Urinprøve

Nordaførr

Forelsket i forumet
Vårspirene 2021
Hei.
Hvordan oppbevarer man urinprøven når man ikke skal til jordmor før kl 15? I kjøleskap?
 
To timar i romtemperat, evt vidare oppbevaring bør vere i kjøleskapstemp.
 
Om jeg kan spørre spm angående dette og -
Urinprøven som skal til jordmor/lege på kontroller. Må det være morgenurin, eller kan man bare holde seg litt og tisse i prøveglasset rett før man drar?
 
Slenger meg på tråden om kontroller; er på glukose belastning nå, er det sånn at man får snakke med lege etterpå? Jeg har noen andre ting jeg må ta opp, men er usikker på om de bare sender meg ut igjen når jeg er ferdig.
 
Slenger meg på tråden om kontroller; er på glukose belastning nå, er det sånn at man får snakke med lege etterpå? Jeg har noen andre ting jeg må ta opp, men er usikker på om de bare sender meg ut igjen når jeg er ferdig.


Sniker.
Vanligvis får man ikke snakke med lege etterpå, må ha en time i tillegg isåfall. Du kan jo spørre om du kan taet par ord med legen etterpå?
 
Slenger meg på tråden om kontroller; er på glukose belastning nå, er det sånn at man får snakke med lege etterpå? Jeg har noen andre ting jeg må ta opp, men er usikker på om de bare sender meg ut igjen når jeg er ferdig.
Jeg fik ikke snakke med legen under glukosebelastningen, var kun innom labben :)
 
Om jeg kan spørre spm angående dette og -
Urinprøven som skal til jordmor/lege på kontroller. Må det være morgenurin, eller kan man bare holde seg litt og tisse i prøveglasset rett før man drar?
Jeg gjør dette støtt og stadig, glemmer stortsett å ta med morgenurin men har noen ubrukte glass på jobb så jeg ordner det rett før timen :)
 
Slenger meg på tråden om kontroller; er på glukose belastning nå, er det sånn at man får snakke med lege etterpå? Jeg har noen andre ting jeg må ta opp, men er usikker på om de bare sender meg ut igjen når jeg er ferdig.

Ikkje lege inkl. i glukosebelastning.
 
Slenger meg på tråden om kontroller; er på glukose belastning nå, er det sånn at man får snakke med lege etterpå? Jeg har noen andre ting jeg må ta opp, men er usikker på om de bare sender meg ut igjen når jeg er ferdig.


Jeg hadde spurt om legen hadde tid og gitt en liten overskrift om hva det gjaldt. ;)
 
Om jeg kan spørre spm angående dette og -
Urinprøven som skal til jordmor/lege på kontroller. Må det være morgenurin, eller kan man bare holde seg litt og tisse i prøveglasset rett før man drar?
Ja, helst. Har du UVI trenger disse bakteriene litt tid på å "bygge seg opp" i blæren slik at de blir påvist på urinprøve (bakteriene produserer avfallsstoffer om jeg husker rett). Det er også et poeng at man bør ha vært i ro/hvile før prøven tas, fordi fysisk aktivitet kan gi proteiner i urinen, som ikke har noe med svangerskapsforgiftning å gjøre (rett meg her noen om jeg husker feil angående dette). Det vil derfor bli mest korrekt med morgenurin, men glemmer man det, så glemmer man det. Jeg pleier sette glasset på vasken på badet, da klarer jeg huske det i ørsken om morgenen :p Så setter jeg det i kjøleskapet frem til jeg skal på kontroll.
 
Kan jeg spørre om noe rundt urinprøven- eller jeg spør åå håper på svar!
Prøvd å lese meg litt opp og rundt det. Meen ved urinprøve når det gjelder til lege og jordmor nå i svangerskapet. Skal man ha med fra første dråpe? Eller tisse litt så kun mellom strålen?
 
Kan jeg spørre om noe rundt urinprøven- eller jeg spør åå håper på svar!
Prøvd å lese meg litt opp og rundt det. Meen ved urinprøve når det gjelder til lege og jordmor nå i svangerskapet. Skal man ha med fra første dråpe? Eller tisse litt så kun mellom strålen?

De ønsker helst «midtstråle-urin». Dvs. at du tisser litt, så tisser du i glasset også tisser du siste rest i do igjen :)
 
De ønsker helst «midtstråle-urin». Dvs. at du tisser litt, så tisser du i glasset også tisser du siste rest i do igjen :)
Tusen takk! Gjort litt forskjellig heldigvis har alle vært fine uten utslag :)
 
Back
Topp