Urinprøve til svangerskapskontroll

Solbæra

Forelsket i forumet
Hei
Imorgen skal jeg til jordmor og skal ha med meg urinprøve.
Jeg pleier å våkne en gang på natten for å tisse, kan jeg bruke denne urinen og sette den i kjøleskapet frem til timen? Eller blir den gammel?

Hvordan gjør dere det?
 
Jeg har brukt den på morgenen, selv om jeg også er oppe på natta. Og så putter jeg prøveglasset i en pose og setter det i kjøleskapet fram til jeg skal på timen. Tror ikke det har så mye å si om du bruker urin fra natt eller morgen altså :) begge deler går nok helt fint, men greit å oppbevare kjølig om den blir stående litt :)
 
Det er aller best med ferskest mulig morgenurin :) Jeg har som regel timer tidlig på dagen, så jeg pleier å ta urinprøve om morgenen og ta med. Hvis jeg glemmer det så låner jeg bare en kopp og tisser i på helsestasjonen, det er null problem.
 
Jordmor sjekker kun for uvi, så har ikke noe å si. Men, tisset skal helst ha vært 4t inni blæra.
Er det mer enn 4timer til du skal levere den, så må den settes kjølig.
 
når jeg har vært på kontroll har jeg tatt med morgenurin selv om jeg har vært oppe om natten.
Hørte selv med legen da jeg var der og da fikk jeg beskjed om at det beste er ferskes urin, men hvis man må stå opp noen timer i forveien før timen kunne denne settes i kjøleskapet og medbringes når jeg hadde timen.
 
Urin er holdbar i 2 timer romtemperert og 24t i kjøleskap. Etter det kan det komme oppvekst av bakterier som kan vise det som falsk utslag på leukocytterer på strimmelen :)
 
Last edited:
Anbefalte måte er morgenurin (urinen har da vært i blæra i 4-8 t). I tillegg anbefales det å ta midtstrømsurin da det er minst kontaminering av urinen på denne måten. Ulempen med denne metoden er oppbevaringen. Urinen er ikke holdbar mer enn rundt 2 t romtemperert, den bør derfor oppbevares i kjøleskapet frem til den testes.

Alternativ to som er lettere for mange er andre morgenurin (2-4 t etter første morgenurin). Også midtstrømsurin. Ulempen med denne metoden er at den påvirkes mer av væskeinntak og matinntak. Og albumin og protein kan øke utover dagen.

Så det er litt opp til hver enkelt hva som fungerer best, når på dagen man har time, og om man får oppbevart prøven riktig frem til prøven testes.

Grunnen til at man ønsker urin som har vært litt i blæren er at denne er mer konsentrert og vil gi et mer riktig bilde av eventuelle bakterier i blæren.

Bare for å oppklare leukocytter og eggehvite er ikke det samme.
Eggehvite er gjerne et annet ord for proteiner i urinen.

Men riktig at feil oppbevaring av urinprøve kan gi falske utslag på leukocytter (hvite blodlegemer).
 
Takk for rettelse, redigert! Var litt trøtt i går :bag:

Anbefalte måte er morgenurin (urinen har da vært i blæra i 4-8 t). I tillegg anbefales det å ta midtstrømsurin da det er minst kontaminering av urinen på denne måten. Ulempen med denne metoden er oppbevaringen. Urinen er ikke holdbar mer enn rundt 2 t romtemperert, den bør derfor oppbevares i kjøleskapet frem til den testes.

Alternativ to som er lettere for mange er andre morgenurin (2-4 t etter første morgenurin). Også midtstrømsurin. Ulempen med denne metoden er at den påvirkes mer av væskeinntak og matinntak. Og albumin og protein kan øke utover dagen.

Så det er litt opp til hver enkelt hva som fungerer best, når på dagen man har time, og om man får oppbevart prøven riktig frem til prøven testes.

Grunnen til at man ønsker urin som har vært litt i blæren er at denne er mer konsentrert og vil gi et mer riktig bilde av eventuelle bakterier i blæren.

Bare for å oppklare leukocytter og eggehvite er ikke det samme.
Eggehvite er gjerne et annet ord for proteiner i urinen.

Men riktig at feil oppbevaring av urinprøve kan gi falske utslag på leukocytter (hvite blodlegemer).
 
Tar med fra første runde etter at jeg er stått opp.. når jeg går på do om natten har jeg ikke sjans til å huske på noe som helst..komarunde :wacky:
 
Back
Topp