urettferdig?

sas

Gift med forumet
A har to gutter..En på 3,5 og en på 4 mnd. han på 3m,5 går allerede i barnehagen så A søkte om plass for lillemann. Begge to er tospråkelig/blir tospråkelig som er norsk og engelsk.

B harr også to gutter. INgen av dem går i barnehage ennå. Største blir 3 i år og yngste er 6 mnd. B søker barnehage plass der A har sin eldste. Begge er tosrpåkgelig/blir tospråkelig som er norsk og engelsk.

Barnehagen gir plass til begge guttene til B men ikke yngstemann til A.

ER ikke dette helt søkt? Avdelingen som tar babyer har 19 barn og HELST fra 2 år til 6 år. KUn ett barn av gangen eller noe som er under året de tar inn. JEg er A her i denne historien. Jeg ringte styrer men fikk aldri noe svar på hvorfor det ble som det ble.

Noen som jobber i barnehagen her som kan fortelle meg en teori hvorfor  det ble sånn?

Siden vi har likt utgangspunkt nesten ..og min sønn allerede går der så trodde jeg de ville valgt min baby fremfor hennes,,bare innvilget plass til eldstemannen hennes.vi er veninner forresten jeg og henne...Nå har min yngste fått plass i en anne barnehage da uansett..men blir veldig tullete med tanke på levering i en periode..Vi har tre barn..tre forskjellige steder å levere..to barnehager og SFO/SKOLE..jippi...

Hvorfor er tospråkligheten relevant?

Jeg tenker at din venninne kanskje har lagt til grunne særskilte behov du ikke vet om, og det har selvfølgelig barnehagen taushetsplikt om. 

Blir hennes yngste 1 år før september? Da har i så fall dette barnet krav på plass. Hvis ingen av disse barna blir 1 år før september er det jo ingen av dere som har krav på plass (bortsett fra hennes eldste), og da stiller dere jo sånn sett likt, med ett eldre barn i barnehagen (selv om din allerede går der, og hennes skal begynne). Jeg vil kanskje tro de prioriterte den som fyller 1 år først?

Kanskje fordi det er lettere å få plass til en 3 åring (flere plasser og ikke så stort press) og siden da babyen i familie A er eldre går han forran baby B. Jeg har og sett i barnehagen her at søskenpar har fått plass før andre med søskenpri, men da er deres barn eldre.

Hvor bor dere i forhold til beliggenheten til barnehagen...?

I barnehagen hvor jeg jobber er barna fra nærområdet prioritert! Det du evt kan gjøre er og spørre styrer hvilke grupper som er prioritert.

I tilegg så er det veldig mange steder som har både prioritering og gratis kjernetid for 3 åringer i barnehagen som et ledd i integrering. Da er det utvalgte soner som får dette tilbudet, ofte soner med mange invandrerbarn..
Kanskje hun bor rett innenfor en sånn sone..?

Er en av dere norske? Av en eller annen grunn har to utenlandske foreldre prioritert foran en norsk....

Det går vel på alder? Begge hennes er eldre enn din yngste så da kommer de først i køen?

detnyenicket skrev:
Er en av dere norske? Av en eller annen grunn har to utenlandske foreldre prioritert foran en norsk....

Slik er det IKKE her nei. Har fått avslag og vært på venteliste flere ganger i løpet av de årene vi har hatt behov for barnehage. Vi er begge utenlandske.

Tror nok at de til slutt "lodder" ut hvem som skal få plass. Mange søkere, få plasser og de fleste er likestilte. Noen er bare heldige, trenger ikke å bety noe.

detnyenicket skrev:

Dette stemmer kun når det blir søkt på særskilt grunnlag..
Og det er ikke sånn at to svenske foreldre får plass fremfor et barn som er norskt.
Men innvandrerbarn som skal integreres og har behov for norsk såpråkstimuli (altså norsk ikke snakkes i hjemmet), blir prioritert..

Hun har ikke søkt på særskilt grunnlag. Hun ville til og med dra til barnehagen sammen med meg og prate med styrer for å forstå valget deres. Hun er amerikansk, mannen er norsk. JEg er norsk og min mann er engelsk. Hun og mannen snakker engelsk hjemme, jeg og mannen snakker engelsk hjemme.

Styrer sa at de IKKE har tatt loddtrekning. Det er det eneste konkrete hun kunne si.Jeg bor 5 min gå avstand fra barnehagen. Hun bor ca 10 min gå avstand fra barnehagen.

Hennes sin baby blir et år 29 oktober og jamie blir 1 år 22 desember

Ok. Jeg kjenner ikke reglene helt, men da jeg spurte styreren min hvorfor et barn kom inn som ikke hadde krav på plass før neste år foran et annet barn som er født før 1.sept fikk jeg til svar at fordi begge foreldrene er utenlandske fikk de plass før. (Ja, de har sikkert søkt på særskilt grunnlag, men var ledig plass i andre bhger som også snakker norsk.)

Og på opptak til nyttår prøvde hun å få inn et annet barn og tenkte at de kunne komme inn på det grunnlaget helt til hun kom på at far jo var norsk... (kom inn likevel som vanlig søker)

Du skulle vel egentlig ha fått plass pga søskenprioritering?
Synes dette hørtes rart ut ja, om hun ikke har søkt pga særskilte behov...

Synes dette hørtes rart ut jeg...

Har det noe med hvilke dager som er søkt? Om du har søkt full bhg, har de da kanskje ikke plass til det? Dersom hun da bare har søkt 2-3 dager vil det gå? 

Jeg fikk tlf fra styrer om vi kunne tenke oss å bytte fridag fra mandag til tirsdag, eller kunne hun ikke ordne plass...

~StRaToS~ skrev:
detnyenicket skrev:

Slik er det IKKE her nei. Har fått avslag og vært på venteliste flere ganger i løpet av de årene vi har hatt behov for barnehage. Vi er begge utenlandske.

Men dere og barna snakker norsk bra? Er vel helst for å integrere iforhold til språk og venner... 

detnyenicket skrev:
Har det noe med hvilke dager som er søkt? Om du har søkt full bhg, har de da kanskje ikke plass til det? Dersom hun da bare har søkt 2-3 dager vil det gå? 

Jeg fikk tlf fra styrer om vi kunne tenke oss å bytte fridag fra mandag til tirsdag, eller kunne hun ikke ordne plass...

hun har søkt fulltid og søkte dagen før søknadsfristen gikk ut..jeg søkte to mnd før fristen.

Er det privat eller kommunal bhg? Dersom det er kommunal er det opptakskontoret som deler ut plassene. Så da kan du prøve å ringe å spør der.

princessmum skrev:
Synes ikke den var vanskelig å skjønne jeg ;)

B sin eldste unge har krav på bhg plass. Da han har fått plass kommer jo også søskenprioritet inn på unge nr 2. og det får jo altså denne babyen. Og siden babyen til B er eldre enn din kommer da denne inn før dere.

Altså ikke noe hokus pokus der, Det er gjerne slik at de går etter alder når det er mange på venteliste..

ahhhh..men hvorfor i heiteste kunne ikke styreren bare si det da????? takk...antar det er slik det er da..styreren gikk VELDIG rundt grøten skjønner du. Slik du forteller meg virker det jo logisk. Som sagt, det gjør ingenting at Jamie ikke kom inn, men er litt prinsippsak da vet du..

Back
Topp