Urolig søvn

DreamsComeTrue

Forelsket i forumet
Er det noen flere som har små med urolig søvn? Lille sover bare smålurer i løpet av dagen, maks ti min om gangen hvis hun ikke ligger i sjalet eller sover på fanget mitt ved puppen. Selv da er hun urolig men roer seg og sovner igjen så fort hun kjenner meg. Hvis hun ligger i vognbagen eller babynest fekter med armer og ben og vekker seg selv etter kort tid. Hun får stort sett en dyp søvn mellom 23 og 2/3 hver natt, etter det nekter hun å sove i sengen din og ligger med oss, men da kaver og snur hun seg resten av natten. Blir litt slitsomt fordi jeg får aldri gjort noe siden hun bare sover på meg. Hun er snart ti uker så neste utviklingshopp skal ikke være for om et par uker. Noen som har tips til å få en roligere og le gre søvn til de små???
 
Har det holdt på lenge og er hun født til termin? Min har blitt ekstra kavete de siste nettene og sparker seg tettere og tettere inntil meg så jeg til slutt nesten detter ut av sengen for ikke å ligge oppå henne. Hun er også mer klengete på dagtid, sovner kun på meg eller i bilen og mer grinete. Hun er også 10 uker, men kom 3 uker før tiden så tror kanskje/håper at hun er midt i et utviklingssprang.
 
Har det holdt på lenge og er hun født til termin? Min har blitt ekstra kavete de siste nettene og sparker seg tettere og tettere inntil meg så jeg til slutt nesten detter ut av sengen for ikke å ligge oppå henne. Hun er også mer klengete på dagtid, sovner kun på meg eller i bilen og mer grinete. Hun er også 10 uker, men kom 3 uker før tiden så tror kanskje/håper at hun er midt i et utviklingssprang.

Min kom til tiden, men hun var liten da. Har hørt at små babyer er mer urolige???

Får håpe det er utviklingsprang. Hvis ikke har jg lest om det som kalles det fjerde trimester, muligens noen små er mer krevende og trengende enn andre.

Det er bare så slitsomt, jeg orker ikke legge lille fra meg heller for å høre henne hyle. Selv pappaen klarer ikke roe henne, kun meg som gjelder.
 
Ja, kjøpte en svøpe fra ergobaby og svøpt med svøpeteppe. Lille får helt panikk og hyler mer

Tenkte kanskje det er noe man må gjøre fra fødselen av? Siden hun allerede var seks uker når vi prøvde det og er helt fanatisk med å sutte på hendene sine så var vi kanskje litt sent ute med svøping
 
Tenkte kanskje det er noe man må gjøre fra fødselen av? Siden hun allerede var seks uker når vi prøvde det og er helt fanatisk med å sutte på hendene sine så var vi kanskje litt sent ute med svøping

Min erfaring er at det ikke er nødvendig fra fødsel av. Jeg svøpte datteren min i et tynt fleecepledd. Hva kan hun ha vært, kanskje 2-3 mnd? Så ut som en liten burrito. :D Det fungerte en periode, og det opplever jeg at er en gjenganger. At ting fungerer en viss tid, og så utvikler babyen seg også blir alt bare er heeelt feil. Så må man desperat lete videre etter nye løsninger. :p
 
Er det noen flere som har små med urolig søvn? Lille sover bare smålurer i løpet av dagen, maks ti min om gangen hvis hun ikke ligger i sjalet eller sover på fanget mitt ved puppen. Selv da er hun urolig men roer seg og sovner igjen så fort hun kjenner meg. Hvis hun ligger i vognbagen eller babynest fekter med armer og ben og vekker seg selv etter kort tid. Hun får stort sett en dyp søvn mellom 23 og 2/3 hver natt, etter det nekter hun å sove i sengen din og ligger med oss, men da kaver og snur hun seg resten av natten. Blir litt slitsomt fordi jeg får aldri gjort noe siden hun bare sover på meg. Hun er snart ti uker så neste utviklingshopp skal ikke være for om et par uker. Noen som har tips til å få en roligere og le gre søvn til de små???

