Unngå karantene i tiden frem til fødsel

Mumford

Andre møte med forumet
Hei,

Er nå 35+2 og kjenner det nærmer seg termin med stormskritt. Har dere en strategi for hvordan dere gjør det nå mot termin i forhold til å unngå å havne i karantene, og i verste fall bli smittet med covid?

Nå møter vi jo ingen uansett, men kjenner jeg er mer og mer bekymret for at mannen ikke skal kunne bli med på sykehuset. Men jeg er allerede understimulert på sosial omgang (som sikkert de fleste for tiden) og håper jo jeg kan møte en venn eller to ute etter hvert. Men tror ikke vi kommer til å ha noen på besøk, eller dra på besøk før etter fødsel. Handler så sjeldent som mulig og tar selvfølgelig alle forhåndsregler når er ute. Men har to barn i barnehagen og så plutselig kan vi jo få en melding om at de er i karantene. Kanskje jeg grubler litt for mye på dette nå:smiley-ashamed004

Vi har unngått å treffe folk pga. tiltakene nå siste tiden, men usikker på om jeg klarer det frem til fødsel. Kjenner jeg savner energi og glede av å møte mennesker.. Handler på Kolonial og prøver å gjøre minst mulig.

Jeg er også gravid 35+2 med nummer 3 og tenker litt på det samme.. Vi har 4 barn til sammen, mannen og jeg, og jeg synes det er så vanskelig å håndheve mer enn det vi må når det kommer til restriksjonene. Vi voksne gjør ingenting sosialt, men barna er jo mye sammen med venner og dermed gir oss større sannsynlighet for karantene o.l.

Her er det isolasjon som gjelder frem til fødsel egentlig. Tar ikke imot eller går på besøk til familie en gang, og selv samboer sitter på hjemmekontor for første gang i denne perioden. Har et barn fra før og tenker at han får leve litt mer fritt og gå på skole, da får vi andre hjemme redusere sosial aktivitet til et absolutt minimum. går dog på butikken og går gjerne tur ute med en venn i uka eller noe. Men er ellers ikke i sosial omgang med noen fysisk. Det klarer vi vel fem seks uker til? Er jo absolutt ikke verdt å ta noen unødvendig risiko inn mot fødsel?

Har vært forsiktig hele perioden, men ikke hysterisk.
Tar alle forhåndsregler og er opptatt av hygiene. Har heller ikke tenkt å ta helt av nå, og kommer til å omgås nærmeste familie, treffe 1-2 venninner i «kohorten» hvis det passer seg og dra å handle slik som før. Samboer sier han ikke vil treffe noen andre enn de vi allerede omgås for å sikre at han holder seg frisk, og det er kjempebra.

Ellers tenker jeg at dette er veldig opp til hver enkelt par, finnes ikke noe rett eller galt egentlig ☺️ Det viktigste er at alle tar sin del av ansvaret ved å følge retningslinjer og beskytter seg selv og andre, utover det får folk velge. Kjenner meg litt oppgitt av utsagn som «man måå jo ikke gå på kafé nå» f.eks, det er faktisk helt og holdent opp til hver enkelt å vurdere. Det er ikke sunt for alle å isoleres og jeg stoler på at andre tar vurderinger som er riktige for dem ♥️ Hadde blitt gal hvis jeg bare skulle sittet inne å gnudd til termin, slik er jeg. Unngår personlig steder der man må registrere seg for å være.

12 dager igjen til igangsettelse så jeg er stort sett hjemme men handler på butikk og møter nærmeste familie en gang i blant. 11 åringen i huset er hjemme med hjemmeskole da det er rød tilstand på skolen hennes. Dette er med anbefaling fra lege da jeg er i risikogruppa samtidig som jeg er gravid. Samboer er på jobb men han jobber kun med samme personen hver dag så er ikke bekymret der. Fungerer veldig godt da vi har så mye kommunikasjonsmidler nå til dags. :D

Jeg oppfører meg som jeg har gjort hele tiden, mer eller mindre.

Sitter på hjemmekontor, henter og leverer i bhg, handler en gang i uken, og treffer egentlig bare mine foreldre (som knapt treffer noen de heller, pensjonister begge to). Samboeren må være litt fysisk tilstede på jobben, men kjører bil og sitter på enmannskontor, og er ellers også bare i barnehagen og litt i butikken.

Vi er temmelig asosiale av oss til vanlig, så for oss er det ikke den kjempestore forskjellen :p Vi ville gjort ærender hele familien om lørdagene om det ikke var korona, men med en snart-treåring som løper hit og dit og skal ta på alt, velger vi at bare én av oss drar.

Nå til helgen skal vi ha barnefri, og da tar vi en skikkelig runde på kjøpesenter. Med maske, siden det er påbudt (kanskje ikke lengre?) i vår kommune.

Jeg er ikke spesielt bekymret. Det hadde vært fryktelig dumt å pådra seg noe nå, men vi har ikke gjort det til nå, og er så lite i kontakt med folk at det skal noe til å bli smittet. Så akkurat det er ikke noe jeg bruker mye energi på å tenke på. Klarer finne mer enn nok andre ting å bekymre meg for i stedet :p

Her er det isolasjon som gjelder frem til fødsel egentlig. Tar ikke imot eller går på besøk til familie en gang, og selv samboer sitter på hjemmekontor for første gang i denne perioden. Har et barn fra før og tenker at han får leve litt mer fritt og gå på skole, da får vi andre hjemme redusere sosial aktivitet til et absolutt minimum. går dog på butikken og går gjerne tur ute med en venn i uka eller noe. Men er ellers ikke i sosial omgang med noen fysisk. Det klarer vi vel fem seks uker til? Er jo absolutt ikke verdt å ta noen unødvendig risiko inn mot fødsel?
Ja vi har hatt økt smitte i vår kommune nå etter jul, så er vel derfor jeg tenker så mye på det, og ønsker å minimerer kontakten mot fødsel. Helt sant, må klare de siste ukene nå. Trengte kanskje bare litt motivasjon ;)

Har vært forsiktig hele perioden, men ikke hysterisk.
Tar alle forhåndsregler og er opptatt av hygiene. Har heller ikke tenkt å ta helt av nå, og kommer til å omgås nærmeste familie, treffe 1-2 venninner i «kohorten» hvis det passer seg og dra å handle slik som før. Samboer sier han ikke vil treffe noen andre enn de vi allerede omgås for å sikre at han holder seg frisk, og det er kjempebra.

