Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Så da ryker hypotesen om at babyen "tar det den trenger" da. Da tar den mye mer enn den trenger.Menneskekroppen er lagd for å 'spare' på energien (les sukker og fett) ved overskudd, for å ha noe å tære på ved energi underskudd (noe man jo sjeldent har i Norge..).. babyen i magen lagrer på samme måte energien som den ville gjort utenforman får derfor store barn om man har ett høyt energioverskudd.. f.eks om man spiser mye mat med høy energi-og lav næringstetthet.. Ved svangerskapsdiabetes har mor ett unormalt høyt sukker innhold i blodet. Dette sukkeret er tilgjengelig for babyen, og den vil prøve og lagre mest mulig av denne overskudds energien noe som resulterer i en stor baby
![]()
Så da ryker hypotesen om at babyen "tar det den trenger" da. Da tar den mye mer enn den trenger.
Jeg har sv.diabetes og dette er forklaringen som jeg har fått: (vet ikke om det er helt riktig å si at fosteret prøver å lagre mest mulig av denne overskudds energien.) utifra denne forklaringen, så får barnet sukkeret om den vil eller ei.Menneskekroppen er lagd for å 'spare' på energien (les sukker og fett) ved overskudd, for å ha noe å tære på ved energi underskudd (noe man jo sjeldent har i Norge..).. babyen i magen lagrer på samme måte energien som den ville gjort utenforman får derfor store barn om man har ett høyt energioverskudd.. f.eks om man spiser mye mat med høy energi-og lav næringstetthet.. Ved svangerskapsdiabetes har mor ett unormalt høyt sukker innhold i blodet. Dette sukkeret er tilgjengelig for babyen, og den vil prøve og lagre mest mulig av denne overskudds energien noe som resulterer i en stor baby
![]()
Jeg har sv.diabetes og dette er forklaringen som jeg har fått: (vet ikke om det er helt riktig å si at fosteret prøver å lagre mest mulig av denne overskudds energien.) utifra denne forklaringen, så får barnet sukkeret om den vil eller ei.
Ved for høyt blodsukker hos mor, finnes det mer sukker en normalt i morens celler. Det gjelder også blodcellene som leverer næringsstoffer til barnet. Slik kan fosteret få uheldig mye sukker og vokser gjerne svært hurtig. Barn som vokser mer enn gjennomsnittet øker risikoen for komplikasjoner både i forbindelse med fødselen og i tiden etterpå.
Ok! Takk for forklaringen!Det du skriver her er bare en annen måte å si det på, men er den samme mekanismen du beskriverfosteret vil bruke energien (sukkeret) til å vokse seg stor og sterk (optimalisere veksten sin). Er energioverskudd derimot høyt over lang tid (som ved svangerskapsdiabetes) vil dette gi en unormalt høy vekst med fare for komplikasjon som du skrev over her. Babyen har også som du skriver ikke 'noe valg' om de skal bruke den tilgjengelig energien eller ikke siden det ikke er noen mekanismer som skrur av dette opptaket. Da det fra ett evolusjonsmessig perspektiv aldri kan bli 'nok' ☺
Ok! Takk for forklaringen!
Jo, det virker jo som en fornuftig forklaringAt babyen "tar det den trenger" sikter til at fosteret tar det som er nødvendig for at den skal utvikle seg normalt. Den vil altså tære på mors ressurser om du ikke får deg NOK energi og næringstoffer. Kroppen er derimot også lagd sånn at den vil prøve og optimalisere forholdene, noe som betyr at den vil lagre energi ved overskudd (slik jeg beskrevet over her). Dette fordi at den vil ha noe å gå på når sulten kommer og det ikke er nok mat, noe som vil optimalt i forhold til ett evolusjonsmessig perspektiv.
Når vi derimot ikke har tider med lite mat, som ville ført til energi underskudd og tæring på reservene, vil disse lagrene opprettholdes og man vil få en høy vekst
For å oppsummere så vil babyen ta det den vil om du får i deg for lite. Men den vil også prøve å optimalisere ved å lagre energioverskudd i tilfelle det kommer dårligere tider. På denne måten vil sjansen til babyen være bedre fra et evolusjonsmessig perspektiv.
