Usikker ang. feber

Oh Dear

Forumet er livet
VIP
Januar 2017
Legekontoret var til null hjelp, så da spør jeg etter erfaringer her inne hos dere o vise damer.

Sofie våknet natt til i går med feber. hun var veldig varm, men vi var hos svigers og vi fikk ikke målt henne fordi deres måler var ødelagt. Hun fikk paracet og ble lagt igjen. I går var hun i vanlig sykhumør, ville bare sitte i tripptrappstolen og se tegnefilm, spiste lite, bare drakk melk og vann. Vi gav paracet etter det som står på pakken, for hun var så veldig utilpass når feberen gikk opp igjen. Da vi kom hjem tenkte jeg ikke så mye på å få henne målt, fordi sambo tok kveldsstell og la henne. Hun sovnet uten problemer, men våknet igjen i totiden. Da holdt hun på å brenne opp, så etter litt lufting på vårt rom tok vi henne ned og målte, da hadde hun 40,6 i rompa.
Hun holdt det gående hele natta, vi har fått bare ca 3 timers søvn, og søvnen kom så klart i morges da vi burde ha ringt legekontoret, så da jeg prøvde å ringe dem for å høre om vi kunne få henne sett på fikk jeg bare kjeft om at jeg skulle ha ringt i morges, og hun tok seg ikke engang tid til å vurdere om burde få henne til lege eller ikke, hun sa bare at vi måtte vente til legevakten åpnet.

Hun hadde 39,6 sist vi målte, og ligger på sofaen nå og ser film helt apatisk, kjempeslapp.
Byr henne drikke hele tiden, hun vil nesten ikke ha noe.

Jeg er ikke den som blir fort nervøs altså, men det er jo fælt når de små har det så vondt. [&o] Og jeg syns jo at 40 er ganske høy temp, selv om jeg ser det står på nett at det er vanlig at barn kan ha opp i 41 grader uten at det trenger å være noe farlig.

Jeg skal prøve å følge med feberen nå og kanskje ikke gi paracet med en gang den stiger igjen, og prøve å se hvordn formen utvikler seg, og så klart prøve å lirke i henne drikke og noe mat når jeg får sjangsen.
Utenom feberen er hun litt surklete i halsen, ikke snørrete, men hun snorker selv i våken tilstand.
Har ikke sett noe utslett el, men har egentlig ikke lett så mye heller siden hun er så utilpass.

Syns dere jeg er hysterisk om jeg ringer legevakten dersom hun ikke virker bedre da, bare for å høre hva de sier?
Hva ville dere ha gjort?
Noen lure tips til meg?

Jeg er som sagt en generelt avslappet mor, men å ta meg av små syke barn har jeg lite erfaring med. [8|]

jeg ville ringt, det er jo allmenntilstanden det kommer ann på ikke hvor høy/lav feberen er.

det sies vel at feber i 3 døgn er ok, men utover det skal barnes sjekkes for å finne den underliggende grunnen for feber.

jeg ville forsatt prøvd å få i henne drikke, gi henne noe hun liker godt. Følg med at hun tisser. Men er jo vanskelig å si, når man ikke har sett barnet selv. Kjenn litt på hva mammahjertet ditt sier og følg det.

Feber i seg selv er jo ikke farlig, og det er bra at den går ned når hun får febernedsettende!
Men det sies jo at man skal oppsøke lege dersom den lille har hatt høy feber i 3 dager,
for da er det ofte en infeksjon i kroppen.
Denne regelen holder jeg meg til, så sant allmenntilstanden ikke er urovekkende dårlig, slik at de ikke får i seg væske...
Vet ikke om det var så godt svar, men...
Uansett bedre å få henne undersøkt istedet for å uroe seg!

ORIGINAL: valentinesbaby

det sies vel at feber i 3 døgn er ok, men utover det skal barnes sjekkes for å finne den underliggende grunnen for feber.

jeg ville forsatt prøvd å få i henne drikke, gi henne noe hun liker godt. Følg med at hun tisser. Men er jo vanskelig å si, når man ikke har sett barnet selv. Kjenn litt på hva mammahjertet ditt sier og følg det.

Uff, tre døgn er jo lenge når man ikke sover, kjenner jeg gruer til natta om det blir likt igjen.
Se om hun tisser ja, der sier du noe. Tror det har vært lite i de bleiene som var, skal følge med det. [:)]

Høres HELT ut som sykdomsbildet til datteren min i romjulen.

Starta med øreverk og øyebetendelse her da.

Natt til 4 juledag 40,6 i feber.
Dro morgen etter over til legen, målte crp og fikk pencillin for ørene og krem til øyene.
Så lå den på 39-40 i et par dager.
Gikk ned til 38 i et par dager.

Nå feberfri for første dag idag, håper det varer!!!
Hun er forkjølt og hoster enda og går på pencillin til torsdag.

Influensa!

Jeg ringte legen og legevakt flere ganger, målte crp to ganger.
Liker IKKE høy feber!

ORIGINAL: StinkiStini

Høres HELT ut som sykdomsbildet til datteren min i romjulen.

Starta med øreverk og øyebetendelse her da.

Natt til 4 juledag 40,6 i feber.
Dro morgen etter over til legen, målte crp og fikk pencillin for ørene og krem til øyene.
Så lå den på 39-40 i et par dager.
Gikk ned til 38 i et par dager.

Nå feberfri for første dag idag, håper det varer!!!
Hun er forkjølt og hoster enda og går på pencillin til torsdag.

Influensa!

Jeg ringte legen og legevakt flere ganger, målte crp to ganger.
Liker IKKE høy feber!

Usjda. [>:]
Vi har ikke merket noe til øreverk eller noe sånt her, men jeg følger veldig med.
Hun hadde ørebetennelse forige jul, vi merket knapt noe til den da, mamma så at hun tok seg til øret et par ganger, men det viste seg at hun hadde betennelse feil øre ut fra det vi trodde. [8D] Så det kan jo være greit å følge med ja...

Nå ble hun litt piggere forresten, strakte seg etter melkekoppen og begynte å lete etter en bedre dvd.

Back
Topp