Usikker termin - tidlig ul?

Bkno0730172

Betatt av forumet
Noen som er/var usikre på termin grunnet manglende mens, piller eller ustabil syklus?

Er det sånn at man da automatisk blir oppfordret til tidlig ul, eller har lege/jordmor gjort ca. beregning utifra symfysemål?
Eller utifra andre ting?

Om man ikke tar tidlig ul, når/hvordan blir man da innkalt til oul?

Jeg er så usikker på om jeg vil ha tidlig ul. Det er vanskelig å ikke vite (selv om jeg hadde en mens en gang etter fødsel), men ser så "mange" som har mistet dagen/ uken etter tidlig ul....
Lege sa en gang at det er jo en risiko som med alt annet, så tør jeg ta sjansen?
Sannsynligvis går det jo helt fint, men OM det skjer noe etter tidlig ul tror jeg kanskje jeg ville lurt på om det var ul sin skyld. Selv om det trolig ikke er det.

Er det noen med usikker termin som ikke skal ha tidlig ul? Og hvordan beregner dere da termin?

Oj, har aldri hørt at noen har mistet fordi de har vært på tidlig ul ! Har du ingen anelse om hvor langt du er på vei? Er du blitt kvalm enda? Hvis du er redd kanskje du bare må ta tida til hjelp da... ;)

Oj, har aldri hørt at noen har mistet fordi de har vært på tidlig ul ! Har du ingen anelse om hvor langt du er på vei? Er du blitt kvalm enda? Hvis du er redd kanskje du bare må ta tida til hjelp da... ;)
Ikke meningen å lage skremsel altså!
Skulle bare søke på tidlig ul, og da fylte søkefeltet ut med "tidlig ultralyd farlig". Var da mange diskusjoner hvor folk hadde mistet samme dag, dagen etter, og uken etter tidlig ul....

Men det kan jo være tilfeldig!
Kom opp artikkel om strålefare også.
Men det er nok viktig å ta det med en klype med salt.

Om mens stemmer, er jeg i min 11-12 uke nå.
Men man pleier jo ikke ha stabil syklus rett etter fødsel, så aner ikke når el var. Fikk jo aldri flere enn den ene gangen... Så kan også være kortere på vei...

Hos meg var terminen usikker. Blodprøven viste at jeg var lenger på vei enn hva som stemte med siste blødning. Var hos legen, som satt graviditeten til å ha vart ca utifra det hun mente utifra blodprøven.

Jeg var ikke enig i den avgjørelsen, og hadde en sterk magefølelse om at jeg var lenger på vei (eller at det var tvillinger). Fikk da beskjed om at jeg i så fall selv måtte dekke en tidlig ul. Gjorde det, og fant ut at magefølelsen stemte :)

Jeg var på min første kontroll i går siden jeg hadde passert 12 uker. Men hadde jeg fulgt legens avgjørelse hadde jeg vært nesten 15 uker utifra den første timen hun satte opp.

Så jeg er veldig glad for at jeg tok tidlig ul :)

Her har vi vært på tidlig ul, hadde rett og slett mista oversikten over mens, så føltes litt greit å få et klart svar på termin!

Var først på kontroll hos legen, med gyn. undersøkelse og legen forsøkte å estimere ca hvor langt jeg var på vei ved kjenne på størrelsen på livmor, og bommet med ca 2 uker over den terminen vi fikk på ul. Jeg stoler litt mer på ul da man får målt størrelsen på baby og se ulike kjennetrekk for de ulike stadiene i utviklingen.

Anbefaler veldig tidlig ul, og har heller aldri hørt at det er til skade for barnet:)

Her har vi vært på tidlig ul, hadde rett og slett mista oversikten over mens, så føltes litt greit å få et klart svar på termin!

Var først på kontroll hos legen, med gyn. undersøkelse og legen forsøkte å estimere ca hvor langt jeg var på vei ved kjenne på størrelsen på livmor, og bommet med ca 2 uker over den terminen vi fikk på ul. Jeg stoler litt mer på ul da man får målt størrelsen på baby og se ulike kjennetrekk for de ulike stadiene i utviklingen.

Anbefaler veldig tidlig ul, og har heller aldri hørt at det er til skade for barnet:)
Takk for svar! :-)
Legen min ville ikke ta gu sist gang før etter uke 12.
Det som også bekymrer meg litt med ul er at jeg gikk ned i vekt før jeg visste om graviditet, så redd foster vil være mindre enn normalt på grunn av det. Og dermed få feil uke. Men de vokser kanskje likt uansett forhold, og at plommesekk, morkake osv også kan si noe om antall uker?

Hadde du gjettet riktig, ellee hadde du ingen anelse overhodet?

Ikke meningen å lage skremsel altså!
Skulle bare søke på tidlig ul, og da fylte søkefeltet ut med "tidlig ultralyd farlig". Var da mange diskusjoner hvor folk hadde mistet samme dag, dagen etter, og uken etter tidlig ul....

Men det kan jo være tilfeldig!
Kom opp artikkel om strålefare også.
Men det er nok viktig å ta det med en klype med salt.

Om mens stemmer, er jeg i min 11-12 uke nå.
Men man pleier jo ikke ha stabil syklus rett etter fødsel, så aner ikke når el var. Fikk jo aldri flere enn den ene gangen... Så kan også være kortere på vei...
I mitt forrige svangerskap var jeg på ultralyd hos spesialist annenhver uke i siste trimester. Har en 100% frisk gutt!!! Ville ikke bekymra meg for det!!

