Ustabilt leie

Knøttet92

Forelsket i forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
Hei :-) Jeg er førstegangsfødende i uke 37, med ett lite knøtt som har utrolig ustabilt leie. Han bytter mellom sete, tverr, hode flere ganger om dagen. Og har visst ikke tenkt å synke ned mot fødselskanalen...

Nærmeste han har vært var tirsdag da det var stille i magen så jeg dro inn til sykehuset for sjekk og de fant ut at han hadde satt seg fast... Med ett bein nede i bekkenet mitt, ett på kanten, ryggraden nesten fulgte min og hodet helt bøyd bakover med fjeset trykket opp i mellomgulvet mitt... Heldigvis fikk han lirket seg løs...

Noen med erfaring med dette eller lignende?

Oi! Da får du nok keisersnitt rundt uke 39 om han ikke snur seg med hodet ned før det.

Mi lå i tverrleie til uke 36, først da snudde hun seg med hodet ned.

Jeg er 40 uker i dag

Skal på ultralyd på tirsdag så de får sjekket leie, evt sjekke bekken og ha forløsningssamtale <3 Men jeg kjenner han turner jo hele tiden så jeg har ikke så mye håp om at han på magisk vis har satt seg fast til da... I annet enn helt feil stillinger :S

Hvis han ligger med hodet ned akkurat til UL men ikke er festet håper jeg de hører på meg med at han har ustabilt leie og at de ikke bare satser på at det er iorden :S

Litt av en akrobat du har innabords...

Om du er i uke 37, altså 36 +noe så hadde jeg ikke vært kjempe bekymret enda.
Min nr to lå i sete helt frem til uke 38+3 (rundt 20 desember, født i starten av januar) før hun snudde seg med hode ned. Husker jeg var galstresset for hadde hatt ks med nr 1 og ville så gjerne at det skulle gå naturlig for seg med nr 2 (med 2 ks får man ikke føde vaginalt 3 gang).

Håper han snur seg riktig vei! Om han ikke fester seg kan de muligens sette deg i gang mens han har hode ned?!?

Er 37+0. Og førstegangsfødende og normal/slank utenom babykulen så JM synes det er veldig rart at knøttet har plass til all turninga... Han snur seg mange ganger om dagen så er ikke stabilt i sete/tverr eller hodeleie. Men noen må jo være abnormaliteten iforhold til at det føles ut som "alle" førstegangs har barnet i fødestilling fra senest uke 34-35 :P

Huff prøver å ikke stresse men det er ikke så lett... Håper på å få hjelp til å legge en god plan på tirsdag :-)

Håper du får en bra samtale og plan på tirsdag så du kan føle deg trygg på veien videre. Jeg er også førstegangs og vesla har ligger i hodeleie omtrent hele veien:hilarious: veldig betryggende så skjønner godt at du blir stressa, men det kommer nok til å gå kjempe bra uansett:)

Her turner og galningen enda... jeg er andregangs, men han her er vist større en første, men har masse plass enda. Er nå 39+4 og kjenner enda masse turning. Ligger enten i tverrleie eller med hodet ned. Han har ikke satt seg i sete så jeg må bare passe på å legge meg ned om vannet går... men kjenner det stresser meg nok:arghh:
Som nevnt i en tidligere tråd snudde første seg og helt ut i uke 38 :facepalm:

Her turner og galningen enda... jeg er andregangs, men han her er vist større en første, men har masse plass enda. Er nå 39+4 og kjenner enda masse turning. Ligger enten i tverrleie eller med hodet ned. Han har ikke satt seg i sete så jeg må bare passe på å legge meg ned om vannet går... men kjenner det stresser meg nok:arghh:
Som nevnt i en tidligere tråd snudde første seg og helt ut i uke 38 :facepalm:

Uæææh, kan de snu seg rundt så lenge altså 39+4? Hadde jo hørt at de ikke trenger å feste seg før fødsel men trodde de begynte å ligge nogenlunde stabilt på slutten... Fikk/får du noe ekstra oppfølging pga akrobaten? JM på helsestasjonen her var ikke vant til slike turnere iallefall og ble derfor henvist til sjekk og oppfølging på sykehuset.

Og første din hvordan var h*n som baby? Blir de like urolige på utsiden som innsiden? ;)

Fant selv ut i dag at vesla ligger i seteleie og null sjans for å snu henne! :(
Så blir sjekk på tirsdag for å se om bekkenet mitt er stort nok for en vaginal fødsel.. Men jeg er veldig i tvil nå om hva jeg vil..