Min gutt ble etter han fylte fire/fem uker helt avhengig av bevegelse for å sove i vogna/bilstolen. Hvis jeg la han i vogna, trillet han i søvn og stoppet så våknet han også etter 5-10 minutter, tilsynelatende våken. Men jeg visste jo at han måtte ha mer søvn enn det, så da ble jeg sittende å bevege vogna i opptil 2-3 timer der jeg visste han trengte mye søvn. Rett og slett for å få en rutine på sovingen. Nå er han 10 uker og de siste dagene har jeg kunnet vugge han i dyp søvn også har jeg stoppet gradvis å trille også sover han videre.

Hvordan er hun når hun våkner opp etter disse småduppene?

Jeg forstår at det er slitsomt. Og ja, det er stress når man aldri får gjort noe i huset. Men kanskje det er verdt å holde ut for å etablere et søvnsystem? Og heller bruke en del av våkentiden hennes på å ta en svingom med støvsugeren?

Har også hørt at små babyer er mer urolige og trenger mer nærhet. Har et ganske godt eksempel på min venninnes baby, men det er en annen historie. Jeg fikk et stort barn denne gangen og et normalvektig barn sist og her er det det store barnet jeg opplever som mest "klengete" så det er ikke nødvendigvis avhengig av fødselsvekt. Når han våkner for mat i femtiden om morgenen så gidder jeg ikke legge han tilbake i sengen for da vil han bare ligge og sutte og kose leeeenge... snork. Men jeg er jo helt i svime da så merker jo ikke så mye av det. Får du til å ligge å amme? Kanskje det er løsningen om natten når hun er urolig hvert fall? Jeg pakker dyna godt rundt ryggen og over armen hans så det ikke blir noe fekting. ;)
 
Min gutt ble etter han fylte fire/fem uker helt avhengig av bevegelse for å sove i vogna/bilstolen. Hvis jeg la han i vogna, trillet han i søvn og stoppet så våknet han også etter 5-10 minutter, tilsynelatende våken. Men jeg visste jo at han måtte ha mer søvn enn det, så da ble jeg sittende å bevege vogna i opptil 2-3 timer der jeg visste han trengte mye søvn. Rett og slett for å få en rutine på sovingen. Nå er han 10 uker og de siste dagene har jeg kunnet vugge han i dyp søvn også har jeg stoppet gradvis å trille også sover han videre.

Hvordan er hun når hun våkner opp etter disse småduppene?

Jeg forstår at det er slitsomt. Og ja, det er stress når man aldri får gjort noe i huset. Men kanskje det er verdt å holde ut for å etablere et søvnsystem? Og heller bruke en del av våkentiden hennes på å ta en svingom med støvsugeren?

Har også hørt at små babyer er mer urolige og trenger mer nærhet. Har et ganske godt eksempel på min venninnes baby, men det er en annen historie. Jeg fikk et stort barn denne gangen og et normalvektig barn sist og her er det det store barnet jeg opplever som mest "klengete" så det er ikke nødvendigvis avhengig av fødselsvekt. Når han våkner for mat i femtiden om morgenen så gidder jeg ikke legge han tilbake i sengen for da vil han bare ligge og sutte og kose leeeenge... snork. Men jeg er jo helt i svime da så merker jo ikke så mye av det. Får du til å ligge å amme? Kanskje det er løsningen om natten når hun er urolig hvert fall? Jeg pakker dyna godt rundt ryggen og over armen hans så det ikke blir noe fekting. ;)

Tusen takk for mange fine tips:) skal forsøke med svøping igjen som du sier så kanskje det fungerer i perioder. I natt fulgte jeg med på henne og hun er så urolig og fekter så mye at hun vekker seg selv hvert 10 min.... heldigvis gråter hun ikke men sutrer litt og snur hodet frem og tilbake til hun sovner igjen, da også ti min om gangen. Hun sov i natt i sin egen seng fra 23 - 3, det var helt fantastisk, jeg våknet mange ganger for å sjekke om hun sov, Hahaha. Skulle bare ønske hun kunne fortsette denne søvnen etter mat og få seg noen gode lurer på dagen også. Jeg forsøker å amme liggende men lille nekter å spise mer enn et par min om gangen og virker som hun krangler med både pupp og seg selv. Men fungerer under lange løp når jeg er så trøtt at jeg ikke greier sitte å amme. Utrolig nok våkner pappaen sjeldent så hun er ikke så høylytt på natta. Ser nesten ut som at hun har skikkelig mareritt.... huff, syns det ser så slitsomt ut for henne også.

