Urinveisinfeksjon hos barn

millemarie

Forelsket i forumet
Jenta mi har antagelig urinveisinfeksjon.
Men leser på nett at det er færre enn 1% barn som får dette. Så lurer på om det kan være noe annet istedenfor. Hun får nå AB mot dette, selvom vi ikke lyktes å få tatt urinprøve.

Noen av deres barn som har hatt dette?
Hva fikk de som behandling evnt? :)

Det skjer nok mye oftere enn som så. Kjenner 2 barn i barnehagen som har hatt det. Det er ikke alltid like lett å undersøke og finne ut. Barna gikk ofte på do. Den ene hadde vondt men ikke den andre.
Når min yngste jente var av og på syk i vår så sa de at de mistenkte urinveisinfeksjon

Min mellomste har hatt det som liten, kjenner flere med små jenter som også har opplevd det :) tror det er mer vanlig enn 1%

Sønnen min hadde antageligvis urinveisinfeksjon da han var litt over året, alle symptomer tydet på det. Selv om det burde være «enkelt» å få tatt urinprøve av en gutt, så gikk det rett og slett ikke :rolleyes: Fikk likevel antibiotika, og han var allerede mye bedre dagen etter at han begynte på medisin.

Han hadde skyhøy feber, urinbleiene luktet HØGG, og almenntilstanden var skikkelig dårlig.

Sønnen vår hadde urinveisinfeksjon ved to anledning i våres. Den ene gangen hadde han tydelige smerter da han tisset, samt tisset blod. Den andre gangen tisset han blod og hadde feber. Fikk antibiotika begge ganger og ble henvist til utredning og ultralyd av urinveiene. De fant ingen ting, antakelig var det bare tilfeldig at han fikk det to ganger.

Jenta mi har antagelig urinveisinfeksjon.
Men leser på nett at det er færre enn 1% barn som får dette. Så lurer på om det kan være noe annet istedenfor. Hun får nå AB mot dette, selvom vi ikke lyktes å få tatt urinprøve.

Noen av deres barn som har hatt dette?
Hva fikk de som behandling evnt? :)
Tror det er en del mørketall der, fordi uvi hos barn kan gi veldig diffuse og noen ganger annerledes symptomer enn hos voksne. Ikke alltid lett å oppdage.

Min datter på 3,5 har slitt en stund med uvi, første gang vi oppdaget det var da hun var rundt 2,5. Det var litt forskjellige og tilfeldige ting som gjorde at jeg oppdaget det, men har kanskje vært litt ekstra obs på det fordi jeg selv har slitt mye med uvi fra jeg var barn frem til min første fødsel. Det første var at hun generelt sett virket mere grinete, på en litt annen måte enn bare "trass", og så luktet tisset hennes litt rart. Eneste grunn til at jeg begynte å tenke over det er fordi det er slik jeg har visst at uvi har vært på vei hos meg selv:bag: så fikk hun plutselig feber uten at det egentlig gikk noe i bhg og det var ingen andre symptomer, så jeg tenkte at vi like så godt kunne få tatt en urinprøve. Den ble positiv. Så da ble det AB som jo er standard behandling.

Etter hun sluttet med bleie vet vi at det er på vei når hun plutselig begynner å tisse på seg og ikke klarer å holde seg noe særlig. Det er først når det har utviklet seg at hun faktisk sier hun har vondt i tissen. Vi skal til utredning om ikke så lenge for å se hvorfor hun er plaget sånn. Som utgangspunkt skal de helt små utredes hvis de har hyppig uvi.

Back
Topp