Usikret barn i bil/ buss..

Manne85

Elsker forumet
Det har vært en del diskusjoner på dette med sikring av barn i bil.. Og noen synes det er helt syyykt at man kan la et barn sitte på fanget i bilen, selv og det er en liten tur..

Men hva med buss da.. Det er jo mange som tar buss med barnevogn.., har aldri sett at folk tar med seg barnesete og fester fast..

Synes dere det er like forferdelig..?

hahahah tenk om folk skulle ha begynt å ta med seg bilstol på bussen ...
ahahhhahaahah

ja folk sitter jo med barn på fanget der å...det er jo like farlig som å sitte på fanget i en bil...

ORIGINAL: chantonet

nei det er ikke LIKE forferdelig, buss er jo sikrere.....

Hvorfor det..? Jeg har buss lappen selv, og har derfor hatt en del trafikksikkerhetskurs osv..

Jeg vil si det er like farlig med buss som bil..

bussen er like farlig.
venninnen min tok bussen med sønnen sin en dag han var nesten nyfødt... så bråstoppet bussen og barnevognen veltet og ungen ble nesten hevet ut av vognen... bar att han landet på dynen og teppene sine..
bussen er farlig det å....
hbvoofr er bussen sikrere???

ORIGINAL: Mrs.Shaanett

Ja,det er forferdelig..
Derfor tar jeg aldri buss og har henne hjemme når barnehagen skal på tur..
[8|]

Ibus har du ikke særlig mye annet valg da, men i bil har du. Så kjører buss vi må det når man ikke har lappen men hun får ikke sitte i en bil uten sete der blir litt sånn latskap når man faktisk kan sette inn ett sete selv

jeg er ganske besvisst når det kommer til bil sikkerhet og tar sjeldent buss med ungene. ungene sitter bak over vendt så lenge som mulig, og sjekker opp om setene jeg kjøper kommer bra ut i test. 
men lar de få være med hvis de skal på tur med barne hagen. kan ikke bli helt hysterisk heller syns jeg. og så må dere tenke på at om en buss kræsjer så tåler den litt mer en en person bil. MEN... syns godt at buss selskapene kan gjøre mer for sikkerheten i buss.

Vi tar ikke buss.

Men dette er ikke sammenlignbart om man ser på skadene og antall ulykker.

stakkars ungen min da som ikke får bli med på noe sammen med vennene sine om hun ikke skal få bli med bussen.
Nei, det skal hun få alltså. Hadde det vært lov om stol på buss i likhet med bil, så skulle selvsagt det ha vært en forutsetning at det også er det på tur. Men no er det no ikke sånn da.
Ser for meg datteren min på 6år, ikke skal få bli med på skoletur for det er ikke pute på bussen (minstekravet til 6åringer er pute). Blir for dumt.
Eller minstejenta ikke skal få bli med avdelinga i bhg på tur med mange opplevelser.
Der det er lov om brukt av stoler, setter vi selvsagt igjen stolene slik at ungene får bli med å oppleve masse med vennene sine.
Og jeg nekter å bli buret inne i mitt hus pga at jeg isåfall må ta buss for å komme meg noen sted når ungen er hjemme.
Nei, buss tar jeg med god samvittighet. blir det inført regler også der, skal jeg følge dem selvsagt, på lik linje med bil.

ORIGINAL: Karla

buss og bil er ikke det samme[;)] se på antall ulykker og utfall, om bussen bråstopper og vogna velter, for er da reimene vogna skal festes med?? (vi kjører bil... men det er stor forskjell på et usikkret barn i bil og i buss[;)])

Det er jo ikke det samme.. Men vil si det er like stor risiko for kollisjon om man kjører buss eller bil..

ORIGINAL: Manne85

buss og bil er ikke det samme[;)] se på antall ulykker og utfall, om bussen bråstopper og vogna velter, for er da reimene vogna skal festes med?? (vi kjører bil... men det er stor forskjell på et usikkret barn i bil og i buss[;)])

Det er jo ikke det samme.. Men vil si det er like stor risiko for kollisjon om man kjører buss eller bil..

men det er det jo ikke....

hvorfor ikke?

ORIGINAL: Anskar

jeg er ganske besvisst når det kommer til bil sikkerhet og tar sjeldent buss med ungene. ungene sitter bak over vendt så lenge som mulig, og sjekker opp om setene jeg kjøper kommer bra ut i test. 
men lar de få være med hvis de skal på tur med barne hagen. kan ikke bli helt hysterisk heller syns jeg. og så må dere tenke på at om en buss kræsjer så tåler den litt mer en en person bil. MEN... syns godt at buss selskapene kan gjøre mer for sikkerheten i buss.

Men når frøkna er under 9 kg så skal hun egentlig sitte bakovervendt..
Da har jeg henne heller hjemme enn å la henne sitte på fanget til en i barnehagen når de skal på tur, for de har verken biler å kjøre med eller sete til å ha i bussen..[8|]
Når det gjelder sikkerhet så skal man være hysterisk, er jo tross alt ditt eget barn[8|]

ja og jeg er ganske hysterisk av meg. men når en gjeng med 4 åring skal på teater f eks så blir det mye snakk om det både før og etter turen og da vil jo min føle seg veldig uten for og skuffet for at jeg nektet hun og være med. og det vil jeg ikke. og jeg mener ikke at ungene skal få lov til alt mulig for ellers blir de skuffet[;)]
og uansett så må mine barn ta bussen til skolen om 2 år. ja de kan sykle men det er ikke gang vei hele veien og det kan komme noe syke folk som ikke vil de godt på veien. da anser jeg buss som tryggest.
men det er et valg som er opp til hver enkelt og jeg respekterer ditt valg. hadde kansje sagt det samme når mine var så små.

slipper heldigvis å ta buss siden jeg har lappen og bil.
og vil ikke bilen min starte en dag så tar jeg
heller beina fatt. ikke det at jeg ikke vil ta buss med
ungene mine,men jeg hater å ta buss så da går
jeg istedet.

