Utblåsning!!!!!

Det står forøvrig her at sushi er trygt for gravide:

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/#tabs-1-2-anchor

Sist oppdatert 24.09.2015:

"Gravide kan spise sushi laget av rå, fersk marin fisk, men bør unngå produktene på listen over. Dersom du skal lage sushi selv, se Slik lagar du sushi som er trygg å ete fra Mattilsynet (bakterier)."

Listen som refereres til er da kveite, selkjøtt osv som vi vet vi skal unngå.
Det var dette jeg også leste seinest i går, det er jo helt oppdatert så skjønner ikke at det ikke skal gjelde.

Men det står jo på matportalen at det er greit med sushi, ref svaret mitt over....
Om du velger å ikke lese linken jeg sendte deg til matportalen så er det litt vanskelig for meg å forsøke å argumentere saklig i denne diskusjonen desverre.

Uansett jenter, denne diskusjonen begynner å bli ensformig. Deres liv, deres forster og deres valg. Jeg ønsker dere det beste og en riktig god natt.

Om du velger å ikke lese linken jeg sendte deg til matportalen så er det litt vanskelig for meg å forsøke å argumentere saklig i denne diskusjonen desverre.

Jeg har lest den, og leser fortsatt at man kan spise sushi så lenge fisken er fersk og kjøkkenet har god hygiene, og selvfølgelig oppbevarer fisken kjølig :)

Vi får bare være enige om å være uenige ;)

Jeg har lest den, og leser fortsatt at man kan spise sushi så lenge fisken er fersk og kjøkkenet har god hygiene, og selvfølgelig oppbevarer fisken kjølig :)

Vi får bare være enige om å være uenige ;)
Da er vi tilbake til mitt argument om at med mindre man bor i en fiskerby og spiser dagsgammel fisk så har man ingen garanti for listeria mengden i fisken. Det samme står det på matportalen at listeria formerer seg raskt og Mattilsynet sine statestikker viser at sushi restaurantene ikke overholder kravene som oftest. Er sushi fortsatt trygt å spise når du ikke har noen garanti for at fisken er fersk og oppbevart riktig? Fra den blir fanget og til den serveres midt i for eksempel Oslo sentrum går den via mange ledd. Kan du garantere for alle disse når du sier at sushi er trygt å spise? Jeg har fra første innlegg argument for dette og aldri nektet for at fersk sushi ikke er trygt. Men sushi betyr ikke garanti for fersk og listeria fri fisk og matportalen påstår heller ikke dette.

Jeg prøver ikke å overbevise folk her om noen ting, jeg refererer bare til hva som anbefales for gravide på matportalen. Jeg har god tro på at folk som leser her klarer å ta gode vurderinger når det kommer til å spise sushi, og sjekker an stedet før de evt bestiller, eller lager selv.

Jeg bor i Stavanger, og vet de har fersk fisk. Forstår skepsisen din, men folk må få ta en egen vurdering på dette uten at du skal skremme med SA, da det er liten sannsynlighet for at man får listeriose av sushi. Vet flere steder som serverer sushi bruker Salma-laks, og det er trygt å spise så lenge det er ferskt og innafor holdbarhetsdatoen :) den er foredlet slik at den er sikker i alle ledd som du referer til, så lenge den oppbevares kjølig (og kjølekjeden bevares like bra på salma-laks som andre kjølevarer). Det er samme fisken man kan kjøpe i matbutikken for å lage sushi selv, noe som heller ikke advares mot så lenge man har god kjøkkenhygiene.

Last edited:
Jeg bor i Stavanger, og vet de har fersk fisk. Forstår skepsisen din, men folk må få ta en egen vurdering på dette uten at du skal skremme med SA, da det er liten sannsynlighet for at man får listeriose av sushi. Vet flere steder som serverer sushi bruker Salma-laks, og det er trygt å spise så lenge det er ferskt og innafor holdbarhetsdatoen :) den er foredlet slik at den er sikker i alle ledd som du referer til, så lenge den oppbevares kjølig (og kjølekjeden bevares like bra på salma-laks som andre kjølevarer). Det er samme fisken man kan kjøpe i matbutikken for å lage sushi selv, noe som heller ikke advares mot så lenge man har god kjøkkenhygiene.
Selvfølgelig skal folk få ta en egen vurdring, men de må ta vurdering ut fra å kjenne alle fakta. Å fortelle at det er trygt å spise sushi uten å fortelle hva man bør ha av forhåndsregler provoserer meg litt. Det finnes faktisk ikke tall på hvor mange sa som er forårsaket av listeria for det er få som blir undersøkt. Symptomene er influensa lignende og inkubasjonstiden er mellom 24 timer og 3 måneder. De tilfellene hvor folk blir lagt inn på sykehus og registret er når de får hjernehinnebetennelse eller blodforgiftning som et resultat. De fleste vil knapt merke sykdommen. Siden det i Norge ikke utredes når du har hatt sa så kan man heller ikke si noe om tall. Men jeg er enig i at man skal ikke skremme unødvendig, men har man ikke grunnlag for å vurdere om det er trygt så et det bedre å la være. Å argumentere med at det er trygt å spise sushi noen stedet i Stavanger er ikke det samme som å si at det er trygt å spise sushi;punktum. Man gir folk råd som kan påvirke dems liv og da er det bedre å legge frem fakta og la dem vurdere selv. Og salma laks i Oslo selges på alle butikker og et like avhengig av at folk følger rutiner som med annen fisk. Jeg har kjøpt salma laks som har vært dårlig selv langt innenfor holdbarhet. Butikken skyldte på at kjølebilen var deffekt.

