Unntak fra arbeidsgiveransvaret??

Qvini

Glad i forumet
Jeg fortelle sjefen sist uke at jeg var gravid! Og etter en bitte liten stund så ville hun at vi skulle søke om unntak de arbeidsgiveransvaret! Noen som har vært med på det før? Synes det virker litt rart jeg! Men kanskje det bare er meg!! - skal egentlig til legen imorgen å få han til å skrive på den også men vet ikke om jeg burde??

Det hun søker om er vel bare at det er NAV og ikke henne som arbeidsgiver som skal dekke de 16 første dagene dine av sykemeldingsperioden, siden det er svangerskapsrelatert. Du får de samme pengene, det er bare hvem du får dem fra :) Vet om noen som har søkt og fått avslag fra NAV, og da må arbeidsgiver dekke disse 16 dagene. Men spør fastlegen din også, de pleier å ha relativt god greie på disse tingene :)

Det betyr at de f eks får dekket vikar når vi er borte pga sykdom i forbindelse med graviditeten. Ingenting å være nervøs for, skrev under for 3 uker siden selv ;) Vi har også søkt om tilrettelegging fra NAV som vil si at vi har fått innvilget en viss sum i vikarutgifter selvom jeg er på jobb (for meg vil det si at en vikar er på avdelingen med barna en halv dag når jeg går på kontoret f eks). Dette fordi vi ser allerede at jeg ikke kam jobbe 100% på basen på en god stund (risiko svangerskap).

Gjelder fra dag 1 ja, får dekket de første 16 dagene ;)

Kravene for at NAV skal dekke det er iallefall at sykdommen må være svangerskapsrelatert og at det må være vurdert at det ikke er mulig å tilrettelegge for arbeid på jobben.. :)

Edit: Og der hadde Wenchus enda mer informasjon som jeg ikke hadde peiling på ;)

Åh men det høres jo greit ut da :D jeg hadde signert jeg :) vis du kunne ha hjulpet sjefen. Min har ikke foreslått noe sånnt. Men med tanke på st jeg var borte halve svangerskapet sist så burde det jo ha vert helt genialt for han :) :p

Hehe oki bra viste ikke helt hva det gikk på! Men da er det bare å signere da å få legen til å gjøre det samme imorgen! :)

Trenger ikke underskrift fra legen. Nav undersøker selv for å få bekreftelse fra legen. Evt må du jo få sykemelding fra dem da :)

F eks: jeg ble sykemeldt 2 uker med mulig forlengelse nå. Barnehagen jeg jobber i får dekket utgiftene for vikar disse dagene :)

Helt vanlig ;)

Back
Topp