Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Anbefalte måte er morgenurin (urinen har da vært i blæra i 4-8 t). I tillegg anbefales det å ta midtstrømsurin da det er minst kontaminering av urinen på denne måten. Ulempen med denne metoden er oppbevaringen. Urinen er ikke holdbar mer enn rundt 2 t romtemperert, den bør derfor oppbevares i kjøleskapet frem til den testes.
Alternativ to som er lettere for mange er andre morgenurin (2-4 t etter første morgenurin). Også midtstrømsurin. Ulempen med denne metoden er at den påvirkes mer av væskeinntak og matinntak. Og albumin og protein kan øke utover dagen.
Så det er litt opp til hver enkelt hva som fungerer best, når på dagen man har time, og om man får oppbevart prøven riktig frem til prøven testes.
Grunnen til at man ønsker urin som har vært litt i blæren er at denne er mer konsentrert og vil gi et mer riktig bilde av eventuelle bakterier i blæren.
Bare for å oppklare leukocytter og eggehvite er ikke det samme.
Eggehvite er gjerne et annet ord for proteiner i urinen.
Men riktig at feil oppbevaring av urinprøve kan gi falske utslag på leukocytter (hvite blodlegemer).
Takk for rettelse, redigert! Var litt trøtt i går
Tar med fra første runde etter at jeg er stått opp.. når jeg går på do om natten har jeg ikke sjans til å huske på noe som helst..komarunde