Urinveisinfeksjon

Meg88

Elsker forumet
Oktobergull 2022
noen som har hatt det mens dere går gravid? Var hos jordmor nå og var litt bakterier inurinen som kanskje tydet på urinveisinfeksjon, må ta ny urinprøve hos legen imorgen. Blir så bekymret, er førstegangsig tenker alle mulig negative tanker. Er det farlig å gå på antibiotika som gravid??

Jeg fikk det helt i starten av graviditeten. Fikk beskjed om at det var verre å IKKE gå på antibiotika. Fikk en kur på 8 dager, deretter bra igjen :-) Det går fint skal du se.

Uvi er svært vanlig i graviditeten, mange får det flere ganger ila et svangerskap. Det er ikke farlig med antibiotika for å behandle uvi :)

Har hatt en runde til nå. Farligere om du ikke behandler uvi enn å ta antibiotika!

Hadde det to ganger sist og fikk antibiotika. Ingen problem, alt gikk helt fint!:)

Har hatt det mange ganger allerede dette svangerskapet og i de tre andre svangerskapene, det kan faktisk føre til abort om man IKKE får behandling for det og for tidlig fødsel om man ikke gjør noe med det. Det finnes antibiotika som er trygg å bruke i svangerskapet. God bedring :-)

Jeg har i mange år slitt med hyppig UVI og overraskelsen var derfor ikke stor når jeg fikk det nå for noen uker siden. Jordmor oppdaget det på en fredag og jeg fikk beskjed av legekontoret mitt om å levere urinprøve på påfølgende mandag. Da var ikke fastlegen der og og jeg kom heller inn til en jeg overhodet ikke stoler på. Han da kjapt at det ikke var noe på prøva mi da og skysset meg ut igjen. To uker senere( forrige helg) fikk jeg så veldig vondt rundt blæreområdet og når jeg tisset(mye mer enn ved vanlig UVI) og tenkte jeg måtte dra til legen igjen da på mandagen igjen. Utover kvelden søndagen fikk jeg vondt oppover ryggen også og skjønte at det ikke var annen bønn enn å dra til legevakt. Der traff jeg heldigvis på en av legene jeg erfaringsmessig fra jobb vet er dyktig. Han fant ut at med den stigende CRP'n og utslag på urinprøve osv var dette begynnelsen på en nyrebekkenbetennelse. Begynte på hestekur med en gang og har kontrollert CRP hos fastlegen etter et par dager som anvist fra legevakt. Den hadde gått ned men var ikke bra da. I dag er egentlig siste dag med antibiotika men tror det må forlenges da jeg fremdeles har noe symptomer. Lege i morgen. Konklusjonen er at hvis jeg hadde fått antibiotika når jeg skulle hadde jeg sluppet dette her og sluppet noen som helst fare for fosteret. Heldigvis gikk det bra da det var tidlig på myrebekkenbetennelsen men utfallet kunne vært enda bedre med medisinering med en gang. Så jeg kan skrive under på etter en av mine verste uker at du ikke kommer til å angre på å ha tatt den antibiotikaen. Langt mer skadelig å gå med UVI som utvikler seg.

Har hatt det mange ganger allerede dette svangerskapet og i de tre andre svangerskapene, det kan faktisk føre til abort om man IKKE får behandling for det og for tidlig fødsel om man ikke gjør noe med det. Det finnes antibiotika som er trygg å bruke i svangerskapet. God bedring :)

Takk :)

U
Jeg har i mange år slitt med hyppig UVI og overraskelsen var derfor ikke stor når jeg fikk det nå for noen uker siden. Jordmor oppdaget det på en fredag og jeg fikk beskjed av legekontoret mitt om å levere urinprøve på påfølgende mandag. Da var ikke fastlegen der og og jeg kom heller inn til en jeg overhodet ikke stoler på. Han da kjapt at det ikke var noe på prøva mi da og skysset meg ut igjen. To uker senere( forrige helg) fikk jeg så veldig vondt rundt blæreområdet og når jeg tisset(mye mer enn ved vanlig UVI) og tenkte jeg måtte dra til legen igjen da på mandagen igjen. Utover kvelden søndagen fikk jeg vondt oppover ryggen også og skjønte at det ikke var annen bønn enn å dra til legevakt. Der traff jeg heldigvis på en av legene jeg erfaringsmessig fra jobb vet er dyktig. Han fant ut at med den stigende CRP'n og utslag på urinprøve osv var dette begynnelsen på en nyrebekkenbetennelse. Begynte på hestekur med en gang og har kontrollert CRP hos fastlegen etter et par dager som anvist fra legevakt. Den hadde gått ned men var ikke bra da. I dag er egentlig siste dag med antibiotika men tror det må forlenges da jeg fremdeles har noe symptomer. Lege i morgen. Konklusjonen er at hvis jeg hadde fått antibiotika når jeg skulle hadde jeg sluppet dette her og sluppet noen som helst fare for fosteret. Heldigvis gikk det bra da det var tidlig på myrebekkenbetennelsen men utfallet kunne vært enda bedre med medisinering med en gang. Så jeg kan skrive under på etter en av mine verste uker at du ikke kommer til å angre på å ha tatt den antibiotikaen. Langt mer skadelig å gå med UVI som utvikler seg.

Uffda, det hørtes ikke noe særlig ut akkuratt :( Håper alt er bra med deg og lille i magen din :)

U

Uffda, det hørtes ikke noe særlig ut akkuratt :( Håper alt er bra med deg og lille i magen din :)

Var på OUL i dag og lillegutt har det helt flott så da ble mammahjertet mitt veldig rolig:) Det er det viktigste:) I den kuren jeg fikk(penomax) sto det forøvrig i pakningsvedlegget at den kan tas av gravide også:)

Hadde det tidligere i svangerskapet. Fikk antibiotika og det gikk helt fint. Er visst ganske vanlig har jeg hørt. :)

Back
Topp