Utblåsning!!!!!

Lillestjerne2016

❤️
Aprillykke 2016
Jeg holder på å bli gal!! Jeg føler at ingenting jeg spiser er bra for babyen! Begynner å bli redd for å spise noe som helst fordi det alltid er noen som mener det ikke er bra!

Jeg følger selvfølgelig alle av mattilsynets anbefalinger til gravide, men plutselig står det på bv at tunfisk på boks kan være farlig! Og det ser selvfølgelig jeg rett etter at jeg har spist tunfisksalat og spist det mye i det siste... Så får jeg veldig lyst på honning og før jeg spiser brødskiven dobbelsjekker jeg Google og Mattilsynet sier det er greit, men mange andre sier at det er det siste man skal spise! Og nå står det på Dagbladet at riskaker er kreftfremkallende og absolutt ikke bør spises! Det var jo nesten det eneste jeg fikk i meg da jeg nesten bare spydde... Vet ikke hva jeg skal spise lenger. Føler alt jeg spiser kommer til å bli farlig dagen etter!!!

Blææææ... Måtte bare blåse ut litt... Noen andre som kjenner på dette også??

Huff, vet du hva? Jeg spiser salami, fråtsa i fjellmorr forrige helg, spiser i grunn akkurat det jeg føler for, fordi JEG er fornøyd så lenge jeg i det hele tatt klarer å få i meg noe. Klarer ikke fisk lenger, orker ikke tanken på grønnsaker, eller frukt eller noe i det hele som er sunt.. Men det går over!

Hva her i verden er det egentlig som IKKE er farlig? Sånn i det lange løp..... Det kan være livsfarlig å kjøre bil og, kan jo nesten ikke la vær når man må..

Uff, kjenner på det samme... Spiste mye tunfisk på boks siden det stod at det var trygt... Noen dager senere så jeg Schrödingers katt hvor danske forskere mente det ikke var bra... Spiste kveite her om dagen... Ikke fått med meg at det var frarådet å spise de over 3 kg... Aner ikke hvor stor den var... Spiste salami i begynnelsen. Snakket med jordmor om dette og hun mente det ikke var noe fare. Prøver å forholde meg til kostrådene fra myndighetene, og ikke være overhysterisk, men synes det er litt vanskelig...

Ja er litt mye hysteri.. Honning kan du spise. Er barn under 1 år som ikkje skal spise det. Riskaker har eg gitt masse av til barna mine.. Men sto vell en begrensning ? Max 4 ganger i uka på barn og litt mer for voksen.
Så lenge du følge vanlige rettningslinjene for gravide så kan du slappe av :)
Mye av det vi ikkje kan spise er bare en mulig fare. Derfor ikkje ta sjangser. Er du så uheldig og spise det så går det som regel bra :)

NEn rask oppklaring: grunnen til at du ikke skal spise tunfisk og kveite og andre fisk over en viss størrelse er at disse er rovfisk og samler opp giftstoffer i fettet. Jo større de er, jo lengre har de levd, jo med giftstoffer. Det er ikke farlig å spise en gang, men mye og over lengre tid sier jo seg selv ikke er bra. Jo mer du spiser, jo mer giftstoffer. Du håndterer dette bra med små barn og foster har dårligere grunnlag for å prosessen gift. Velg derfor mindre fet fisk, eller fet fisk som er liten i størrelsen. Tunfisk på boks er små fisk. Store fisker er mer attraktive å selge som file og all småfangst havner derfor på boks og er trygg å spise.

Ang ris så er det et stoff i det som er kreftfremkallende om man spiser mye og over lang tid. Å spise riskaker innimellom og periodevis gir ikke samme faren så spis riskaker med god samvittighet. Du og barnet har større skade av stress (som også er kreftfremkallende) enn noen riskaker når apetitten er dårlig.

Honning kan du fint spise, men i moderate mengder. En brødskive om dagen er godt innenfor :-)

Det viktigste er å unngå mat med listeria bakterier da dette kan fremkalle spontan abort. Altså rå/røkt fisk og kjøtt som ikke er varmebehandlet. Oster med mugg (selv den dyre spiselige muggen). Og i grunn alt annet med mugg. Matvarer som ikke er ferske (sniff litt ekstra på det om holdbarhet datoen nærner seg), Upasteurisert melk. Mer enn 2 kopper kaffe om dagen eller tilsvarende koffein i annen drikke. Og selvfølgelig rovfisk som bør være så liten som mulig :)

Dette er de enkle forhåndsreglene du trenger å tenke på.

