Urinveisinfeksjon. !!

Glapia18

Betatt av forumet
please, trenger tips og råd...
Da jeg er gravid har jeg aldri vondt/opplever uvi.
Med en gang barnet er ute er det tilbake igjen...!

Hva kan jg gjøre??

Jeg sliter så innmari når jeg får det - jeg tuller ikke. Vil bare sitte på do hele dagen- eneste som hjelper. Og selv da er det vondt.

Drikk MYE, så tisser du MYE. Jeg får uvi med en gang jeg ikke drikker nok, har slitt med dette siden jeg var 10-11 år. Tranebær etc. hjelper ikke på meg, jeg må drikke, drikke, drikke.... Kan også gjerne drikke et par glass med sure drikker i løpet av en dag (grapefrukt/appelsinjuice el.).

Prøv å tenke over hva du har gjort/ikke gjort siste døgnet før du får uvi :-) Det er mange grunner til at man kan få uvi... Viktig å være ren på hendene når man styrer på der nede (spesielt under sex). Kan hjelpe å tisse etter sex :-) Ellers prøve å unngå å sitte på kalde flater, og ikke minst bør man være ekstra påpasselig mtp det å få i seg nok væske.

Når man først har fått det er det ikke så mye mer man kan gjøre enn å drikke mye vann, og prøve å unngå alkohol og mye sukker. Hvis man ikke blir kvitt det selv, er det viktig å dra til legen! UVI kan utvikle seg til nyrebekkenbetennelse, og det er ikke noe særlig gøyt å ha... For meg fungerer det som oftest å drikke veldig mye vann med en gang jeg kjenner symptomene snike seg innpå. Da forsvinner problemet i løpet av noen timer, eller maks en dag.

Lykke til :-)

Jeg sliter kronisk med uvi og har fått noe som heter hiprex av legen. Det klarer å holde 99% av infeksjonene vekke. Det er infeksjonsforebyggende tabletter hvor man tar en morgen og en på kvelden.
Før jeg begynte på disse hadde jeg konstant uvi fra september til mai da kulde er det som er synderen for min del.
Går evt Ann å spørre legen om å få prøve dette.
Har også antibiotikakur liggende klar på apoteket Tim en hver tid så det er mulig å få til en sånn ordning også ved å avtale med legen

Anbefaler å alltid dra til legen når man får det, i stedet for å håpe at nok væske skal fjerne det. Her har slik egenbehandling blitt til nyrebekkenbetennelse og det kan virkelig ikke anbefales..

Legen her har det slik at jeg bare leverer urinprøve og så får melding om resultat og en e-resept. Vanlig problem for meg mao

Tranebær ! :) du får kapsler du skal ta som kur, men du kan ta en om dagen forebyggende hele tiden.

Hør med legen din om du kan få Hiprex (reseptbelagt legemiddel som hjelper til å surgjøre urinen). Det forandret livet mitt ihvertfall!

Ellers bruker jeg å drikke masse vann og/eller tranebær/grapefruktjuice og sitte med varmeflaske mellom beina når jeg får uvi.
(Har også selexid hjemme til en hver tid, men prøver som regel alltid med væske og varmeflaske først).

Hør med legen din om du kan få Hiprex (reseptbelagt legemiddel som hjelper til å surgjøre urinen). Det forandret livet mitt ihvertfall!

Ellers bruker jeg å drikke masse vann og/eller tranebær/grapefruktjuice og sitte med varmeflaske mellom beina når jeg får uvi.
(Har også selexid hjemme til en hver tid, men prøver som regel alltid med væske og varmeflaske først).

Jeg har slitt med uvi siden jeg var 11, og legen har aldri nevnt Hiprex for meg. Tusen takk for tips, dette skal jeg ta opp med han neste gang jeg er innom. :)

Tranebær fungerer ikke, og antibiotika har ikke tatt det de siste gangene, så jeg har vært ganske fortvilet. For en del år siden fantes det noe som het Uvacin, som fungerte som fy, men de gikk selvfølgelig ut av produksjon.

Jeg har slitt med uvi siden jeg var 11, og legen har aldri nevnt Hiprex for meg. Tusen takk for tips, dette skal jeg ta opp med han neste gang jeg er innom. :)

Tranebær fungerer ikke, og antibiotika har ikke tatt det de siste gangene, så jeg har vært ganske fortvilet. For en del år siden fantes det noe som het Uvacin, som fungerte som fy, men de gikk selvfølgelig ut av produksjon.
Er litt omdiskutert om Hiprex fungerer eller ikke. Men det fungerer for mange, og absolutt verdt et forsøk!

Tranebær fungerer jo isåfall best forebyggende. Det er jo for å surgjøre urinen. Her kan du også for eksempel drikke et glass sitronvann hver dag [emoji4]

Veldig kjedelig når antibiotikaen ikke tar det heller... Vet hvordan du har det, det er vondt [emoji46]

Uvacin? Det har jeg ikke hørt om, hva var det?

Back
Topp