Uæææh, kan de snu seg rundt så lenge altså 39+4? Hadde jo hørt at de ikke trenger å feste seg før fødsel men trodde de begynte å ligge nogenlunde stabilt på slutten... Fikk/får du noe ekstra oppfølging pga akrobaten? JM på helsestasjonen her var ikke vant til slike turnere iallefall og ble derfor henvist til sjekk og oppfølging på sykehuset.

Og første din hvordan var h*n som baby? Blir de like urolige på utsiden som innsiden? ;)

Her er det vist 0 problem med akrobati enda :arghh: er veldig vondt når han plutselig finner ut at han skal ligge på tvers:( fikk sjekk på sykehuset i uke 37 og var hos jm på tirsdagen etter. Skal inn til JM nå på tirsdag ellers sa de det ikke var noe mer de kunne gjøre på sykehuset utenom at legen ville jeg skulle til jm og sjekke leiet opp mot termin.

Nr1 var en deilig baby :) bare blid og godt sovehjerte fra dag 1så blir spennende å se hvordan nr2 er. Tror vi var ekstremt heldige mtp hvor grei unge vi fikk første gangen :P

Fant selv ut i dag at vesla ligger i seteleie og null sjans for å snu henne! :(
Så blir sjekk på tirsdag for å se om bekkenet mitt er stort nok for en vaginal fødsel.. Men jeg er veldig i tvil nå om hva jeg vil..

Har du stort nok bekken pleier det å gå veldig greit fikk jeg beskjed om sist, men man har fortsatt valget om ks om man føler seg mer komfortabel med det :)

Har du stort nok bekken pleier det å gå veldig greit fikk jeg beskjed om sist, men man har fortsatt valget om ks om man føler seg mer komfortabel med det :)
Føler meg ikke komfortabel med noen av dela egentlig :p men får gå i tenkeboksen også høre hva de sier på tirsdag. Tenker veldig på rifter om jeg skulle gå igjennom setefødsel

Føler meg ikke komfortabel med noen av dela egentlig :p men får gå i tenkeboksen også høre hva de sier på tirsdag. Tenker veldig på rifter om jeg skulle gå igjennom setefødsel

Jeg lurer på om de faktisk klipper ved setefødsel, men det kan du jo spør om på tirsdag :)

Jeg lurer på om de faktisk klipper ved setefødsel, men det kan du jo spør om på tirsdag :)
Så flott å få høre erfaringer fra andre <3 Jeg skal også sjekkes om bekkenet takler setefødsel på tirsdag i tilfelle lille finner roen i den stillingen. Smertefullt når han snur og dytter og prøver å stange seg ut i alle retninger annet enn der han skal ut...

Er veldig frem og tilbake om jeg kommer til å ønske keisersnitt eller ikke hvis det ligger an til sete. Har en del tøffe fødsler i familien så usikker. Og sikkerheten min og barnets er det viktigste.

Hadde frem til for noen uker siden ikke andre tanker enn vaginal fødsel uansett, for ønsker den "naturlige" fødselsopplevelsen <3 (Har fulgt snappen til hjemmejordmoren) Og når ustabiliteten i leiet ble samtale på hos jordmor og jeg ble informert om muligheten for at det kunne bli keisersnitt gikk jeg i kjelleren for noen dager, mens hodet fikk omorganisert seg til at det er en grunn til at det kan bli KS og det er ikke ett nederlag <3

Nå er jeg ganske hipp som happ, kanskje veier litt ekstra mot pks hvis vi blir tilbudt det, for å slippe krise eller akutt keisersnitt med eventuelle rier og full fødsel som går i stå. Men det får vi nok god hjelp til å ta informerte valg på tirsdag <3

Så flott å få høre erfaringer fra andre <3 Jeg skal også sjekkes om bekkenet takler setefødsel på tirsdag i tilfelle lille finner roen i den stillingen. Smertefullt når han snur og dytter og prøver å stange seg ut i alle retninger annet enn der han skal ut...

Er veldig frem og tilbake om jeg kommer til å ønske keisersnitt eller ikke hvis det ligger an til sete. Har en del tøffe fødsler i familien så usikker. Og sikkerheten min og barnets er det viktigste.

