Ustyrsliste

Frk august

Glad i forumet
noen som har lyst til å dele sin utstyrsliste til den nyfødte?

Funnet via Google...[;)]
  • 6-8 bodyer. Korte eller lange ermer? Tilpass etter årstiden. Tenk på om du skal bruke en genser over. Om sommeren kan det bli for varmt å ha både langermet body og genser utenpå.
  • 4-5 trøyer/gensere
  • 4-5 sparkebukser
  • Strømpebukser til kalde årstider
  • 4-6 pyjamaser (fordel med hel dress)
  • Bomullsjakke eller en strikkejakke
  • En varmere jakke (igjen tilpass etter årstiden)
  • 3-6 babysokker (Forsvinner fort!)
  • To babytepper. Babyteppe i ull er varmeregulerende.
  • Lue og votter i vinterhalvåret
  • Sommerluer til babyen. Tynn bomullslue som dekker ørene. Til litt større babyer som kan sitte, er en solhatt fint å bruke.
  • Utedress
Lurt å tenke på ved innkjøp:
Todelte sett har en tendens til å gli ifra hverandre, slik at babyens mage blir bar. Når barnet er så stort at det kan være ute å leke, spesielt om vinteren, er det lett å få snø og skitt inn mellom plaggene, og en kan fort bli våt og kald. Min erfaring er at plagg som sparkebukser og hele dresser er bedre. Bodyer hindrer det samme problem, derfor bruker de fleste babyer i dag body istedenfor trøyer og T-shorter.
Tenk praktisk. Babyklær skal være lette få over babyens hode. Dette er særlig viktig hos nyfødte. De liker ikke å få noe tredd over hodet og kan bli svært redde av dette. Knapping i hals/skulder og konvolutt-åpning på bodyer er praktisk.
Den minste størrelsen vokser babyen raskt ifra. Du kommer til å måtte gjøre stadige innkjøp av baby-tøy etter som det vokser. Gi beskjed til venner og familie hvilke størrelser du ønsker i barsel-gaver, så slipper du å bytte 10 sett babytøy i størrelse 50.
Baby-kjoler til jenter ser utrolig søte ut - vær klar over at dette er et meget upraktisk plagg til baby til hverdags. Som regel ender skjørtet langt opp på magen til babyen, der den kravler på gulvet.
Babyluer og luer til barn 1-2 år er det lurt å ha knyting på. En baby som ligger vil fort ha luen bak frem, når det beveger hodet. På den annen side vil ofte knyting under barnets hake kunne gnisse og irritere huden. Når babyen er ligger lunt nede i vogna og du kjenner at den blir varm og svett på hodet, kan du trygt la den ligge uten lue.
En større baby og små barn vil fort rive av seg luen hvis det ikke er knyting under haken. Det første leveåret bør alltid babyen ha på seg lue, også om sommeren. Dette for å beskytte mot solstråler og vind.
Tenk at babyen skal skifte bleie mange ganger daglig. Klærne bør være lette å ta av og på. Noen sparkebukser og hele dresser har trykk-knapper i skrittet. Praktisk!
Pass på at babyklærne ikke har detaljer som kan gnisse og skape irritasjon på huden. Eks. glidelås inn til huden. Store trykk-knapper osv.
Babyer skal ikke ha sko. Løstsittende tøfler med myke såler kan benyttes, men vanlige sokker er like bra. Når barnet begynner å reise seg opp og begynner å gå kan sokker med anti-sklimateriale være lurt. Les mer om dette: Barn og sko.
Vask av barneklær:
Tenk på at det er en fordel at i hvert fall bodyer kan vaskes på litt hard varme - 60 grader. På mange plagg til baby/barn står det anbefalt vask 40 grader. Spør i butikken du handler om plaggene allikevel kan vaskes på 60 grader, ofte tåler de dette.
Det er sjeldent at barnegulp og avføring ikke blir borte av vask på 60 grader. Min erfaring er at det i dag ikke er mye babytøy å kjøpe som kan vaskes på 90 grader. Når det gjelder tran derimot, kan det bli gule gjenstridige flekker på lyst tøy. Kanskje en liten myk smikke vil hindre at tøyet søles til hvis barnet benytter denne en halvtime etter traninntaket?
Barnetøyet bør vaskes med et mildt vaskemiddel. Babyhud har ofte tendens å bli irritert av sterke vaskemidler og skyllemiddel.
Ullundertøy: Ullundertøy sparer barnet for mange lag med klær i vinterhalvåret. Ull kan være bra til barn, nettopp fordi de ikke alltid kjenner eller klarer å si fra selv om de er kalde eller varme, og fordi ull i seg selv er varmeregulerende. Ull har små fibrene som setter luften i bevegelse til passe temperatur.  
Tenk sikkerhet!
Babyklær skal ikke ha løse detaljer, knapper som kan løsne og bli livsfarlige om babyen putter dem i munnen. Sjekk i allefall godt etter før du har på babyen slike plagg at knappene sitter godt fast.
Et annet farlig moment på babyklær er snorer. Disse er rett og slett livsfarlige! Klipp vekk, dra dem ut, leveres gjerne til personalet i butikken med tydelig beskjed om hvorfor! Det finnes dessverre eksempler på barn som har blitt kvalt på grunn av snorer i klærne.
HUSK: alt nytt babytøy og sengetøy MÅ vaskes før bruk! Dette for å fjerne kjemikaler etter produksjonsprosessen, og støv fra butikk og transport, som alle kan være allergifremkallende.

