Urinveisinfeksjon

Frk. Tvert I. Mot

Forumet er livet
VIP
Gjør det alltid vondt når man tisser?

Lurer litt på om jentungen kan ha det. Hun går som regel på do en gang fra hun kommer hjem fra barnehagen og til hun skal legge seg. Så sover hun natten igjennom, eller i allefall halve natten, før hun må på do.

I dag var hun på do 5 ganger før hun la seg, og opp igjen en time etter hun sovnet, og tisset igjen. Hun har i tillegg hatt besøk i dag, og da pleier hun i allefall ikke løpe ned doen om det ikke er strengt tatt nødvendig. :p

Hun har vel vært på do minst en gang i timen fra hun kom hjem.

Er det i såfall noe som bare går over av seg selv? Eller bør hun til legen? Kan det da vente til mandag, eller bør man gå på legevakten?

(Ser det selvfølgelig ann i natt og på dagen i morgen uansett, men jeg har aldri hatt urinveisinfeksjon selv, så jeg har null kunnskap om det.)

Pleier å svi når man tisser ja! Ville spurt henne om hun hadde vondt når hun tissa om det fortsette i morgen, kan jo være det er en ny greie. Kroppen kan jo plutselig gjør slik at man har dager der man må ofte
På do.

Man behøver ikke ha vondt.nei

Har hun ikke.feber er det oftest de.nedre.urinveier som er betente.
Får hun derimot feber kan.det ha beveget seg.mot nyrebekkenet og da behøver hun antibiotika.

Gi henne sure.ting.å drikke,.feks.appelsinjuice.
Syren nøytraliserer bakteriefloraen,.og hjelper.til.å skylle ut bakteriene.

Men du kan jo bare ta en.urinprøve av henne og.sikkert levere på.legevakta også, så måler de urinen for å se om det er bakterier.

Husk å.ta urinprøven sånn.som du gjorde under svangerskap. Hun må vaskes, tisse.litt og.så tar.du prøve av midtstrålen.

God bedring.

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Eg fikk påvist infeksjon på ein av svangerskapskontrollene. Hadde ingen sviing eller lignende. Fikk en tabelettkur, og neste kontroll var det borte.

Jenta mi har vært mye plaget med det.. Hun tisser oftere.. Svir ikke. Så det trenger nødvendigvis ikke komme. Men hun får et press på blæra.. Og det gjør vondt.. Sitter og sparker med bena mens hun sitter på do. Og sitter der lenge.. For hun føler seg aldri ferdig,

Vi måtte til slutt opp på sykehuset for utredning. Da spør overlegen meg hvor ofte hun tisser.. Jeg forteller da at hun tisser kanskje 1-2 ganger i løpet av en dag.. Det er alt for lite sier han da. Hun skal tisse minst 6-7 ganger i løpet av dagen.. Så dette hadde gått så langt at blæra til datteren min kommuniserte ikke med henne. Så selv om hun måtte tisse, så merket ikke hun det. Jeg måtte be henne om å gå å tisse. Hun sier hun ikke må.. Nen jeg sa at hun måtte prøve.. Og tiss kom:) det jeg skal frem til.. Er at man må tisse mer enn 2-3 ganger i løpet av dagen :) grunne til at datteren min var plaget var pga at hun tisset for sjeldent.

Sånn som du beskriver det, så kan det jo være på vei til å bli urinvegsinfeksjon .. Og ville fulgt med :) litt usikker på om det alltid må medfølge smerter.. Regner med det.. For urinvegsinfeksjon er sinnsykt vondt :(

Håper det ikke er det :)

Ikke nødvendigvis vondt når man tisser, nei.

Jeg leste ett sted at det er normalt at barn ikke har vondt ved en uvi. Så kjempe vanskelig å oppdage. Noe jeg trur på. Fikk ikke vondt når jeg var mindre så fikk ikke kur selv om det syntes på en urinprøve. I dag har jeg det omtrent konstant. Sikkert pga at jeg ikke fikk kur den gangen.

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg har hatt urinveisinfeksjon mange ganger, og det har aldri gjort vondt. Merker det bare ved at jeg tisser mye. Når det gjelder å dra til legen kan du jo ringe legevakten på dagen imorgen og høre om de mener det er nødvendig å komme inn. Ofte gir de råd over telefon også.
Hvis ikke tror jeg det ikke er farlig å vente til mandag, men så er ikke jeg lege heller da. Tranebærjus skal hjelpe.

Nei, det trenger ikke være smertefullt, men kun være hyppig vannlating.

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app

Jeg får ikke vondt med uvi. Viktig å sjekke så bakteriene ikke får oppover!
Jeg har mange ganger endt opp med sterke smerter i siden og nyrebekkenbetennelse- pga jeg ikke kjennet uvi

Sent from my GT-I8190N using BV Forum mobile app

Takk for svar! :)

Hun var på do 4 eller 5 ganger i natt også, så vi stikker innom legevakten med en urinprøve i dag, så håper vi at de kan sjekke den enkelt og greit, og at vi ikke må inn til legen hvis det ikke er noe. Da bruker vi ikke opp så mange ressurser, og slipper og sitte timesvis i kø. :p

Har hatt UVI 6ganger, og aldri har det svidd når jeg tisset. Så nei behøver ikke å gjøre vondt. Er bare ett av de symptomene man kan få.
Lykke til!

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Back
Topp