Last edited:
Litt morsom at det her blir bevist akkurat det jeg snakket om. Uansett om man følger mattilsynets anbefalinger er det alltid noen som skal kommentere at det og det bør du absolutt ikke spise! Er det rart man blir forvirra?

Litt morsom at det her blir bevist akkurat det jeg snakket om. Uansett om man følger mattilsynets anbefalinger er det alltid noen som skal kommentere at det og det bør du absolutt ikke spise! Er det rart man blir forvirra?
Ja, det tenkte jeg også når jeg leste gjennom ;-)
Følg det som står på matportalens sider, forhold deg til det og gjør dine egne vurderinger. Bommer man en gang i blant er det sjeldent farlig - dette er forhåndsregler fordi det KAN være en risiko. Det er ikke sunt for kroppen å stresse seg ihjel heller fordi man spiste noe man trodde var trygt, som man finner ut i etterkant at kanskje ikke var det.

Selvfølgelig skal folk få ta en egen vurdring, men de må ta vurdering ut fra å kjenne alle fakta. Å fortelle at det er trygt å spise sushi uten å fortelle hva man bør ha av forhåndsregler provoserer meg litt. Det finnes faktisk ikke tall på hvor mange sa som er forårsaket av listeria for det er få som blir undersøkt. Symptomene er influensa lignende og inkubasjonstiden er mellom 24 timer og 3 måneder. De tilfellene hvor folk blir lagt inn på sykehus og registret er når de får hjernehinnebetennelse eller blodforgiftning som et resultat. De fleste vil knapt merke sykdommen. Siden det i Norge ikke utredes når du har hatt sa så kan man heller ikke si noe om tall. Men jeg er enig i at man skal ikke skremme unødvendig, men har man ikke grunnlag for å vurdere om det er trygt så et det bedre å la være.

Jeg har vel gått ut i fra at de fleste gravide har lest helsemyndighetenes anbefalinger (eller fått fra jm eller lege), og dermed vet at man kan spise sushi (kun noen typer fisk) hvis den er fersk og behandlet hygienisk forsvarlig. Kunne nok tilføyd i svaret mitt helt i starten at man kan spise sushi så lenge man tar visse forhåndsregler, ser den. Men jeg tror folk er såpass oppegående at dette er ting de undersøker hvis de ønsker å spise sushi.

Jeg vet at det er mange mørketall på listeriose, og det er veldig synd - men Listeria kan komme fra mange matkilder, så sushien skal ikke ta støyten alene. For det om det har skjedd at folk er smittet, så er årsaken vanligvis hygienesvikt/kvalitetssvikt hos leverandøren eller i kjølekjeden, og man kan aldri være helt sikker på at det ikke skjer om det gjelder fisk, kjøttpålegg, ost eller andre matvarer. Noen velger å være hysteriske til alt, andre er mer avslappet og holder seg til det jm/lege sier.

Å argumentere med at det er trygt å spise sushi noen stedet i Stavanger er ikke det samme som å si at det er trygt å spise sushi;punktum. Man gir folk råd som kan påvirke dems liv og da er det bedre å legge frem fakta og la dem vurdere selv.

Å argumentere for at det er utrygt i Oslo basert på dine antydninger er jo like tåpelig... Fakta er at helsemyndighetene ikke fraråder å spise sushi så lenge den er fersk og behandlet riktig, så får folk vurdere selv ut i fra det.

Og salma laks i Oslo selges på alle butikker og et like avhengig av at folk følger rutiner som med annen fisk. Jeg har kjøpt salma laks som har vært dårlig selv langt innenfor holdbarhet. Butikken skyldte på at kjølebilen var deffekt.

