pizza har jeg laget en egen liten pizza til frøkna og drysset potetmospulver på toppen. Da blir det en fin gyllen skorpe på toppen :) Man kan også lage ne "ostemasse" av nøtter (oppskrift finner du hos Utenmelk.no på facebook), men har aldri prøvd dette selv. det finnes også pizzaost på butikken som er sojabasert, men den er proppa på palmeolje så det er fullstendig uaktuelt for min del.
Pannekaker har jeg laget med en kombi av havremelk og kokosmelk. Det har vært en slager blant ungene :)

Så bra det blir mer nattesøvn på dere nå!
 
Back
Topp