Urinprøve, hvorfor?

Rimfrost92

Gift med forumet
Septemberlykke 2015
Oktoberlykke 2019
Da jeg var hos legen i går , så skulle hun absolutt ha en urinprøve, hun bare glemte å si hvorfor.. Og så kvalm som jeg er så glemte jeg å spørre.

Var til legen forrige uke og fikk bekreftet graviditet ( ikke at jeg var i tvil) , så skjønner ikke at det skal være grunnen.

Noen andre som har måttet ta urinprøve i forbindelse med kvalme?

Skal alltid ha med urinprøve på kontroller. De ser etter proteiner, nitrit, leukocytter (skrives det sånn?) og sukker. Uvi blant annet er vanligere å få som gravid. Og hvis man har sukker i urinen kan det tyde på svangerskapsiabetes :)

Man ser også etter Ketoner. Dersom man kaster opp veldig mye i forbindelse med svangerskapskvalme, kan ketoner gi et lite svar på om kroppen er dehydrert og trenger væske. Og alt annet som ALN89 skrev. Uvi kan være farlig for gravide, dette kan føre til abort, evnt. prematur fødsel, derfor ønsker man å finne ut av det tidlig og behandle deretter. Sukker i urinen kan tyde på svangerskapsdiabetes. Proteiner i urinen kan tyde på svangerskapsforgiftning, dog dette er mer akutelt etter uke 20.

Så det er viktig å alltid ta med urinprøve på hver kontroll, bortsett fra OUL :)

nå var jeg ikke på kontroll, første kontroll er ikke før uke 12 så :) Har ett barn fra før så vant med kontroller og alt som hører til der ;)

Nå var jeg der kun for en sykemelding.

nå var jeg ikke på kontroll, første kontroll er ikke før uke 12 så :) Har ett barn fra før så vant med kontroller og alt som hører til der ;)

Nå var jeg der kun for en sykemelding.
Kan være at hun skulle se om du var dehydrert eller at din lege gjerne vil ha urinprøve hver gang, hvem vet...

Kan være at hun skulle se om du var dehydrert eller at din lege gjerne vil ha urinprøve hver gang, hvem vet...

mulig. tok ikke urinprøve sist. Har no ikke hørt noe om resultatet, så uansett hva det gjaldt så var resultatet bra regner jeg med :)

Back
Topp