Størrelseguide:
Størrelse 44 - prematur (for tidlig født) baby
Størrelse 50 - nyfødt baby
Størrelse 56 - baby 1 måned
Størrelse 62 - baby 3 måneder
Størrelse 68 - baby 6 måneder
Størrelse 74 - baby 9 måneder
Størrelse 80 - barn 1 år
Størrelse 86 - barn 18 måneder
Størrelse 92 - barn 2 år
Størrelsene 40, 45, 50, 56 osv. er centilong, altså lengden på barnet.
Sjekk alltid om tøyet krymper i vask, er det angitt 5% eller mer, kjøp en størrelse større. Noen krymper til og med en hel størrelse! Alder i forhold til centilong er veiledende, noen barn er større, andre mindre enn denne tabellen tilsier. Det er hyggelig med minst ett sett i nyfødt-str. som passer akkurat, et tips kan være å ta med ett sett også i størrelsen over, til fødeavdelingen, så er man jo sikker.

Takk!! Jeg har jo en fra før, så har litt oversikt.. Men tenkte se hva andre kjøper inn også.

Her er min liste sålangt. Sikkert noe her man ikke trenger, og ting som står man trenger (gjerne legg til), men dette er det jeg må ha/har og har lyst på iallfall..

Seng
Madrass
Dyne til seng
Overmadrass
Sengetøy til vogn/vugge og seng
Sengekant
Sengehimmel med stativ
Vugge
Saueskinn til seng
Saueskinn til vogn
Vogn
Vognpose
Dyne og teppe til vogn
Regntrekk
Stellebag
Bilstol

Kluter
Smokk
Babycooker - til å lage barnemat
Flaske
Oppbevaringsbokser til melk
Sterilisator
Pumpe
Salve / kremer
Olje
Mesoft
Stikkpiller
Bleiebøtte med poser

Vippestol
Stellematte
Div klær
Bæresjal
Helseteppe
Mor signes babyteppe
Babygym

Amme bh
Boksere
Ammeinnlegg av ull
Engangs ammeinnlegg

Jeg har valgt å følge utstyrslista til Ammetåka ( http://ammetaka.no/Baby/utstyrslista/shoppinlistautskrift.php ) ganske slavisk. Kjempfin side, hvor er relativt fersk mor deler sine erfaringer med produket, innkjøp, stell og utstyr og mye mer!

takk for tips.
Tar gjerne en titt her, men tror det er link til et annet innlegg?

ORIGINAL: Frk august

takk for tips.
Tar gjerne en titt her, men tror det er link til et annet innlegg?

Nå er det fikset på. hehe, pussige greier...

Tok utgangspunkt i lista di jeg, frk august..[;)]

Seng - henter utpå våren, etter faren min
Madrass - kjøper ny til senga
Dyne til seng
- har etter snuppa
Overmadrass - nja, vet ikke om det trengs
Sengetøy til vogn/vugge og seng - har etter snuppa, pluss ett i blått
Sengekant - har etter snuppa
Sengehimmel med stativ - unødvendig i mine øyne.
Vugge - har etter snuppa
Saueskinn til seng - har ikke,vet ikke om vi trenger
Saueskinn til vogn - niks
Vogn  - kjøper i.l.a våren
Vognpose - har en, og skal sy en eller to...
Dyne og teppe til vogn -har etter snuppa
Regntrekk - kjøper samtidig som vogna
Stellebag - kjøper samtidig som vogna
Bilstol - har etter snuppa

