UPS... itte enkelt nei...

suprAnirac

Forumet er livet
Jeg ble så gla etter fødselen da jeg så at Amalie kunne die! For det greide ikke Othilie og det var mange mnd med mas, grining og tunge stunder med henne, før jeg ga det opp. Hadde derfor grua meg litt til amminga nå, men det gikk jo fint...
Så når Amalie griner litt, så har jeg tatt i bruk elminasjons metoden, for å finne ut hva behovet hennes er... 1) Lagt henne til puppen= mat. 2) Lagt henne mot skuldra= Rap. 3)Kos/nærkontakt. 4) Bleieskift 5) Byssing/mageknip ... etc.

Saken er at hun har bestandig roet seg ved alt.1. Amming. Så etterhvert trodde jeg at hun var en småspist unge som trengte pupp ofte. Men i de siste dagene ble det verre, mere og mere pupping, begynte så smått å ligne mønsteret til Othilie. Laaange måltider, og kort pause i mellom. Dette er utrolig slitsomt + at jeg ble enstelig på grunn av forhistorien.
Men nå så tror jeg jeg vet hva det er.... Hu er blitt avhengi av puppen i form av kos! Ikke mat, men kos! Blitt en av de unga som henger i puppen lissom...

Såå... Noen gode forslag til hvordan jeg kan få oss begge på rett kjør igjen?
Åssen vet jeg når hu er sulten?
Hvis hu ikke suger effektivt av bryste, er det ok og ta henne bort?
Hvor ofte bør hun ammes? (hun griner etter kos ved puppen)
Bør jeg la henne grine litt, hvis jeg vet hun er mett, og hun skal sove?

Ønsker så gjerne å høre deres forslag, råd, tips, hvordan dere gjør det...
Jeg er veldig usikker når det gjelder amming.

Heisann!
Jeg merker at Emma er sulten ved at hun hakker/leter etter puppen. Merker fort forskjell om hun vil ha mat eller bare vil ha kos. Har også ei lita tulle med et ekstremt suttebehov, så jeg bruker å la henne få sutte på lillefingeren min. Dette fungerer godt for meg og lille Emma, men vet ikke om det kan hjelpe deg. et lite tips iallefall[;)]

Tusen takk for tipset! Akter å prøve det. Ja Sambo pleier å putte lille fingeren inn (han har jo ikke pupp) Hun vil skjeldent ha smokk. Fint å høre hva andre gjør...[:D]
Var redd ingen gadd og svare da det jeg skrev ble veldig langt.

Hver 3. time høres ikke dumt ut Anita. Han sier jo i fra om han vil ha oftere...
De er jo fortsatt små, så en kan jo ikke ha for lange pauser i mellom heller.
Når vi reiste hjem fra sykehuset med Othilie så var hu ca 6 uker, og skulle da ha mat hver 4. Time. (dysmatur)

Sliter med samme problemet her. Marylin har begynt å bruker puppen som smukk. Ser at hun ikke er spesielt sulten når jeg legger henne til fordi hun ikke suger særlig effektivt. Vil bare ha brystknoppen i munnen liksom for å forsikre seg om at matfatet hele tiden er i umiddelbar nærhet. Verken smokk eller lillefinger ser ut til å være fullgod erstatning, så tulla vår gråter en del for tiden og jeg mistenker det i tillegg er pga mye magevont. Det eneste som roer henne er puppenk, men har jo så sinnsykt såre brystvorter at jeg rett og slett ikke greier å la henne få melk ustanselig...

For de øvrige spm. dine Carina, må det vel være et ypperlig kasus for Ammehjelpen å gi veiledning på. Sjekk ut [link=http://www.ammehjelpen.no]www.ammehjelpen.no[/link] [;)]

Ammehjelpa ja... Tenkte jeg skulle se det litt an i dag, så evt. ringe de. (de står oppført i tlf katalogen under A)

Uff, ja - lurer på å gjøre det samme, men har liksom ikke tro på at de kan hjelpe akkurat meg. Synes jeg har lest og hørt så mye om amming og føler jeg har prøvd det meste uten resultat (vet jo sånn omtrent hva de kommer til å si). Frustrerende, ja - endte i tårer hos både mor og barn her i natt klokka 02.