Hadde frem til for noen uker siden ikke andre tanker enn vaginal fødsel uansett, for ønsker den "naturlige" fødselsopplevelsen <3 (Har fulgt snappen til hjemmejordmoren) Og når ustabiliteten i leiet ble samtale på hos jordmor og jeg ble informert om muligheten for at det kunne bli keisersnitt gikk jeg i kjelleren for noen dager, mens hodet fikk omorganisert seg til at det er en grunn til at det kan bli KS og det er ikke ett nederlag <3

Nå er jeg ganske hipp som happ, kanskje veier litt ekstra mot pks hvis vi blir tilbudt det, for å slippe krise eller akutt keisersnitt med eventuelle rier og full fødsel som går i stå. Men det får vi nok god hjelp til å ta informerte valg på tirsdag <3
Ja jeg har enda ikke fått summert meg helt enda, var så innstilt på vanlig fødsel.. Men jeg tar det ikke som noe nederlag om det blir keisersnitt. Viktigste er sikkerheten til vesla og meg :)
Men jeg aner ikke hva det er jeg vil.. Avhenger veldig av ct og samtalen på tirsdag!
Du får ha tvi tvi på tirsdag du også da :)

Lykke til begge to ❤ jeg fikk beskjed om at ble det setefødsel hadde jeg mer en nok plass og de anbefalte (i hvertfall SUS) å føde vaginalt, men de sa og at det var mitt valg om jeg ville prøve eller få ks :) nå var jeg så heldig at det ble en helt normal fødsel istedenfor. Og man tar selvfølgelig der valget man mener er best for seg og barnet :) !

Lykke til begge to ❤ jeg fikk beskjed om at ble det setefødsel hadde jeg mer en nok plass og de anbefalte (i hvertfall SUS) å føde vaginalt, men de sa og at det var mitt valg om jeg ville prøve eller få ks :) nå var jeg så heldig at det ble en helt normal fødsel istedenfor. Og man tar selvfølgelig der valget man mener er best for seg og barnet :) !
Vesle hadde ikke festet seg når du var inne til kontroll? Og hadde du tenkt å gå for vaginal setefødsel om det kom til det?

Tusen takk :-) Er veldig spent, så vi får se hva som skjer og hva de anbefaler <3 Jeg skal til Levanger sykehus :)

Vesle hadde ikke festet seg når du var inne til kontroll? Og hadde du tenkt å gå for vaginal setefødsel om det kom til det?

Nr 1 festa seg aldri nei selv om jeg var førstegangs. Jeg hadde utvendig vending i uke 38 noe som var vellykket, men ho snudde seg tilbake i setet samme kveld. Kjente det ganske godt, men så hadde ho snudd seg igjen før fødsel. De sjekket leie igjen på overtidskontrollen og da lå ho riktig så da ble det ikke snakk om å måle bekkenet lengre. Hadde ho fortsatt vært i sete tipper jeg jeg hadde prøvd, men da kanskje med mer smertelindring en lystgass.

Nå er jeg ganske "åpen" på at det som skjer det skjer og følte at de hadde god kontroll på sykehuset :) Snakket og med min JM om det og hun var veldig flink til å forklare hvordan en setefødsel var. Husker ikke hva vi snakket om nå, men jeg husker jeg ble litt roligere av å få snakket med ho om det :)

Nr 1 festa seg aldri nei selv om jeg var førstegangs. Jeg hadde utvendig vending i uke 38 noe som var vellykket, men ho snudde seg tilbake i setet samme kveld. Kjente det ganske godt, men så hadde ho snudd seg igjen før fødsel. De sjekket leie igjen på overtidskontrollen og da lå ho riktig så da ble det ikke snakk om å måle bekkenet lengre. Hadde ho fortsatt vært i sete tipper jeg jeg hadde prøvd, men da kanskje med mer smertelindring en lystgass.

Nå er jeg ganske "åpen" på at det som skjer det skjer og følte at de hadde god kontroll på sykehuset :) Snakket og med min JM om det og hun var veldig flink til å forklare hvordan en setefødsel var. Husker ikke hva vi snakket om nå, men jeg husker jeg ble litt roligere av å få snakket med ho om det :)
Uheldigvis for meg så har vesla festet seg så det var ingen vits i å prøve å snu henne :( men jeg har et håp om at hun drar seg opp og snur seg :p lol
Men nå skal jeg til jordmor i morgen også så tenkte snakke med henne også og be om råd. Det er jo en del som har hatt setefødsel hvor det har gått helt fibt

Back
Topp