Mange som går ned i vekt i begynnelsen. Tror ikke det skal ha noe å si for utviklingen. Da skal fosteret få ekstremt lite næring. Den tar jo det den trenger, og det er mor det går utover dersom du får i deg for lite næring. Jeg var veldig dårlig i begynnelsen sist og fikk ikke i meg mat på flere uker. Men fikk beskjed fra legen at det ikke var noen fare med den lille i magen, den tok det den trengte uansett.

Takk for svar! :)
Legen min ville ikke ta gu sist gang før etter uke 12.
Det som også bekymrer meg litt med ul er at jeg gikk ned i vekt før jeg visste om graviditet, så redd foster vil være mindre enn normalt på grunn av det. Og dermed få feil uke. Men de vokser kanskje likt uansett forhold, og at plommesekk, morkake osv også kan si noe om antall uker?

Hadde du gjettet riktig, ellee hadde du ingen anelse overhodet?
Bare koselig du;)
Var litt skeptisk selv på gu så tidlig, og min undersøkelse var i uke 8 ca. Det skal if min lege ikke påvirke baby fordi de er vist rimelig polstra der inne første tiden:)

Med min første gikk jeg også ned i vekt i begynnelsen, babyer har estimert samme utvikling og vekst i ukene før 21-24 så jeg fikk beskjed om at så lenge jeg er frisk og lever som normalt med sunt og vanlig kosthold så ville baby vokse som normalt. Etter 24 uke ca vil baby vokse mer individuelt frem til fødsel.

Jeg hadde selv iiiiingen peiling! Litt rart kanskje, hehe, men jeg trodde vel jeg var lett lengre på vei:)

Bare koselig du;)
Var litt skeptisk selv på gu så tidlig, og min undersøkelse var i uke 8 ca. Det skal if min lege ikke påvirke baby fordi de er vist rimelig polstra der inne første tiden:)

Med min første gikk jeg også ned i vekt i begynnelsen, babyer har estimert samme utvikling og vekst i ukene før 21-24 så jeg fikk beskjed om at så lenge jeg er frisk og lever som normalt med sunt og vanlig kosthold så ville baby vokse som normalt. Etter 24 uke ca vil baby vokse mer individuelt frem til fødsel.

Jeg hadde selv iiiiingen peiling! Litt rart kanskje, hehe, men jeg trodde vel jeg var lett lengre på vei:)
Så godt å høre at jeg ikke er alene! :-)
Og at din baby har det bra! :-)
Hvor langt er du på vei nå?

Jeg er jo fortsatt undervektig, men klart å legge på meg litt nå!
Er bare så leit å vite at de 12 første ukene er så viktige, og jeg mistenker at jeg er rundt 10-11...
Ikke visst jeg heller, grunnet fødsel.
Så alt er litt skummelt.
Får bare holde ut til uka. Håper jeg vet mer da.

I mitt forrige svangerskap var jeg på ultralyd hos spesialist annenhver uke i siste trimester. Har en 100% frisk gutt!!! Ville ikke bekymra meg for det!!
Takk for svar! :-)
Så bra at gutten din er frisk og rask! :-)

Fostre er jo mer følsomme i første trimester enn i siste, men det går nok bra som du sier.

Jeg ble sendt på tidli ul med nr 2 .. For å fastsette termin.. Det pga jeg ikke visste jeg var gravid før positiv blodprøve. Og var da allerede 8 uker :) synes d var betryggende med tidlig ul jeg :)

Har ikke hørt at UL kan være farlig. Husk at du vil alltid finne på nettet hvis du leiter etter noe, godt eller vondt. Tror de historiene du har lest ville endt uansett UL eller ikke.

Jeg har tatt tidlig ul i begge mine svangerskap, innvendig. I første tok jeg også celleprøve. Fosteret ligger veldig godt beskyttet og helsevesenet i Norge er veldig restriktive på prøver og undersøkelser dersom de mener det kan være skadelig eller unødvendig. Så du kan trygt be om tidlig ul. Å få fastsatt riktig termin er jo viktig for å unngå at man går alt for langt over tiden.

Så godt å høre at jeg ikke er alene! :)
Og at din baby har det bra! :)
Hvor langt er du på vei nå?

Jeg er jo fortsatt undervektig, men klart å legge på meg litt nå!
Er bare så leit å vite at de 12 første ukene er så viktige, og jeg mistenker at jeg er rundt 10-11...
Ikke visst jeg heller, grunnet fødsel.
Så alt er litt skummelt.
Får bare holde ut til uka. Håper jeg vet mer da.
Så bra at du legger på deg, å større skal vi bli:D
Jeg er ca på 12+4, er det til uka du skal på 12ukers? Du får forhåpentligvis mer svar da! :)

Så bra at du legger på deg, å større skal vi bli:D
Jeg er ca på 12+4, er det til uka du skal på 12ukers? Du får forhåpentligvis mer svar da! :)
:-)
Har bestilt time hos jordmor da jeg har vært veldig usikker. Ønsket iallfall en samtale siden hun "kjenner" meg fra sist gang. Må ha noen utenfor til å sortere tankene. Og så håper jeg da å få vite hvordan ting er, antall uker osv.
Jeg føler meg så lite gravid, har det litt på avstand.
Så må nok få ting litt svart på hvitt! :-)

Jeg har hatt 4 ultralyder nå før uke 12, og kan ikke fatte at det skal være noe farlig. Hva med de som har IVF? De får jo tidlig ultralyd rundt uke 6-7 som standar oppfølging, og det kunne dem jo strengt tatt ikke gjort om det var en risiko?

Back
Topp