Ustabil syklus

Spirehybelen

Glad i forumet
❤Januarlykke 2022❤
Dere som har slitt med ustabile sykluser, har dere fått noen diagnose?

Vi har jo blitt utredet i forbindelse med IVF, men ikke fått påvist noe pcos eller lignende. (Ikke hatt noen vannscanning).

Holder på å klikke av hvor ustabilt systenet mitt er, nå som vi er på fjerde året med prøving på første barn :( Screenshot_20201202-080834.png
 
Last edited:
Jeg har ustabile sykluser, men fikk veldig raskt diagnosen PCOS når jeg dro til gynekolog, grunnet masse cyster på eggstokkene.
 
Jeg har ustabile sykluser, men fikk veldig raskt diagnosen PCOS når jeg dro til gynekolog, grunnet masse cyster på eggstokkene.
Takk for svar :)

Så de dette kun med ultralyd?
Jeg har vært hos gynekologen minst en gang i mnd de siste to årene, så om jeg hadde hatt noe som var synlig på UL så burde han vel ha sett det?

Hva gjør du videre når du får påvist pcos?
 
Det finnes kriterier for PCOS diagnose:
- polycystiske eggstokker (et eggstokk med cyster er nok)
- oligoamenoré, det betyr < 10 menstruasjoner/år eller sykluser > 35 dager
- hyperandrogenisme (for mye mannlige hormoner). Biokjemisk (blodprøver er unormale) eller klinisk (hirsutisme eller vedvarende akne).

Minst to av tre kriterier må være oppfylt, en er ikke nok. Hvis syklusen er ustabil, men alt annet er bra, kan man ikke få PCOS diagnose, tror jeg. Selv om det ikke gjør hele greia mindre frustrerende, så vanskelig å ikke vite årsaken :sorry:
Det er vanlig å oppdage cyster på eggstokkene med vaginal ultralyd. Tenker at de alltid utreder for PCOS ved barnløshet...

Jeg har litt lange sykluser, selv om de er relativt regelmesige. Opplevde at gynekologen var ikke så interessert i å finne årsaken til dette. Hun sa at behandligen vil bli det samme uansett, ikke så mye de kan velge fra. "Dere kan begynne med letrozol, hvis det ikke fungerer, anbefaler vi IVF". Det var det...
 
Ja, som hun over her sier om kriteriene for PCOS... jeg har ustabile sykluser og eggstokker som ser ut som drueklaser, så to kriterier oppfylt. Har ikke andre symptomer da. Ble satt på metformin etter diagnosen og har fått hjelp til å stimulere frem eggløsning, men det har ikke hjulpet så langt så nå er vi igang med IVF
 
Jeg har også velg ustabile sykluser har mellom 29 og 40 dager. som oftes er de lange 35-40 dager, med eggløsning dag 20 og senere.
første barn satt i første PP (med eggløsning på cd24)
barn 2 har foreløpig uteblitt etter snart 1,5 år (rundt 1 år som aktive prøvere) har blitt gravid en gang men mistet igjen.
Jeg har vært til gyn flere ganger uten at de finner noe galt der, har nå time neste uke til utredning og håper å prøve noe som gjør at eggløsningen kommer tidligere, evt også progresteronstøtte da jeg har kort lutealfase.
 
Takk for fine og informative svar alle sammen ❤️

Jeg har bedt om utredning for hjerteformet livmor, og de sa på klinikken at jeg kunne få vannscanning etter jeg hadde hatt to menstruasjoner. Men det ser jo ut til å ta sin tid, så vi får se når jeg får sjans til mer utredning. :/
 
Back
Topp