Uspesifikke celleforandringer

Det er ikke bare bare Bernt

Gift med forumet
Septembergull'17
Fikk denne mld fra lege o dag etter celleprøve for 3 uker siden. Hei! Celleprøven viser noen uspesifikke forandringer, helt ufarlig, og det anbefales derfor ny kontroll om 6 mnd. Mvh

Lurer på om noen har fått samme beskjed og hvordan det har gått? Jeg fikk jo en HAUG av bekymringer og tanker nå..
 
Siden de ikke anbefaler ny kontroll før om 6 måneder er nok ikke de bekymra i allefall :)

Ei venninne av meg hadde signifakte forandringer som kunne være farlig og måtte følges opp raskt. Men det viste seg også å være helt ufarlig.

Men er du bekymra bør du snakke med legen din så de kan forklare deg litt mer
 
Trenger ikke være noe; men de ordlegger seg så dumt disse legene.

Du har celleendringer ; men ikke alvorlige. Det gjøres ikke noe før du tar ny celleprøve om 6 mnd. Dersom du fortsatt har celleendringer, vil de vurdere å ta en biopsi. Men dette er langt opp og frem. Lettere sagt enn gjort; men prøv å ikke tenke på det.

Jeg har vært igjennom dette flere ganger, og har fjernet deler av livmorhalsen. Gikk bra det også :p
 
Last edited:
Fikk denne mld fra lege o dag etter celleprøve for 3 uker siden. Hei! Celleprøven viser noen uspesifikke forandringer, helt ufarlig, og det anbefales derfor ny kontroll om 6 mnd. Mvh
Lurer på om noen har fått samme beskjed og hvordan det har gått? Jeg fikk jo en HAUG av bekymringer og tanker nå..
Jeg fikk samme brev. Er helt ufarlig og ganske normalt. De vil bare holde øye med det (slik at det ikke går 2-3 år før du kommer inn igjen)
No worries!
 
Har ikke opplevd dette selv. Men mener legen bør ringe og snakke med deg om det er noe forandringer, slik at du både blir beroliget og kan få spørre om det du lurer på.

Synes ikke slike beskjeder bør gis i brev jeg da.

Kun legene selv som forstår deres språk.
 
Har en svigerfamilie (svigermor, hennes mor, søstre å nieser) som alle har fått samme beskjed om det flere ganger å ha fått ny kontroll 6 mmd etter der alt har vært bra :)
 
Er du gravid nå?

Jeg fikk samme beskjed for et par uker siden, og er gravid (17 uker nå). Det stod at prøven viste unormale funn, og at "high grade lesions cannot be excluded". Var inn til legen igjen uka etter for å ta en kolposkopi, det betyr at de ser med forstørrelsesglass i livmorhalsen, tar bilder og eventuelt biposier (flere vevsprøver). Dette kan blø en del, men er ikke farlig. Legen ville likevel unngå vevsprøver hvis mulig. Hun sa at dersom hun syntes det såg ut som "high grade", måtte hun ta prøver, men dersom det såg mer ut som "low grade" ville hun vente. Jeg skal inn til ny kolposkopi 6 uker etter fødsel, og ut ifra hvordan det ser ut da vil de ta vevsprøver da i stedet.

"Low-grade" forandringer kan gå over av seg selv, mens "high-grade" ikke gjør det. Ingen av delene betyr at man har kreft, men at det må følges opp på ulike måter. Uansett fint med oppfølging og nye prøver, tenker jeg.

Det er veldig vanlig å ha celleforandringer under graviditet, så det er ikke alarmerende i seg selv.
 
Har også fått beskjed om endringer, men uten at det måtte sjekkes. Ble bekymret uansett og ba derfor om en celleprøve kun etter ett år, og da var det ingenting.
 
Er du gravid nå?

Jeg fikk samme beskjed for et par uker siden, og er gravid (17 uker nå). Det stod at prøven viste unormale funn, og at "high grade lesions cannot be excluded". Var inn til legen igjen uka etter for å ta en kolposkopi, det betyr at de ser med forstørrelsesglass i livmorhalsen, tar bilder og eventuelt biposier (flere vevsprøver). Dette kan blø en del, men er ikke farlig. Legen ville likevel unngå vevsprøver hvis mulig. Hun sa at dersom hun syntes det såg ut som "high grade", måtte hun ta prøver, men dersom det såg mer ut som "low grade" ville hun vente. Jeg skal inn til ny kolposkopi 6 uker etter fødsel, og ut ifra hvordan det ser ut da vil de ta vevsprøver da i stedet.

"Low-grade" forandringer kan gå over av seg selv, mens "high-grade" ikke gjør det. Ingen av delene betyr at man har kreft, men at det må følges opp på ulike måter. Uansett fint med oppfølging og nye prøver, tenker jeg.

Det er veldig vanlig å ha celleforandringer under graviditet, så det er ikke alarmerende i seg selv.

Jeg er ikke gravid. Tusen takk for godt svar<3 Det så ut som « low grade» siden legen sa du kunne vente til erter fødsel da eller? Hoff. Ikke noe kjekk beskjed å
Få. Men takk og pris for at vi blir fulgt opp<3
 
Jeg og har hatt det nå i et år. Selvsagt blir man bekymra, men ikke vær redd for å ta en tlf dit on du bekymrer deg enda imorgen❤️
 
Back
Topp