Kluter - har plenty
Smokk - venter til nærmere termin, pluss får noen i gratispakkene
Babycooker - til å lage barnemat - trenger ikke
Flaske - har plenty
Oppbevaringsbokser til melk - kjøper om det trengs
Sterilisator - har etter snuppa
Pumpe - har etter snuppa
Salve / kremer - kjøper nærmere termin
Olje - har
Mesoft - kjøper om det trengs
Stikkpiller - kjøper når det trengs
Bleiebøtte med poser - har, men bruker ikke

Vippestol - har 2 stk
Stellematte - stellebord
Div klær - har plenty jenteklær og mye nøytralt
Bæresjal - jupp
Helseteppe - har opptil flere
Babygym - har

Amme bh - har
Boksere - har
Ammeinnlegg av ull - har
Engangs ammeinnlegg - kjøper til det trengs

Hehe jeg har nok tatt med mer enn nødvendig.. Mye av dette er ikke kjøpt, en del har jeg fra før etter storesøster, og noe kommer jeg til å kjøpe! div stellesaker, smokker ol har jeg ikke tenkt å handle før de isste ukene før termin :) Fint med kommentarer!!

Ang sengehimmel er jeg enig i at det er unøvendig :P Hadde ikke til storesøster, men synes det er koselig, så har kjøpt på salg til lillesøster.

Jeg har en liten huskeliste på bildetråden min :) Jeg synse det er greit å skrive opp det vi kjøper, etter som det bare blir satt inn på barnerommet fram til vi skal pakke det ut [:D]
http://forum.babyverden.no/tm.aspx?m=21497001

Jeg blir kjempeglad om noen vil gi meg tilbakemelding på noe som mangler eller hvor mye vi trenger av hver ting? [:D][:D]

Seng til barnerommet med madrass - har fått fin pris på seng og simo madrass, henter den i slutten av Feb.
Bedsidecrib til soverommet med madrass - håper å få tak i brukt seng, hvis ikke kjøper vi ny.
Sengehimmel og sengekant - har kjøpt på Princess
1 stk dundyne og pute til seng - har kjøpt, trenger 1 til 
2 stk sengesett til seng - trenger kansje 1-2 til
1 stk dundyne og pute til vogn - har kjøpt
1 stk fiberdyne og pute vogn - har kjøpt
2 stk sengesett til vogn - trenger vi flere?
tisselaken - har 1 stk, trenger kansje flere
laken til seng - har 1, trenger 2 til
laken til vogn - har 1 stk
saueskinn til seng - skal kjøpe
1 stk helseteppe - trenger kansje 1-2 til?
1 stk fleecepledd - har kjøpt 
1 stk heklateppe - svigermor har laga
gasskluter -  har noen, hvor mange trenger man?
andre kluter ? - vakekluter og gulpeklut?

bæresele - har Babybjørn
uro til seng/lekegrind - har kjøpt
vippestol med leke - har babybjørn
bilstol - har Maxi Cosi med Base
Babygym - har kjøpt
babymatte - har kjøpt
babysitter - har kjøpt Super Nova

vogn - har betilt TFK, med bag, 2 regntrekk og fotpose (har fått kjempe pris :)
vognpose - skal kjøpe voksi urban
sommerpose vogn - har kjøpt en søt rosa sommerpose til vogn og bilstol
stelleveske - skal kjøpe JUJU BEE
saueskinn til vogn- har kjøpt

smokker - kjøper senere
smekker - har kjøpt noen
kremer og salver - Vet ikke hva vi trenger der?
badeolje og sjampo - kjøper senere
bleier - hvilken str kjøper man der? pampers eller libero?
våtservietter - noen som kan anbefale en sort? jeg synes alle er så sterke hvis dere skjønner ;)
bleiebøtte - får gratis
flasker - trenger man det før man vet om man får til å amme?
pumpe - samme her? kjøper man det før fødselen?

