Urinveisinfeksjon på barn

Gullgutten

Elsker forumet
Hvordan vet man at et barn har urinveisinfeksjon? Hva er tegnene?
Lille er 1 år så kan jo ikke uttrykke seg så mye.

Gutten vår hadde det når han var 3 mnd, og eneste tegnet var at det luktet forferdelig av tissebleiene hans...

Lillesnuppa vår på 1 år har hatt det 2 ganger nå. Det lukter veldig av bleien, også kan de bli urolig på natta. Hvis du er usikker er det bare å levere en urinprøve på legekontoret så får man vite det ganske raskt :) Men det kan være litt vanskelig å få tatt urinprøve da, men det finnes sånne poser man kan kjøpe på apoteket til å ta urinprøve :)

LillianneLie skrev:
Gutten vår hadde det når han var 3 mnd, og eneste tegnet var at det luktet forferdelig av tissebleiene hans...

Var det stygg lukt v/hver tissebleie? Her lukta det så ille nå i morrest at jeg kjente det bare hu var i nærheten (minna om bleiene til damene på "hjemmet".....),
kjente det for noen dager siden, men det ga seg liksom litt (lukta), og var ikke likt utover dagen, men ikke kjent det så ille som i dag + hun var veldig utilpass.

Kinesnora skrev:
Lillesnuppa vår på 1 år har hatt det 2 ganger nå. Det lukter veldig av bleien, også kan de bli urolig på natta. Hvis du er usikker er det bare å levere en urinprøve på legekontoret så får man vite det ganske raskt :) Men det kan være litt vanskelig å få tatt urinprøve da, men det finnes sånne poser man kan kjøpe på apoteket til å ta urinprøve :)

Huff det var litt kjinkig ja, er jo ingenting som er åpent nå + vi bor 1.time unna nærmeste apotek.

Vi får ikke til å bruke de posene egentlig, så jeg har pleid å ta et brukt og vaska babymatglass og fått henne til å tisse på det mens hun ligger på stellebordet. Det kan jo ta litt tid, men bare gi henne masse vann og drikke, så tisser hun vel på det i løpet av en halvtimes tid kanskje. (Jeg veit ikke hvor lang tid det tar fra det kommer inn til det kommer ut igjen :P) Men tror forresten ikke det lukter like ille ved hver tissebleie. Det er jo mer tiss og mer konsentrert (kanskje) på nattbleien.

Men jeg ville ha sett det an :) Guttungen her sine bleier har til tider luktet så ille at jeg har fått tårer i øynene... Så om han ikke er utilpass, så ville jeg nok ha sett det an til i morgen :)

Gullgutten skrev:

LillianneLie skrev:

Var det stygg lukt v/hver tissebleie? Her lukta det så ille nå i morrest at jeg kjente det bare hu var i nærheten (minna om bleiene til damene på "hjemmet".....),
kjente det for noen dager siden, men det ga seg liksom litt (lukta), og var ikke likt utover dagen, men ikke kjent det så ille som i dag + hun var veldig utilpass.

Det var helst morgenbleiene som var ille, ja. Men kjente det litt utover dagen også...

Minnet veldig om bleiene til enkelte eldre på sykehjem, ja...:/ Svigermor mente (uten å h aluktet på bleia) at det var sånn lukt som ble når tisset lå lenge, men man kjenner det jo om det er noe utenom det vanlige...

Ville absolutt levert inn en urinprøve, for det høres ut som det vi hadde her:/ Dersom det får gå for lenge kan det utvikle seg til nyrebekkenbetennelse, og da blir de mye sykere...
Er jo fort gjort for de på legevakten å ta en u-stix også:-)

Lykke til og god bedring!:-)

Linus hadde det tidligere i høst, og han har aldri vært så syk før. Begynte med feber og enorme smerter på/rundt tissen. Han fikk utslett som begynte på armene og spredte seg kjempefort over absolutt hele kroppen. Han klarte ikke sitte eller stå, og hver gang han rørte litt på seg hylte han i smerter fordi han hadde så vondt i tissen. Den var mørk, mørk rød og "stiv". Pungene ble opphovna, huden skalla av og alt var bare grusomt. Vi var på legevakta hver dag med han, men ble sendt hjem med beskjed om at utslettet på kroppen var varmeutslett og det rundt tissen var vanlig bleieutslett. (ja særlig). Vi insisterte på en urinbrøve, men den kom tilbake negativ. Men han ble bare værre og værre, og feberen økte. Etter en uke kranglet vi oss til en ny urinprøve. Da hadde han ingen hud i hele underlivet. denne gangen slo den ut positivt på UVI.

Han mista i tillegg all hud på hender og føtter. De mente han hadde fått den fjerde og den femte barnesykdommen + UVI.

Men de ville nesten ikke ta urinprøve av han fordi de sa at det var veldig sjeldent at gutter fikk det. Men han fikk altså påvisst det.
han har hatt en fin oppfølging med ultralyd og røngten av urinveiene og nyrene i ettertid. (6 uker etter han var frisk).Men heldigvis fant de ikke noe som tyder på at dette er noe han kommer til å pli plaget av i fremtiden.

elste mann har reflux og fikk uvi nr han var 1 uke gammel, lukta veldig av tisset og hdde høy feber,

Snuppa her i huset har hatt utallige UVier.. Merket det på lukten i bleien, og feberen som kom etterhvert. Samt at hun var utilpass når hun tissa.

Når jeg jobba ved legevakten hadde vi sånne poser for å samle opp urin med til salgs.

Back
Topp