Urinveisinfeksjon

+1 L står det
Det betyr +1 leukocytter, som kan være en liten forurensing av prøven, for eksempel av utflod. Det er veldig vanlig både hos gravide og ikke gravide. Ikke vanlig å starte behandling på så lite utslag uten at urinen blir sendt til dyrkning og det faktisk påvist bakterier, ihvertfall om du ikke har symptomer heller...! Det er ikke bra for kroppen å stå på antibiotika eller penicillin unødvendig, sånn generelt om man ikke er gravid også ;)

Hadde UVI 3-4 ganger sist svangerskap. Siste gangen (på termindagen) hadde jeg ikke symptomer, men fikk likevel antibiotika. Fem dager senere ble snuppa født og da gav dem meg antibiotika intravenøst siden jeg hadde feber under fødselen.

Er det lett å få UVI i gravidteten selv om man aldri har hatt det tidligere også?
Mamma og søstra mi sliter med at de aldri merker at de får UVI, slik at den går rett over til nyrebekkenbetennelse. Vil helst unngå det :p

Ikke nødvendigvis lettere under graviditet, men absolutt mer kritisk for mor og barn hvis det skulle utvikle seg. Derfor behandles alltid usymptomatisk uvi hos gravide :)

Har hørt at det er ganske vanlig. Er ganske nylig ferdig med en antibiotika kur for uvi selv. Hadde ingen symptomer. Fikk Selexid, som jeg ble kvalm og uvel av... Men heldigvis funka det og infeksjonen er vekk. :)

Back
Topp