Stellematte - må kjøpe 1 til badet og 1 til barnerommet
badebalje med termometer - skal kjøpe det fra barnashus

Klær -
Body, strømpebukser, sokker, bukser, nattdrakter, luer, klorevotter, ytterdress, ullklær, gensere,

Til mor/ sykehusbag-
boxere/truser, ammeinnlegg engangs og ull, amme BH, ny joggedress til etter fødselen, nye singletter til å ha i sykehusbaggen,
blader til å ha hvis det blir en lang fødsel, go fuktighetskrem ev oljer,

-Pute trenger man som oftest ikke det første året. Snuppa har ikke pute enda, og ho er snart 19 mnd...[;)]
-Tisselaken hadde vi god bruk av, så det ligger klart.
-Har dere noen gamle håndklær som er skikkelig myke, så spar dem til babyen![:D]

ORIGINAL: krezz

-Pute trenger man som oftest ikke det første året. Snuppa har ikke pute enda, og ho er snart 19 mnd...[;)]
-Har dere noen gamle håndklær som er skikkelig myke, så spar dem til babyen![:D]

Takk for tips [:D]
Tisselaken har vi kjøpt 1 stk, hvor mange trenger man?
Pute kjøpte jeg for at det hang sammen med dyna i butikken , sjønner at dette er bortkastet! Blæh [:'(] 
hehe...

ORIGINAL: Redebygger

Pute kjøpte jeg for at det hang sammen med dyna i butikken , sjønner at dette er bortkastet! Blæh [:'(] 
hehe...
Har kjøpt vaskbare tisselaken, så trenger vel 2 stk per barn? Kjekt å ha ekstra i tilfelle lekkasjer!
Det KAn jo hende at dere får bruk for puta da, itilfelle at babyen får skjevt bakhode....[;)]

Stor forskjell fra barn til barn [:)]
Vi har aldri trengt tisselaken, har aldri vært ei ulykke av noe slag i sengene [:)]
Bleiebøtte er uunnværlig her i huset! [;)]
Begge mine har trengt femten-tjue skift av alt, fordi de gulpet så sinnsykt. Kunne gå syv pysjer hver natt og fem bodyskift før vi kom oss av stellebordet [8|][>:]
Derav trengte vi også masse smekker og store gode gulpekluter [:)]
Min eldste ville ikke bli bært, min yngste (snart mellomste [8D]) nekta å ligge for seg selv, så da trengte vi bæreskjal. Synes også at bæresele med vindtrekk var gull [:)]
Vogn, seng eller vogge, sengekant til sprinkelseng, uro når hun blir litt større (ca to mnd tenker jeg), vognpose, ytterdress (to hvis hun også gulper [8|])
Smokker og flasker, sterilisator er fantastisk for alle som bruker flasker! [:D]
Bilstol
Hennes eget teppe som hun skal ha fra sykehuset
Stelleveske
Masse vaskekluter, badeolje og såpe
Dyne, sovepose og ny madrass
Vi må ha lekegrind sånn at de to andre ikke moser henne [;)]
Teppe eller matte som hun kan ligge på gulvet på

Vi har heldigvis det meste da [:)] Lekegrind og søskenbrett er pri nå [:)]

Synes det er kjekt å se andres erfaringer jeg altså :)

pute er vel ikke nødvendig egentlig, brukte ikke det til lillemor før hun ble en 1,5 år. Menvi har en fra før, men den er vel mest til pynt, for den er så tynn at man klemmer gjennom med et svakt fingertrykk :P

ORIGINAL: Donaluana

Jeg har valgt å følge utstyrslista til Ammetåka ( http://ammetaka.no/Baby/utstyrslista/shoppinlistautskrift.php ) ganske slavisk. Kjempfin side, hvor er relativt fersk mor deler sine erfaringer med produket, innkjøp, stell og utstyr og mye mer!

Denne lista var fin! :)

Nå har jeg finkjemmet lista mi, og det "store" som står igjen å kjøpe før fødsel er egentlig bare regntrekk til vogna, vugge, stellebag og stellematte til kommoden. AmmeBH'er til meg.

Av stelleartikler og småting utenom kan jeg nok vente med til like før. Kanskje litt vel mye tenking på barneutstyr, har jo goood tid enda, men koser meg sånn med det[:)]

Åja kom på sånn pyriseptsak til bebisser (hva heter det nå igjen? [8|] Orker ikke å gå ut på badet og se etter [8D]) må vi ha når vi skal rense navlestumpen. Bomullspads og saltvannsampuller og ø-tips til bebissnavler er også gull [:)]

ORIGINAL: Redebygger

hehe...

Her bruker vi pute ifra 1 stund[:D]

Dytt, dytt! :)
Får mange nyttige tips og erfaringer av slike tråder [:D]

Spesielt jeg som er førstegangs [:D]

Back
Topp