På dagen sover hun kanskje fem min om gangen hvis jeg legger henne i vognen eller babynest på sofaen og da da våkner hun trøtt og sutrete og vil bare ha trøst med puppen. Jeg ender derfor opp med å legge henne i sjal så hun sover litt lengre på meg og jeg kan bevege meg litt. Men så fort jeg gjør noe brått eller høylytt våkner hun kjapt.

Skal forsøke å pakke henne inn som en liten "burrito", haha:), se om hun godtar det. Ergosvøpen jeg kjøpte nekter hun, så skal forsøke med tepper. Kanskje hvis jeg legger henne på siden og tetter med tepper så hun får mindre rom å kave...

Jeg nyter å ha Lillemor nær meg hele tiden, men redd det skal bli for mye, blir jo sliten også.
Hvor lang tid tok det før minstemann ble mindre avhengig av nærhet?
 
Tusen takk for mange fine tips:) skal forsøke med svøping igjen som du sier så kanskje det fungerer i perioder. I natt fulgte jeg med på henne og hun er så urolig og fekter så mye at hun vekker seg selv hvert 10 min.... heldigvis gråter hun ikke men sutrer litt og snur hodet frem og tilbake til hun sovner igjen, da også ti min om gangen. Hun sov i natt i sin egen seng fra 23 - 3, det var helt fantastisk, jeg våknet mange ganger for å sjekke om hun sov, Hahaha. Skulle bare ønske hun kunne fortsette denne søvnen etter mat og få seg noen gode lurer på dagen også. Jeg forsøker å amme liggende men lille nekter å spise mer enn et par min om gangen og virker som hun krangler med både pupp og seg selv. Men fungerer under lange løp når jeg er så trøtt at jeg ikke greier sitte å amme. Utrolig nok våkner pappaen sjeldent så hun er ikke så høylytt på natta. Ser nesten ut som at hun har skikkelig mareritt.... huff, syns det ser så slitsomt ut for henne også.

På dagen sover hun kanskje fem min om gangen hvis jeg legger henne i vognen eller babynest på sofaen og da da våkner hun trøtt og sutrete og vil bare ha trøst med puppen. Jeg ender derfor opp med å legge henne i sjal så hun sover litt lengre på meg og jeg kan bevege meg litt. Men så fort jeg gjør noe brått eller høylytt våkner hun kjapt.

Skal forsøke å pakke henne inn som en liten "burrito", haha:), se om hun godtar det. Ergosvøpen jeg kjøpte nekter hun, så skal forsøke med tepper. Kanskje hvis jeg legger henne på siden og tetter med tepper så hun får mindre rom å kave...

Jeg nyter å ha Lillemor nær meg hele tiden, men redd det skal bli for mye, blir jo sliten også.
Hvor lang tid tok det før minstemann ble mindre avhengig av nærhet?

Ser du allerede har fått mange gode tips. Men lurer på: du sier hun sover ca. 10 minutt om gangen, våkner, sutrer litt og sovner igjen. Har du forsøkt å la henne sove på eget rom? Viss hun uansett sovner igjen av seg selv er det jo ikke vits i at du må våkne hver 10. minutt? Min eldste sov veldig urolig og gryntet mye i søvne. Tror han slet mye med luft i starten. Men han sov jo, så det var ikke noe jeg kunne gjøre for han. Løsningen ble å la han sove i stuen med soveromsdøren åpen. Da hørte jeg han når han skulle ha mat men slapp å våkne av alle de mindre lydene hans. Jeg hørte sikkert de også, men de ble mindre intense.

