Utbrudd av Kikhoste

Lady_Z

Termin 5.Juli 2015
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
I Bergen er det vist utbrudd av kikhoste nå. Og de annbefaler folk å vaksinere seg.
Noen som vet og dette er lurt når man er gravid?

Kontakt helsestasjonen og hør. Jeg har vaksinert meg mot influensa sist jeg var gravid da jeg i tillegg har astma. Kan være greit å være vaksinert før babyen blir født, den går jo ikke vaksine før ved 3 mnd.

Ring helsestasjonen.

Her hadde vi utbrudd i barnehagen jeg jobber i i fjor høst. 3 av barna som ble smittet var vaksinert. Et av de havnet på sykehus. Ikke noe å spøke med ihvertfall.

Ring helsestasjonen.

Her hadde vi utbrudd i barnehagen jeg jobber i i fjor høst. 3 av barna som ble smittet var vaksinert. Et av de havnet på sykehus. Ikke noe å spøke med ihvertfall.

Vi hadde utbrudd her ifjor og da ble flere som var vaksinert smittet.
Her innførte de vaksine på 1 klassingene (1 år før de skulle få påfyll). rett og slett fordi dosen de fikk som 1 år begynte å gå ut.

Vett et par barn hadde kikhoste ifjord i sønnen min sin barnehage... men vett ikke om de var vaksinert eller ikke.. me det er jo lurt og vaksinere seg om det er epidiminer med det.. kik hoste er ikke noe å tulle med. hatt prosjekt på skolen om det for litt siden... problemet med kik hoste vaksinen er jo at den ikke varer så lenge som først antatt dessverre så er lurt og vaksinere seg som voksen / ungdom... for den du tok som barn er nok utgått om du tok.

Jeg fikk vaksine mot kikhoste nå (gravid i uke 26). På den måten vaksinerer man visstnok fosteret også.

Jeg ville snakket med legen om det. Jeg fikk kikhoste da jeg var gravid med nr 2 for noen år siden. Jeg var rundt 25-28 uker på vei trur jeg. Var visst en epidemi her vi bor da, og jeg ble sjekket pga kraftig hoste og pga at min svigermor hadde testet positivt for kikhoste litt før. Heldigvis ble jeg testet kjapt slik at jeg kunne få antibiotika og bli frisk før fødselen, da kikhoste går over i en annen fase etter et par uker, og da virker ikke antibiotika lenger... Legen min var redd hostingen min skulle sette i gang fødselen, og at jeg skulle smitte den lille. Gikk heldigvis bra :)

Back
Topp