Urinsyregikt

• Trådstarter Trådstarter tg
  • Opprettet Opprettet

tg

Glad i forumet
Noen som vet om urinsyregikt / urinsyre kan ha sammenheng med graviditet ?

Det har ingen direkte sammenheng med svangerskap, men det kan ha sammenheng med høyt blodsukker og høyt blodtrykk som jo kan komme av svangerskapet..

Okei. For legen min sa at det kan komme av graviditeten, fordi graviditet er belastende for kroppen i seg selv.. Men skjønte ikke egentlig helt hva han mente med det når jeg tenker på det i ettertid :p

Etter hva jeg har skjønt, er det iallefall sånn at urinsyregikta kan komme som et resultat av "bivirkningene" fra et svangerskap, men ikke svangerskapet i seg selv..:) Har du det fra før?

Nei har det ikke fra før, og legen tror nå at jeg har en urinsyregikt anfall (podagra) så har tatt masse blodprøver og så skal jeg på sykehuset i morgen. Snakket om at kroppen min kanskje ikke tålte å være gravid.. Men etter hva jeg forstår ut ifra nettet er dette noe som egentlig rammer eldre menn somregel, og jeg har heller ingen i familien med noen type gikt i det hele tatt :/ så skjønner veldig lite.

Min mor fikk dette nylig, og det kan ha med om man har lite variert kosthold eller spiser mye rødt kjøtt (viltkjøtt blant annet) fikk hun også beskjed om fra sin fastlege. Kan være stressrelatert eller høyt blodtrykk.

Samboeren min har podagra og han er ingen gammel gubbe ;) men det går mye på kosthold som blir nevnt over her - matvarer man ikke "tåler", kroppen skiller ut urinsyre pga matvarer.. Samboeren min får anfall av brunt brennevin, og grønnsaker med mye K-vitamin og rødt kjøtt..

Jeg ble undersøkt for det for noen år siden. Fant ikke noe på prøver eller noe, men forandret kostholdet ganske mye. Har ikke spist noe svin på to år (inneholder mye urinsyre), og drikker veldig lite drikker som inneholder kullsyre. Spiser variert, mye grønnsaker, men ikke sitrusfrukter. Er nesten fri for symptomer og har det betraktelig mye bedre :) men hadde altså ikke urinsyregikt i følge prøvene.

Et merkelig altså! Ikke høyt blodtrykk men litt rund i kantene. 23 år gammel. Trodde ikke dette gikk ann. Har sykt vondt i tåa! Håper dette er et engangstilfelle. Blir ordentlig redd! Men da vet jeg at det kanskje ikke har noe med graviditeten. Men nå under graviditeten går jeg på albyl-e, ser at det kan være en bivirkning. Men vil det være kronisk eller bare et engangstilfelle... Det er spørsmålet jeg sitter igjen med :p

Back
Topp