• Forumet vil være nede på grunn av nødvendig vedlikehold mars 18. juli kl. 00:00 til kl. 02:30.

Urolig baby

Tullemamma

Glad i forumet
Var på seks ukers kontroll i dag. Hs var ikke helt fornøyd med vektoppgangen til snuppa. Hun mente jeg burde pumpe meg hver dag for å få opp melkemengden. Jeg hadde veldig mye melk til å begynne med, men så stabiliserte det seg.
Ikveld har snuppa skreket siden kl. 20. Hun har fått tilbud av puppen flere ganger, men hun tar bare noen få tak så skriker hun og blir sint. Prøvde å pumpe, men det kom ut kun 50 ml tilsammens. Prøvde å gi det, men hun ble bare sint da også.
Aner ikke hva jeg skal gjøre. Noen tips?

Har hun ikke fått vaksinen idag? Den får de gjerne magevondt av - noe som kan forklare hvorfor hun er slik i kveld!

Har hun vært misfornøyd tidligere da? Hvordan var vektoppgangen da?

Kan godt være at hun har både vondt i magen og er kvalm. Personlig skjønner jeg ikke logikken i dette med å pumpe for å få opp melkemengde pga lav vektoppgang. Morsmelkernærte babyer skal kunne selvregulere. Er det sånn at du har for lite melk, vil babyen vise tegn til sult (kombinert med for lite våte bleier og avføring). Da skal man kunne legge babyen til oftere for å få opp mengden. Det er mye mer effektivt med en diende baby enn en pumpe.

Lurer også på hva HS mente var lav vektoppgang.

Om hun tok rotavirusvaksinen i går, så kan det være synderen som gir litt magevondt. Et bad hjalp lillegutten her litt og å få ligge på magen på armen til pappan. Jeg tok han på siden så han lå på med magen sin inntil min og holdt han godt og ga han tutten :p da var han fornøyd.. legg henne til oftere til brystet om du har for lite melk, men om hun er fornøyd ellers, har våte bleier og bæsje bleier (som normalt), så er det jo ikke nødvendig?

Har vekten stagnert eller? Følger hun sin egen kurve? Fått for meg at de fleste helsesøstre er veldig på at de må følge den fysiske kurven på datamaskinen.. sist kontroll var lillegutten min endelig kommet på nederste linje på kurven på lengde og vekt.. (justert for premature) han har fulgt sin egen kurve, og det var det eneste som betydde noe sa hun her.

Håper det går bra med deg og at du ikke stresser nå <3
om hun ikke har tatt vaksinen og det ikke er grunnen for uroen, så kan det jo være mangt. Hun kan være overtrøtt etter annen stimuli for eksempel. Voksespurt/utviklingspurt, kanskje stive muskler? Et økedøgn? En hard promp.. eller kanskje du spiste noe som hun reagerte på? Vi har rotetime fra 8-11 på kvelden her :p da er det ingenting som er riktig..

Last edited:
Ja, hun fikk den drikkevaksinen. Var nok den som gjorde det. Hun tisser og bæsjer normalt. Så kan ikke forstå at hun egentlig får i seg for lite. Hører hun svelger når hun drikker. Hun spiser hver 2,5-3 time hele døgnet.
Hun har av og til kvelder der hun ikle roer seg og vil helst bli løftet og vugget, men ikke slik som i går.
Har kjøpt inn flaskesterilisator nå, slik at jeg i alle fall slipper å koke pumpeutstyr.

Fikk du tips til når du skal pumpe? Etter hver amming?
Har ei lita som ikke vil spise skikkelig jeg også, og nå merker jeg det på melkemengden. Får ikke til å legge henne til så mye oftere heller, for hun skriker hvis jeg prøver for tidlig og avviser puppen blankt. Det kan lett gå tre timer uten at hun viser tegn til å være sulten.

Tror du mensen kan være på vei hos deg, Bee? Vet mange babyer reagerer når mor får mensen. Er tydeligvis noe med saken på melken som endrer seg.

