urolig baby på natten (8mnd)

Muumi mama

Betatt av forumet
Gutten vår får grøt ca kl 17:45, så er det nattdrakt og kos frem til 18:15 da han får litt melk.
Så sovner han egentlig greit og er trøtt.:angel13

MEN, så begynner det.. :smiley-angry002

Litt etter vi legger oss (ca 22.00) så "våkner" gutten..Han ligger med øynene igjen men er urolig i sengen og
lager gryntelyder.
Han har jo selvfølgelig ikke smokken, da den detter ut med en gang han sovner ordentlig.:angel7

Når han våkner da så reiser jeg med og putter i han smokken, legger han på siden å så er det stille...
I 30 MINUTTER.. så er det påån igjen og sånn holder vi på nesten hele natta.
Om jeg IKKE gir han smokken ligger han å vrir seg og grynter helt til han våkner ordentlig å da skal det mer til for at han sovner igjen.

JEG BLIR GAL AV ALDRI Å FÅ SAMMENHENGENDE SØVN!

(ja vi sover på samme rom, men bor i et så lite hus at det er ikke mulig for han å få eget rom :confused:)

Har noen av dere noen tips?

- Hilsen en desperat trøtt mor:arghh:
 
Last edited:
Får han noe annen mat ila dagen, eller er kveldsgrøten eneste fastfødemåltidet?
 
Får han noe annen mat ila dagen, eller er kveldsgrøten eneste fastfødemåltidet?
Han får følgende mat:
07:00 - melk
09:00- litt grøt
12:00- brødskive
13:30- melk
16:00- litt middag
17:45/18:00- grøt
18:30- litt melk.

Så får han litt frukt innimellom, synes han spiser ofte men spiser ofte og lite ;)
 
Er det det at han må ha smokk for å sovne som er problemet? I så fall ville jeg prøvd å kutte ut smokken! Da blir det noen netter med klaging men forhåpentlig så greier han da å sovne igjen av seg selv!
 
Ja han trenger å få smokk for å sovne igjen når han først "våkner til".

Hm, er det ikke tidlig å slutte med smokk allerede? Å da kommer han sikkert til å ta totten?
Kan jo prøve!
 
Ok da er det sikkert ikke grøten han reagerer på. For han sover greit på dagen?

Min hadde en sånn periode med smokk. Begynte å bruke smokkesnor på dagen så han lærte seg å finne den å putte den i selv, så da begynte han med det på natten også. Var rundt 11 mnd så litt eldre. Hadde noen uker med mye smokkeputting før han lærte seg det.
 
Ja han trenger å få smokk for å sovne igjen når han først "våkner til".

Hm, er det ikke tidlig å slutte med smokk allerede? Å da kommer han sikkert til å ta totten?
Kan jo prøve!

Leste et sted at det var anbefalt å slutte rundt 6 mnd! Hvis det er sånn at smokken gjør mer ugang enn nytte så er det like greit å slutte, og han trenger ikke nødvendigvis begynne med tommel for det om!

Eventuelt kan du prøve å lære han å gi smokk til seg selv og ha flere i senga slik at han alltid finner en, eventuelt binde fast med kort snor visse plasser i sengen så han lærer seg hvor han skal finne de :)

Her sliter vi med at lillegutt på 8 mnd reiser seg opp når han våkner, så her vurderer vi sovepose slik at det skal bli litt vanskeligere :p så vi har alle noe å stri med hvis det er en trøst :)
 
Ok da er det sikkert ikke grøten han reagerer på. For han sover greit på dagen?

Min hadde en sånn periode med smokk. Begynte å bruke smokkesnor på dagen så han lærte seg å finne den å putte den i selv, så da begynte han med det på natten også. Var rundt 11 mnd så litt eldre. Hadde noen uker med mye smokkeputting før han lærte seg det.
Jo han sover greit på dagen!
Ja det er vel bare smokken ja.
Ja det var smart! Kan jo prøve å lære han det å putte den inn selv :)
 
Leste et sted at det var anbefalt å slutte rundt 6 mnd! Hvis det er sånn at smokken gjør mer ugang enn nytte så er det like greit å slutte, og han trenger ikke nødvendigvis begynne med tommel for det om!

Eventuelt kan du prøve å lære han å gi smokk til seg selv og ha flere i senga slik at han alltid finner en, eventuelt binde fast med kort snor visse plasser i sengen så han lærer seg hvor han skal finne de :)

Her sliter vi med at lillegutt på 8 mnd reiser seg opp når han våkner, så her vurderer vi sovepose slik at det skal bli litt vanskeligere :p så vi har alle noe å stri med hvis det er en trøst :)
Så tidlig ja?
Ja det å binde den fast kan jo være smart ;)

Åh, da hadde det vært greit med sovepose!
Hehe ja de fleste har vel noe ;)
 
Så tidlig ja?
Ja det å binde den fast kan jo være smart ;)

Åh, da hadde det vært greit med sovepose!
Hehe ja de fleste har vel noe ;)

Smokk er jo for å tilfredsstille sugebehovet og etter 6 mnd er vel egentlig ikke sugebehovet så veldig stort? :) her er smokken kos! Hvis han ikke finner de på gulvet har han kun smokk når han har slått seg litt og trenger litt ekstra kos eller når han skal sove :) har litt skrekk får å få en 3 åring som snakker med smokk i munnen så er derfor litt streng :)
 
Last edited:
Vår på 6 mnd sover kjempeurolig på natten om han får mettende mat for nære inn på kvelden. Så her spiser han mettende, god mat på dagtid(3-4 måltid + 2 flasker) - siste måltid som er middag rundt 15.30-16. Stor flaske melk før natt 18.45! Alle er jo forskjellige så verdt et forsøk?
 