Min yngste våkner foresten ofte på dagtid. Vet ikke helt hva årsaken er enda, men jeg tror det er fordi hun våkner med korte sykluser og viss situasjonen har endret seg fra hun sovnet våkner hun helt. Eksempel på det er helt andre lyder (TV-en er skrudd på, støvsugeren skrudd av, osv.), mistet smokken, er ikke i bevegelse/blir ikke bysset. Det samme gjelder antageligvis også om man har ammet babyen i søvn. Det er ikke så lett å unngå slike situasjoner på dagen merker jeg, for jeg er fortsatt ikke inni dagrutinen hennes på søvn, og når hun først er overtrøtt må hun ofte bysses, osv. for at hun skal sovne. Så vil råde oss begge til å finne ut hva hun gjør når hun er trøtt og få lagt henne før det. Det er nok lettere sagt enn gjort, men husker at jeg fant ut av kjennetegnene til eldstemann etter hvert og at han fikk en mer forutsigbar rytme (2 timer våken, så sove). Vet ikke hvor gammel han var da, kanskje rundt 4 måneder.
 
Hun her sover også for det meste små dupper. Hun må bysses i søvn, vogna funker IKKE! Hun blir rasende uansett! Hun kan sove lenge i armene, fanget eller bæresela, men svært sjelden om jeg legger henne fra meg. Hun sover bedre på natta hun her da, heldigvis! Men det er ikke enkelt å få gjort så mye på dagtid nei!! :p
 
Tusen takk for enda flere tips, i natt sovnet hun selv når jeg ga henne smokken, følte vi mestret noe og vekte mannen fordi jeg var så glad:).

Det er nok noe i det med forskjellige lyder og miljø som gjør henne urolig, har ikke tenkt på det før, i går var vi på kjøpesenteret og hun sovnet i bilstolen, jeg hadde tenkt å være super kjapp for så å gå en tur ute i vognen. Skulle bare vente til hun våknet, og jeg endre opp med å trille rundt i 2 timer inne istedenfor:), så hun fikk samme lyd og omgivelsen med bevegelse. Også når vi reiste med fly sov hun gode tre timer i fly seng, da var det jo også konstant samme bevegelse og during.

Hvis vi får til mere soving på natta blir jeg super fornøyd, vi skal på tre ukers ferie neste uke så tenkte kanskje å prøve å la henne ligge på eget rom når vi kommer hjem (Med babycall, og dørene åpne), da har hun jo fylt tre mnd.

Nå som jeg har hatt henne ni mnd i magen og nesten tre mnd i sjal eller i armene virker det nesten skremmende å ikke ha henne med meg eller på meg konstant, så da må det jo være samme for henne? Kanskje vi begge bare må avvenne oss litt fra hverandre. Pappaen måtte på jobb allerede når hun var en uke og kom ikke hjem før hun hadde fylt 7 uker så da ble det jo enda mer nærhet med henne og meg.
 
Her var det mange gode tips til hvordan få baby til å sove lenger. Min har de siste to ukene begynt å sove i halvtime hver gang. Skjønner ikke hva det kommer av. Hun sover jo oppå meg... Hun våkner av seg selv og er sutrete. Skal på babysvømming i dag og blir mest sannsynlig en laaang kjøretur for at hun skal få seg mer enn halvtimes søvn like før.

Opplever også det med vognen at så fort jeg stopper vognen så våkner hun. Må trille konstant. Forleden gikk jeg på grusete vei i over en time i håp om at hun skulle sove sammenhengende, men nei da. Hun våknet etter 45-50 minutter og nektet å sove etterpå. Lå heldigvis rolig i vognen, og da jeg var fem minutter unna huset begynte hun å gråte fordi hun ville ut.

Syns ikke det er så lett dette med søvn, men tenker at jeg tar det som det kommer. Orker rett og slett ikke å ta kampen om soverutine nå. Hun er 3 måneder og en uke gammel, og har forstått at soverutine vil forandre seg etterhvert. Det "eneste" jeg er opptatt av er å få henne til å sove så fort det har gått 1 time og et kvarter/halvtime siden hun våknet. Hvis ikke er det fort gjort at hun blir overtrøtt og gråter/sutrer mye mer.
 
Back
Topp