Tror du mensen kan være på vei hos deg, Bee? Vet mange babyer reagerer når mor får mensen. Er tydeligvis noe med saken på melken som endrer seg.
Tja, ikke godt å si. Med storesøster som ble fullammet så hadde jeg ikke fått den tilbake da jeg satte inn spiral, og da var hun et halvt år.

Hun sa ikke noe eksakt i forhold til når jeg skulle pumpe, men forstod det slik at jeg skulle pumpe flere ganger og samle opp det og gi det på kvelden.
Nå valgte jeg heller å legge til henne oftere og skal veie igjen på tirsdag for å se om det fungerer. Jeg tror ikke jeg orker å pumpe flere ganger for dagen og gi på kvelden. Jeg er redd for at hun ikke vil ta puppen om jeg begynner med flaske. Har kun forsøkt medela calma flaske ettersom det er det vi anbefaler på jobb hvis amming er inne i bildet.

Kan si hva de anbefalte meg når vi var på neo og lillegutt ble sondet etter litt øving på pupp først.. de sa jeg skulle amme først, og det som ikke ble spist opp, pumpet jeg og han fikk i sonden til neste måltid. Dette var for å øke/vedlikeholde produksjonen.

Fikk du tips til når du skal pumpe? Etter hver amming?
Har ei lita som ikke vil spise skikkelig jeg også, og nå merker jeg det på melkemengden. Får ikke til å legge henne til så mye oftere heller, for hun skriker hvis jeg prøver for tidlig og avviser puppen blankt. Det kan lett gå tre timer uten at hun viser tegn til å være sulten.
Skulle sitere deg, men det kom jo ikke med.. :p

Hun sa ikke noe eksakt i forhold til når jeg skulle pumpe, men forstod det slik at jeg skulle pumpe flere ganger og samle opp det og gi det på kvelden.
Nå valgte jeg heller å legge til henne oftere og skal veie igjen på tirsdag for å se om det fungerer. Jeg tror ikke jeg orker å pumpe flere ganger for dagen og gi på kvelden. Jeg er redd for at hun ikke vil ta puppen om jeg begynner med flaske. Har kun forsøkt medela calma flaske ettersom det er det vi anbefaler på jobb hvis amming er inne i bildet.
Er det den som følger med pumpa?

Kan si hva de anbefalte meg når vi var på neo og lillegutt ble sondet etter litt øving på pupp først.. de sa jeg skulle amme først, og det som ikke ble spist opp, pumpet jeg og han fikk i sonden til neste måltid. Dette var for å øke/vedlikeholde produksjonen.
Takk for svar :) Er det jeg har gjort et par ganger tidligere også, men har bare prøvd å gi det på flaske en gang.

Takk for svar :) Er det jeg har gjort et par ganger tidligere også, men har bare prøvd å gi det på flaske en gang.
Det er vel mam flaskene som er de som hermer mest etter brystvorten på tutten. Om det er suge forvirring eller noe du tenker på?

Det er vel mam flaskene som er de som hermer mest etter brystvorten på tutten. Om det er suge forvirring eller noe du tenker på?
Tror det var MAM vi brukte da. Da var hun riktignok mindre men det kom så fort og mye at hun ble helt forskrekket :P

Tror det var MAM vi brukte da. Da var hun riktignok mindre men det kom så fort og mye at hun ble helt forskrekket :P
Tror Medela er den eneste som hjelper der :p renner ikke av den flaska i det hele tatt. Hadde brukt Medela om jeg ammet ennå, prøvde den flasken til å begynne med, men han ble illsint fordi det ikke kom noe og han måtte virkelig SUGE for å få noe ut.. :( sugesvak..

• Liker
Reactions: Bee

Vi kan ikke bruke mam her heller pga det. Storebror brukte det, mens Alida må ha avent natural ;)

• Liker
Reactions: Bee
Back
Topp