NEn rask oppklaring: grunnen til at du ikke skal spise tunfisk og kveite og andre fisk over en viss størrelse er at disse er rovfisk og samler opp giftstoffer i fettet. Jo større de er, jo lengre har de levd, jo med giftstoffer. Det er ikke farlig å spise en gang, men mye og over lengre tid sier jo seg selv ikke er bra. Jo mer du spiser, jo mer giftstoffer. Du håndterer dette bra med små barn og foster har dårligere grunnlag for å prosessen gift. Velg derfor mindre fet fisk, eller fet fisk som er liten i størrelsen. Tunfisk på boks er små fisk. Store fisker er mer attraktive å selge som file og all småfangst havner derfor på boks og er trygg å spise.

Ang ris så er det et stoff i det som er kreftfremkallende om man spiser mye og over lang tid. Å spise riskaker innimellom og periodevis gir ikke samme faren så spis riskaker med god samvittighet. Du og barnet har større skade av stress (som også er kreftfremkallende) enn noen riskaker når apetitten er dårlig.

Honning kan du fint spise, men i moderate mengder. En brødskive om dagen er godt innenfor :-)

Det viktigste er å unngå mat med listeria bakterier da dette kan fremkalle spontan abort. Altså rå/røkt fisk og kjøtt som ikke er varmebehandlet. Oster med mugg (selv den dyre spiselige muggen). Og i grunn alt annet med mugg. Matvarer som ikke er ferske (sniff litt ekstra på det om holdbarhet datoen nærner seg), Upasteurisert melk. Mer enn 2 kopper kaffe om dagen eller tilsvarende koffein i annen drikke. Og selvfølgelig rovfisk som bør være så liten som mulig :)

Dette er de enkle forhåndsreglene du trenger å tenke på.
Rå fisk er vel streng tatt ok da, sushi er trygt å spise i norge for all fisken har vært fryst. ;)

8
Rå fisk er vel streng tatt ok da, sushi er trygt å spise i norge for all fisken har vært fryst. ;)
Å fryse fisk dreper ikke listeria. Om man har en garanti for at fisken er fersk og aldri har blitt oppbevart over en temperatur på 2 grader så et det i teorien trygt, men med mindre man bor i en fiskeby og kjøper dagens fangst så anbefaler ikke Mattilsynet å spise rå fisk for utsatte grupper (gravide, syke og barn). Listeria finnes i all fisk, men det er så små mengder at det ikke er farlig. Men listeria formeres fort når den oppbevares i temperatur over 2 grader. Du kan lese mer om listeria på matportalen http://www.matportalen.no/matsmitte_og_hygiene/tema/smittestoffer/listeria

Rå fisk er ihvertfall noe av det siste jeg personlig ville gamblet med som gravid i en by som "importerer" fisk og jeg velger å stoler på Mattilsynet og matportalen sin anbefaling

8
Å fryse fisk dreper ikke listeria. Om man har en garanti for at fisken er fersk og aldri har blitt oppbevart over en temperatur på 2 grader så et det i teorien trygt, men med mindre man bor i en fiskeby og kjøper dagens fangst så anbefaler ikke Mattilsynet å spise rå fisk for utsatte grupper (gravide, syke og barn). Listeria finnes i all fisk, men det er så små mengder at det ikke er farlig. Men listeria formeres fort når den oppbevares i temperatur over 2 grader. Du kan lese mer om listeria på matportalen http://www.matportalen.no/matsmitte_og_hygiene/tema/smittestoffer/listeria

Rå fisk er ihvertfall noe av det siste jeg personlig ville gamblet med som gravid i en by som "importerer" fisk og jeg velger å stoler på Mattilsynet og matportalen sin anbefaling
Jeg har ikke lyst på sushi, men trodde det var trygt (foruten tunfisken). Bor også i Oslo, så greit å bare styre unna!

Bør nevnes at sushi kan lages av mye rart og min favoritt er soft shell krabbe eller kongekrabbe tempura maki som både er trygt og sykt godt :-) scampi er jo også kokt og det finnes mange gode "vegetar" maki så ingen grunn å kutte ut sushi helt fra menyen :-)

8

Matportalen fraråder iallfall ikke gravide fra å spise sushi, annet enn å unngå tunfisk og kveite på da. Holder meg til dem jeg. :)

Matportalen fraråder iallfall ikke gravide fra å spise sushi, annet enn å unngå tunfisk og kveite på da. Holder meg til dem jeg. :)