Da har jeg henne heller hjemme enn å la henne sitte på fanget til en i barnehagen når de skal på tur, for de har verken biler å kjøre med eller sete til å ha i bussen..[8|]
Når det gjelder sikkerhet så skal man være hysterisk, er jo tross alt ditt eget barn[8|]

Mitt barn er tre og er heller ikke med på bussturer eller bilturer om vi ikke kan kjøre selv. Nå har det bare vært snakk om en eneste tur i løpet av disse årene og det har han ikke minner om :-) Ellers så kommer vi til å gjøre vårt ytterste for å ta oss fri og kjøre selv, noe annet er egentlig utelukket. Så får andre mene hva de vil men dette er et valg vi står for 100 % begge to.

Vi kjører ikke så mye buss,men gjorde det masse før. Hvis man ikke har bil og man skal fra a-b så er bussen alternativet.

Var vitne til en liten ulykke her i Bergen for noen år siden. For de som er kjent så vet dere sikkert hvilken buss jeg mener når jeg sier ulrikken bussen. Eller dobbel deckeren. Den kjørte iallefall i en bil.Bussen fikk ikke en eneste skramme,mens bilen fikk seg en ganske stor og fin bulk. Joda, det var ikke stor fart, og bussen er større enn bilen så det skulle vel bare mangle at bussen ikek fikk noe bulk. Men en buss tåler så mye mer enn en bil.  

Jeg føler meg ikke usikekr når jeg kjører buss med barnevogn. Jeg sitter og tviholder på vognen hele tiden, slipper den ikke. Har aldri hatt barna på fanget under en busstur. Om det ikke er ledig sitteplass der som vognen står, så står jeg heller der og holder på vognen enn å ta henne utav vognen

ORIGINAL: Helene Harefrøken

Mitt barn er tre og er heller ikke med på bussturer eller bilturer om vi ikke kan kjøre selv. Nå har det bare vært snakk om en eneste tur i løpet av disse årene og det har han ikke minner om :-) Ellers så kommer vi til å gjøre vårt ytterste for å ta oss fri og kjøre selv, noe annet er egentlig utelukket. Så får andre mene hva de vil men dette er et valg vi står for 100 % begge to.

men hvorfor kjøre selv hvis andre kjører med bilstol osv i bilen? kun for og ha kontroll på at de sikrer "rett" da eller?[8|]

ORIGINAL: Fyrste metall
men hvorfor kjøre selv hvis andre kjører med bilstol osv i bilen? kun for og ha kontroll på at de sikrer "rett" da eller?[8|]

He he... du er litt ute etter meg du skjønner jeg.

Det er så mange barn på avdeling at om de skal kjøre privatbil så trenger de nødvendigvis i alle fall en ekstra sjåfør. Vi kunne selvsagt montertsetet i en annen bil om det hadde vært aktuelt.

Velkommen til min verden[&:]

Jeg har OFTE måttet sitte på buss med min sønn på 1,5 år å fanget og bussturen tar 50 min...de eldre bussene har de ikke seter...mens på de nye bussene har de det i seteryggen framfor en. Skal sies dette gjelder på distriktsbusser da...

Vi prøver å ikke ta særlig mye buss.
Prøver å ikke kjøre for mye heller, så mamma begynner å bli sprek av alle gåturene[:D]

Skal vi langt, f.eks. på besøk til mine foreldre, og tar flybussen, så er det jo lovpålagt at barna skal sikres, og da tar vi med stolene deres og bruker de i bussen.
Det hender vi tar bybuss, men lar aldri ungene sitte i vogna da, ettersom det skal så lite til før vogna tipper.

De rutene vi tar her har ofte to bakovervendte seter, så jeg pleier å plassere barna der. Minsten har jeg stort sett i bæresjal, slik at jeg har hendene fri til å holde meg fast om bussen skulle bråbremse, samtdig som han sitter trygt fast inntil meg.
Det har vært den beste løsningen for oss så langt.

Når det gjelder kollisjoner, f.eks. mellom en buss og en bil, kan bilen bli totalskadet, mens man nesten ikke merker noe i bussen. Dog er det ikke store bråbremsen som skal til før vognene tipper, så barna sitter aldri i vogna.
Såklart, bussen kan jo kjøre ut osv, og det er skummelt, men innimellom så må man. Føler også at bybussene kjører såpass sakte at det går an.

Men som sagt, vi prøver å kjøre så lite buss som mulig, rett og slett fordi det ikke er bra nok med tanke på sikkerheten hverken for oss voksne eller barna.

Er da bare og feste ungen i sæla det på bussen! Er foreldrenes ansvar og sikre de. Når foreldrene kjører sammen med barna på buss gidder de ikke sikre de. Men når de sender de på skolen da er det pluttsellig mye viktigere at de skal ha sæla! For da er det ikke foreldrene selv som må gjøre det!

Back
Topp