Smokk er jo for å tilfredsstille sugebehovet og etter 6 mnd er vel egentlig ikke sugebehovet så veldig stort :) her er smokken kos! Hvis han ikke finner de på gulvet har han kun smokk når han har slått seg litt og trenger litt ekstra kos eller når han skal sove :) har litt skrekk får å få en 3 åring som snakker med smokk i munnen så er derfor litt streng :)
Samme her!! Ingen smokk foruten på lange bilturer, ved kos på kvelden og soving :) ikke særlig glad i å se store barn som leker eller prater med smokk i munn, så man ikke skjønner hva de sier og det hemmer dem i leken!
 
Vi brukte velling på kvelden, det er litt lettere for magen enn grøt.

Smokken hadde vi enten i snor, men vi hadde også er bestemt hjørne i senga der smokkene lå i en liten boks. Det hjalp veldig når vi skulle slutte med smokk på natta. Da avtalte vi bare at vi satt boksen et annet sted en senga. Det å gå ut av senga for å hente smokk var vist ikke interessant nok.

Smokk på dagen (utenom soving) på barn over 6-7mnd er mitt hodet en uting.
 
Smokk er jo for å tilfredsstille sugebehovet og etter 6 mnd er vel egentlig ikke sugebehovet så veldig stort :) her er smokken kos! Hvis han ikke finner de på gulvet har han kun smokk når han har slått seg litt og trenger litt ekstra kos eller når han skal sove :) har litt skrekk får å få en 3 åring som snakker med smokk i munnen så er derfor litt streng :)
Fra naturens side foregår brystavvenning mellom 2,5-6 år. Så barn kan ha sugebehov lenge. Personlig synes jeg de fleste ikke har det etter 3 års alder, men at de ikke har sugebehov etter 6 mnd stemmer hvertfall ikke! Hvor har du det fra?

Jeg var også veldig streng på smokken med min. Gikk aldri å snakket med den i munnen, han hadde den kun til soving på natt og dag etter han var ca 10 mnd (hadde en sutrete periode fra 8-10 mnd pga litt forskjellig). Og til kos i sofaen hvis han var syk eller sliten, når han begynte å leke tok jeg den ut. Men når han skulle sove fikk han selvfølgelig ha den.
 
Fra naturens side foregår brystavvenning mellom 2,5-6 år. Så barn kan ha sugebehov lenge. Personlig synes jeg de fleste ikke har det etter 3 års alder, men at de ikke har sugebehov etter 6 mnd stemmer hvertfall ikke! Hvor har du det fra?

Jeg var også veldig streng på smokken med min. Gikk aldri å snakket med den i munnen, han hadde den kun til soving på natt og dag etter han var ca 10 mnd (hadde en sutrete periode fra 8-10 mnd pga litt forskjellig). Og til kos i sofaen hvis han var syk eller sliten, når han begynte å leke tok jeg den ut. Men når han skulle sove fikk han selvfølgelig ha den.

Skulle egentlig vært et spørsmålstegn etter " etter 6 mnd er vel ikke sugebehovet så veldig stort", så var egentlig ett spørsmål og ikke en påstand, skal redigere orginalinnlegget :) Ser det på min at han ikke lenger har samme behov for smokk, like stort sugebehov, som da han var liten og har lest en artikkel ett eller annet sted som jeg ikke husker nå om at det var anbefalt å venne babyen av smokk ved ca 6 mnd alder. Det var vist enklere da enn når de blir større :)

Personlig tenker jeg at smokk og suging er mer kos nå, mens før var det et sugebehov som måtte tilfredstilles, for før greide han ikke roe seg uten smokk mens nå går det fint å roe seg og sovne uten smokk hvis han får sovne i armene :)
 
Skulle egentlig vært et spørsmålstegn etter " etter 6 mnd er vel ikke sugebehovet så veldig stort", så var egentlig ett spørsmål og ikke en påstand, skal redigere orginalinnlegget :) Ser det på min at han ikke lenger har samme behov for smokk, like stort sugebehov, som da han var liten og har lest en artikkel ett eller annet sted som jeg ikke husker nå om at det var anbefalt å venne babyen av smokk ved ca 6 mnd alder. Det var vist enklere da enn når de blir større :)

Personlig tenker jeg at smokk og suging er mer kos nå, mens før var det et sugebehov som måtte tilfredstilles, for før greide han ikke roe seg uten smokk mens nå går det fint å roe seg og sovne uten smokk hvis han får sovne i armene :)
Her har ungene mine hatt stort sugebehov lengre. Men når de er trøtte eller trenger kos. Men noe skjer jo rundt 6 mnd så kan godt hende det reduseres rundt da hos noen.
 
Smokk er jo for å tilfredsstille sugebehovet og etter 6 mnd er vel egentlig ikke sugebehovet så veldig stort? :) her er smokken kos! Hvis han ikke finner de på gulvet har han kun smokk når han har slått seg litt og trenger litt ekstra kos eller når han skal sove :) har litt skrekk får å få en 3 åring som snakker med smokk i munnen så er derfor litt streng :)
Sikkert lurt å være bevist på når de får den ja :) er veldig eni der altså! Vil helst ikke ha en som snakker "smokke-språk"!
 
Vår på 6 mnd sover kjempeurolig på natten om han får mettende mat for nære inn på kvelden. Så her spiser han mettende, god mat på dagtid(3-4 måltid + 2 flasker) - siste måltid som er middag rundt 15.30-16. Stor flaske melk før natt 18.45! Alle er jo forskjellige så verdt et forsøk?
Dette skal prøves imorgen!
 
Back
Topp