Vet ikke om dette gjorde det klarere for deg?![]()
Jeg tror óg at det er veldig tilfeldig. De sier jo at gener har mest å si! Jeg har sjekket meg for svangerskapsdiabetes pga symfysefundusmål i øvre delen av det grønne feltet, men det hadde jeg ikke. Det er heller ikke slik at jeg spiser usunt fra jeg står opp til jeg legger meg, men litt sukker om kveldene blir det dessverre!Jeg la på meg 30 kg i forrige svangerskap og ut kom en helt gjennomsnittelig baby på ca 3600g.
Jeg spiste (dessverre) mye sukker og den slags sist.
Jeg tenker at det ikke nødvendigvis har så mye å si for størrelsen, men når man spiser sukker og den type dårlig mat, så kan det gjøre noe med vekst/utviklingsvilkårene til barnet.
Nyere forskning peker jo på at sukker er gift for kroppen på lik linje med alkohol. At det brytes ned likt i kroppen osv osv - så oppe i hodet mitt så betyr jo det at sukker i store mengder ikke kan være bra for barnet.
Og jeg sliter selv nå i desember. Har en sukker-avhengighet, og fristelser er OVERALT. Men jeg har bestemt meg for å bare forsøke å gjøre mitt beste nå ut jula, men når januar kommer bankende på døren, så er det basketak.
http://forskning.no/mat-og-helse-sykdommer/2012/02/skadelig-sukker
Syns dette var en super forklaring. Syns ikke et stort barn er et problem, men fokuset på det har jo helt klart blitt større og større!Man skal spise svært, svært store mengder sukker før kostholdet hos en frisk mor fører til store barn. Når man ikke har diabetes så regulerer kroppen blodsukkeret selv slik at det ikke blir for høyt, noe som da fører til at det ikke overføres like mye til fosteret. Har man diabetes derimot så fungerer ikke reguleringen av blodsukkeret, helt eller delvis, og det er da man ser at fostret kan bli stort fordi det er for mye sukker i blodet hvor næringen til fosteret kommer fra.
Det stemmer. Men det finnes antagelig store mørketall når det gjelder svangerskapsdiabetes og nedsatt glukosetoleranse hos mor. Når mor ikke klarer å redusere blodsukkeret (dårlig insulinfølsomhet eller -produksjon) blir både mor og baby gående med et for høyt sukkernivå i blodet.Man skal spise svært, svært store mengder sukker før kostholdet hos en frisk mor fører til store barn. Når man ikke har diabetes så regulerer kroppen blodsukkeret selv slik at det ikke blir for høyt, noe som da fører til at det ikke overføres like mye til fosteret. Har man diabetes derimot så fungerer ikke reguleringen av blodsukkeret, helt eller delvis, og det er da man ser at fostret kan bli stort fordi det er for mye sukker i blodet hvor næringen til fosteret kommer fra.
Ja, man skal jo selvsagt unngå å spise for usunt i graviditeten, men jeg tenker også det er greit å få fram at en såkalt "sukkerunge" ikke oppstår uten videre, hos en frisk mor. Dersom det var en klar sammenheng med dårlig kosthold = stor baby, så ville det ha vært avdekt for lengst. Ikke minst ville det vært langt flere store babyer enn det er, for det er dessverre mange som bokstavelig talt "spiser for to" når de er gravide.Det stemmer. Men det finnes antagelig store mørketall når det gjelder svangerskapsdiabetes og nedsatt glukosetoleranse hos mor. Når mor ikke klarer å redusere blodsukkeret (dårlig insulinfølsomhet eller -produksjon) blir både mor og baby gående med et for høyt sukkernivå i blodet.
Gravide kvinner tåler sukker (husk at det finnes mye som vi ikke tenker på som sukker, men som omdannes til sukker i kroppen) dårligere enn ellers og alle er tjent med å være ekstra forsiktige med sukkerinntak (inkl raske karbohydrater som fint mel og stivelse) når de er gravide.
I hvor stor grad det påvirker fødselsvekten, er vanskelig å si (og sannsynligvis individuelt), men babyen blir i alle fall ikke mindre enn den genetisk skal være hvis mor har et kosthold med mye sukker/raske karbohydrater.