Det kan skje avvik på kjølekjeden til fisk som med alt annet, og at du har opplevd en dårlig fisk er dumt, men butikken hadde jo en årsak til det. Og at fisken opplevdes dårlig kan være pga forringelsesbakterier som Pseudomonas (gir dårlig lukt), og er ikke nødvendigvis patogene bakterier som Listeria. Og slik som du brukte sansene dine til å vurdere spiseligheten av laksen, det gjør nok kokkene på seriøse sushi-steder også :)

Folk får velge selv hva de ønsker å spise, og må som sagt respektere at vi velger forskjellig. Jeg spiser sushi av og til, du gjør ikke :)

Jeg har vel gått ut i fra at de fleste gravide har lest helsemyndighetenes anbefalinger (eller fått fra jm eller lege), og dermed vet at man kan spise sushi (kun noen typer fisk) hvis den er fersk og behandlet hygienisk forsvarlig. Kunne nok tilføyd i svaret mitt helt i starten at man kan spise sushi så lenge man tar visse forhåndsregler, ser den. Men jeg tror folk er såpass oppegående at dette er ting de undersøker hvis de ønsker å spise sushi.

Jeg vet at det er mange mørketall på listeriose, og det er veldig synd - men Listeria kan komme fra mange matkilder, så sushien skal ikke ta støyten alene. For det om det har skjedd at folk er smittet, så er årsaken vanligvis hygienesvikt/kvalitetssvikt hos leverandøren eller i kjølekjeden, og man kan aldri være helt sikker på at det ikke skjer om det gjelder fisk, kjøttpålegg, ost eller andre matvarer. Noen velger å være hysteriske til alt, andre er mer avslappet og holder seg til det jm/lege sier.

Å argumentere for at det er utrygt i Oslo basert på dine antydninger er jo like tåpelig... Fakta er at helsemyndighetene ikke fraråder å spise sushi så lenge den er fersk og behandlet riktig, så får folk vurdere selv ut i fra det.

Det kan skje avvik på kjølekjeden til fisk som med alt annet, og at du har opplevd en dårlig fisk er dumt, men butikken hadde jo en årsak til det. Og at fisken opplevdes dårlig kan være pga forringelsesbakterier som Pseudomonas (gir dårlig lukt), og er ikke nødvendigvis patogene bakterier som Listeria. Og slik som du brukte sansene dine til å vurdere spiseligheten av laksen, det gjør nok kokkene på seriøse sushi-steder også :)

Folk får velge selv hva de ønsker å spise, og må som sagt respektere at vi velger forskjellig. Jeg spiser sushi av og til, du gjør ikke :)
Jeg ser at folk stadig argumenterer med at det ikke er listeria i fisk pga all fisk skal ha vært fryst. Dette tyder jo på at ikke alle har like mye kunnskap om tema og kan ta avgjørelser ut fra det. Meny oppbevarer salmalaks i åpne kjøledisker som ikke kan holder garantert under 2 grader som anbefales av Mattilsynet for å unngå listeria vekst. Fisk er ikke eneste smittekilde, og det nevnte jeg også i første innlegget, men nå var det sushi som ble en diskusjon så ingen grunn til å dra inn andre matvarer. Matportalen anbefalinger går ut fra at man han noe kunnskap om tema. Videre så linker matportalen til andre artikler som forteller mer om de enkelte temaer slik som listeria. Jeg spiser sushi, bare ikke rå fisk. Jeg har litt over middels interesse for tema og ser ikke noe fare med å legge frem fakta på tall og informasjon om farene for at folk skal ha mulighet til å ta valg ut fra riktig kriterier. Jeg ser jo at du har et godt grunnlag for å vurdere dette ut fra egen kunnskap, men det er litt skummelt å gå ut fra at alle sitter på samme kunnskap som deg. Bedre å opplyse om for nye enn før lite så har man ihvertfall mulighet for å unngå ting om man vil. Men vi er nok til syvende og sist enig om tema fisk, men uenige i hvor mye man bør opplyse andre om det.

Interessen for dette er der absolutt, er ikke tilfeldig at jeg har en mastergrad i matvitenskap der jeg har flere fordypningsfag som går på matbårne sykdommer, kvalitet og hygiene :p

Vi er nok i bunn og grunn enige ja, og forhåpentligvis er det mye å lære for andre her i aprilforum ved å lese diskusjonen vår :)

jeg følger KUN matilsynets sine anbefalinger, alt annet driter jeg i!!!! går ikke ann å høre på ditt og datt, som som regel ikke er sant.

jeg følger KUN matilsynets sine anbefalinger, alt annet driter jeg i!!!! går ikke ann å høre på ditt og datt, som som regel ikke er sant.
Så langt så er det bare Mattilsynet sine anbefalinger som er diskutert ;-)

Jeg forholder meg KUN til helsedirektoratet/matportalen sine anbefalinger. Det er håpløst å høre på hva alle andre har fått beskjed om av jordmødre og leger. Og ikke minst hva som ikke var farlig for gravide for 30 år siden (asbest var heller ikke farlig for 30 år siden):oops:. Når det er sagt så spiser jeg spekepølser fra Gilde, de har spesifikt skrevet på sine hjemmesider at deres spekepølser er trygge for gravide.

Back
Topp