Jeg har vel gått ut i fra at de fleste gravide har lest helsemyndighetenes anbefalinger (eller fått fra jm eller lege), og dermed vet at man kan spise sushi (kun noen typer fisk) hvis den er fersk og behandlet hygienisk forsvarlig. Kunne nok tilføyd i svaret mitt helt i starten at man kan spise sushi så lenge man tar visse forhåndsregler, ser den. Men jeg tror folk er såpass oppegående at dette er ting de undersøker hvis de ønsker å spise sushi.
Jeg vet at det er mange mørketall på listeriose, og det er veldig synd - men Listeria kan komme fra mange matkilder, så sushien skal ikke ta støyten alene. For det om det har skjedd at folk er smittet, så er årsaken vanligvis hygienesvikt/kvalitetssvikt hos leverandøren eller i kjølekjeden, og man kan aldri være helt sikker på at det ikke skjer om det gjelder fisk, kjøttpålegg, ost eller andre matvarer. Noen velger å være hysteriske til alt, andre er mer avslappet og holder seg til det jm/lege sier.
Å argumentere for at det er utrygt i Oslo basert på dine antydninger er jo like tåpelig... Fakta er at helsemyndighetene ikke fraråder å spise sushi så lenge den er fersk og behandlet riktig, så får folk vurdere selv ut i fra det.
Det kan skje avvik på kjølekjeden til fisk som med alt annet, og at du har opplevd en dårlig fisk er dumt, men butikken hadde jo en årsak til det. Og at fisken opplevdes dårlig kan være pga forringelsesbakterier som Pseudomonas (gir dårlig lukt), og er ikke nødvendigvis patogene bakterier som Listeria. Og slik som du brukte sansene dine til å vurdere spiseligheten av laksen, det gjør nok kokkene på seriøse sushi-steder også
Folk får velge selv hva de ønsker å spise, og må som sagt respektere at vi velger forskjellig. Jeg spiser sushi av og til, du gjør ikke