Huff da.. Ja jeg å har lest en del, men blir ikke nødvendigvis klokere. "de lærde strides"
De på ammahjelpa kan være gode å prate med læll, selv om du vet hva de vil si. Kanskje har de ett godt tips på lager. Om ikke no annet så kan du få litt psykisk støtte og oppbakking! Koster ingenting å ta den tlf. Det er derfor de er der...

Tenkte mange ville tru jeg var teit som la ut om dette,og lurte på så mye rart. Men godt å se at flere lurer/sliter på det samme. At det ikke bare er meg...
Amming er ikke enkelt. Føler det er mye usikkerhet rundt det. Ønsker alikavel å amme da.

Ja, samme her - ønsker det så sterkt så sterkt. Men det gjør så sinnsykt vondt på tredje uka her! Hva i huleste gjorde de i gamle dager uten brystskjold og allverdens remedier???

Ga på kopp, for å avlaste puppen litt? Hmm... kan du ikke ringe på de å høre da? Ammehjelpa altså.
*sender deg en stooor klem!*

Har styret masse med amminga jeg også. Hadde det akkurat som deg Carina, helt fram til i forrige uke da jeg skjønte hvordan jeg kunne takle det. Hos oss funker det ihvertfall slik. Jeg lar det gå minst 2 timer mellom hver amme-økt - som regel er det mer 3 timer nå når han har blitt vant med det. Jeg ser på ham at han er sulten ved at han virrer masse med hodet, leter etter puppen, smatter masse med tunga og prøver å suge på hånda si.

Hvis han ikke er sulten er årsaken til sutringa ofte at han er trøtt, så da bysses han i søvn. Etter at jeg skjønte at han må jo sove også og ikke bare spise flere ganger i timen fikk jeg ammeøktene til å bli sjeldnere. Han våkner av seg selv når han er sulten, merker det litt før han våkner for da smatter han i søvne.

Prøve å utsette matinga i kanskje 10 min lenger for hver gang kan også funke, slik at de blir vante til det gradvis liksom.

Kan jo være at det er litt annerledes for dere siden babyene er yngre. Men sånn funker det her i huset ihvertfall.

Håper dere begge finner ut av det.
Klem [:)][:)]

Takk for klem, oppmuntring og gode råd. Gir ikke opp, så ammehjelpa skal nok få høre fra meg om dette ikke går seg til i løpet av et par dager. Må bare vente å se om det er magen hennes som trøbler det hele til for oss først...

Bare et spørsmål til Molsy (eller andre som kan svare på det): hvor kort tid er lenge nok å amme? Holder der med 10 minutt på hver side eller må det være lenger (er så vondt at hvert minutt oppleves som ren tortur, så vil helst slippe å amme lenger enn strengt tatt nødvendig)???

Jeg ammer til han er mett. Han blir mett på ca 10-15 minutt på hver side, men dette kan jo sikkert variere fra unge til unge. Benjamin kosesuger bare hvis det tar lengre tid enn det. 

ja, den amminga.... Jeg har faktisk snakket med både ammehjelpa, helsesöster, og jordmor ringte hjem til meg etter å ha snakka med helsesöstra.
Har selv store bryster og har slitt en del med amminga. Har store "hakk" i brystvorta der emma har sugd feil og revet dem opp, men biter tenna sammen og ammer enda. Prövde å avlaste ved å pumpe meg et dögn, deretter amme fra det beste brystet og pumpe den andre, for deretter å drite i hele pumpibga og amme for fullt igjen. Jeg legger henne til brystet år hun er slt for sulten, slik at hun er mer tolmodig når hun begynner å spise.
Jeg stapper faktisk så mye som mulig av området rundt knoppen inn i munnen hennes, slik at hun suger på det istedetfor på knoppen. kanskje sårene da vil leges fortere. Når jeg pumpet smurte jeg sårene med Brulidine sårkrem, og Purelan dersom jeg ammet. Helsesöster sa til meg at enkelte födeavd også anvender Simplex öyesalve for såre bryst.
Alt vi lider oss gjennom for våre elskede små!!

]enkelte födeavd også anvender Simplex öyesalve for såre bryst.
Alt vi lider oss gjennom for våre elskede små!!

Signerer... de anbefalte den salva på Elverum sykehus.

På apoteket er det noen silikon kopper du kan sette på brystet,med luftehull i...(skal også være litt morsmelk i de, men hvis du lener deg forover vil melka renne ut gjennom luftehullene...) Men det er nok en grunn til at de blir anbefalt!
(på Elverum sykehus anbefalte de det...)

Back
Topp