Enig! Sushi er trygt så lenge man kjøper fra en restaurant som driver seriøst. Har spist sushi mange ganger allerede (laks og scampi), og har ikke tenkt å la meg skremme av andre som mener det er å utsette seg for fare. Helsemyndighetene hadde ikke sagt det var greit hvis det innebar en risiko for fosteret. Det er f.eks svært lav sannsynlighet for at man får i seg Listeria fra norskprodusert Brie eller Blåmuggost fra f.eks TINE, men de anbefaler fortsatt at man ikke spiser det fordi risikoen allikevel er der. De fraråder ikke å spise sushi, og da tenker jeg det er trygt :)

M
"Tidligere brukte man som tommelfingerregel at produkter med mindre enn 15 dagers holdbarhetstid ikke var forbundet med risiko for sykdom på grunn av Listeria. Denne tilnærmingen går man nå bort fra, da Listeria vokser svært raskt i enkelte produkter som det er blitt vanlig å spise kalde. Eksempler på dette er rå fisk og noen typer varmebehandlet kjøtt der antallet listeriabakterier kan hundredobles ved 4 grader i løpet av en uke. "

Denne teksten er hentet fra matportalen. Rå fisk er det samme som sushi. Om du velger å se vekk fra rådet er opptil deg, men folk bør få anbefalinger baser på fakta mener jeg. Denne artikkelen er fra 2014. Artikkelen som sier det er ok å spise sushi for gravide er fra 2009.

Å fryse fisk dreper bare parasitter.

Enig! Sushi er trygt så lenge man kjøper fra en restaurant som driver seriøst. Har spist sushi mange ganger allerede (laks og scampi), og har ikke tenkt å la meg skremme av andre som mener det er å utsette seg for fare. Helsemyndighetene hadde ikke sagt det var greit hvis det innebar en risiko for fosteret. Det er f.eks svært lav sannsynlighet for at man får i seg Listeria fra norskprodusert Brie eller Blåmuggost fra f.eks TINE, men de anbefaler fortsatt at man ikke spiser det fordi risikoen allikevel er der. De fraråder ikke å spise sushi, og da tenker jeg det er trygt :)
Om du er uenig med matportalen om at rå fisk har fare for høy listerie innehold er ditt valg, men å si at myndigheter ikke advarer når det står skrevet på matportalen er litt selvmotsigende :-) heldigvis er faren liten selv for gravide, men jeg velger å følge rådene uansett. (Scampi er forøvrig kokt og trygt å spise)

På foredlingsanlegg der de filetrerer f.eks laks har de systematiske stresstester for å teste om produksjonen har tegn til Listeria, dvs lagrer ved optimale forhold for bakterien, og undersøker om det vokser frem kolonier. Ved avvik selges ikke laksen til steder som lager sushi eller serverer den rå, men kun til steder der fisken blir varmebehandlet. Laks som er trygt å spise for gravide, folk med dårligere immunforsvar etc selges til restauranter som serverer sushi.

Det står forøvrig her at sushi er trygt for gravide:

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/#tabs-1-2-anchor

Sist oppdatert 24.09.2015:

"Gravide kan spise sushi laget av rå, fersk marin fisk, men bør unngå produktene på listen over. Dersom du skal lage sushi selv, se Slik lagar du sushi som er trygg å ete fra Mattilsynet (bakterier)."

Listen som refereres til er da kveite, selkjøtt osv som vi vet vi skal unngå.

Last edited:
På foredlingsanlegg der de filetrerer f.eks laks har de systematiske stresstester for å teste om produksjonen har tegn til Listeria, dvs lagrer ved optimale forhold for bakterien, og undersøker om det vokser frem kolonier. Ved avvik selges ikke laksen til steder som lager sushi eller serverer den rå, men kun til steder der fisken blir varmebehandlet. Laks som er trygt å spise for gravide, folk med dårligere immunforsvar etc selges til restauranter som serverer sushi.
Jeg har en mor som har jobbet på laboratorium som Mattilsynet brukte i 10 år og nå jobber på laboratorium på Ullevål. Det finnes listeria i både ost og rå fisk som selges i butikkene og på restaurantene. Listeria er en naturlig del av fisken og kan ikke utelukkes ved en stresstest. Det er akseptert et nivå av listeria i Norge. Problemet oppstår først når fisken holdes i en temperatur over 2 grader. Noen man ikke kan garantere på sushi restauranter. Det er en grunn til at bare 3 av 46 sushi sjapper overlever en kontroll fra Mattilsynet: http://m.nettavisen.no/nyheter/ni-sushirestauranter-stengt/3226443.html
Kan sikkert finne lignede artikler fra andre byer. Uansett er dette et tema som jeg ikke ser noe grunn for å diskutere videre. Vil man stole på at det er trygt til tross av hva som står på matportalen og i avisene så er det jo et valg man tar selv. Men før man anbefaler folk å spise noe som kan fremkalle SA bør man legge fakta på bordet.

Back
Topp