Ellers tenker jeg at dette er veldig opp til hver enkelt par, finnes ikke noe rett eller galt egentlig ☺️ Det viktigste er at alle tar sin del av ansvaret ved å følge retningslinjer og beskytter seg selv og andre, utover det får folk velge. Kjenner meg litt oppgitt av utsagn som «man måå jo ikke gå på kafé nå» f.eks, det er faktisk helt og holdent opp til hver enkelt å vurdere. Det er ikke sunt for alle å isoleres og jeg stoler på at andre tar vurderinger som er riktige for dem ♥️ Hadde blitt gal hvis jeg bare skulle sittet inne å gnudd til termin, slik er jeg. Unngår personlig steder der man må registrere seg for å være.
Hørtes ut som en sunn måte å leve på! :happy: er sånn vi har hatt det fremt til nå, men siden vi har hatt så mye økt smitt her i kommunen min etter jul så er det nok det som har påvirket meg nå de siste ukene. Skal ikkje klage da for har kunnet leve relativt vanlig fra sommeren til desember egentlig:) og plutselig er babyen her og forhåpentligvis er ting litt mer tilbake til normalen

Jeg oppfører meg som jeg har gjort hele tiden, mer eller mindre.

Sitter på hjemmekontor, henter og leverer i bhg, handler en gang i uken, og treffer egentlig bare mine foreldre (som knapt treffer noen de heller, pensjonister begge to). Samboeren må være litt fysisk tilstede på jobben, men kjører bil og sitter på enmannskontor, og er ellers også bare i barnehagen og litt i butikken.

Vi er temmelig asosiale av oss til vanlig, så for oss er det ikke den kjempestore forskjellen :p Vi ville gjort ærender hele familien om lørdagene om det ikke var korona, men med en snart-treåring som løper hit og dit og skal ta på alt, velger vi at bare én av oss drar.

Nå til helgen skal vi ha barnefri, og da tar vi en skikkelig runde på kjøpesenter. Med maske, siden det er påbudt (kanskje ikke lengre?) i vår kommune.

Jeg er ikke spesielt bekymret. Det hadde vært fryktelig dumt å pådra seg noe nå, men vi har ikke gjort det til nå, og er så lite i kontakt med folk at det skal noe til å bli smittet. Så akkurat det er ikke noe jeg bruker mye energi på å tenke på. Klarer finne mer enn nok andre ting å bekymre meg for i stedet :p
Høres deilig ut å ikke bekymre seg for det, og sikkert ganske sunt og :) ser at variasjonene fra kommune til kommune mtp smittetallene nok og påvirker litt hvordan vi tenker. Hørtes deilig ut med en barnefri helg før fødsel, kos dere så mye! :happy:

Høres deilig ut å ikke bekymre seg for det, og sikkert ganske sunt og :) ser at variasjonene fra kommune til kommune mtp smittetallene nok og påvirker litt hvordan vi tenker. Hørtes deilig ut med en barnefri helg før fødsel, kos dere så mye! :happy:

Jeg bor i Bergen, hvor det har vært veldig mye smitte, så jeg er vel litt vant til det. Kanskje verre om man bor et sted det ikke har vært så mye. Har blitt litt "herdet" av at vi jo har levd med høye smittetall lenge, uten å pådra oss noe.

Hørtes ut som en sunn måte å leve på! :happy: er sånn vi har hatt det fremt til nå, men siden vi har hatt så mye økt smitt her i kommunen min etter jul så er det nok det som har påvirket meg nå de siste ukene. Skal ikkje klage da for har kunnet leve relativt vanlig fra sommeren til desember egentlig:) og plutselig er babyen her og forhåpentligvis er ting litt mer tilbake til normalen

Hehe ☺️ Jeg skjønner veldig godt at man vil være ekstra varsom i denne tiden, spesielt hvis det er økt smitte der man bor. Og det kommer jo veldig an på omstendighetene rundt også, de fleste av våre nærmeste bor litt utenfor byen og der har det vært og er ekstremt lite smitte. Det føles trygt. Vi bor også i Bergen og har som nevnt vært vant til høyt smittetrykk, og har holdt oss friske, det har også alle som vi kjenner og omgås faktisk. Så har nok blitt litt herdet, ja.

Mannen min jobber som fastlege med en del ansvar i forhold til korona, så han har vært den største risikoen hittil, men han ble vaksinert idag- så regner med det går fint her fremover :)
Jeg er bare hjemme og med familien, samt treffer litt venninner når det er overskudd til det- og vi er forsiktige. regner med vi skal klare å holde oss friske videre... (heldigvis ikke særlig mye smitte her for tiden :))

Er forsiktig, men langt ifra hysterisk. Tar forhåndsregler med både avstand, munnbind, håndhygiene og treffer begrenset med folk.
Men har jo til tross for det en del kontakt med andre gjennom henting i bhg, mannens jobb, tett oppfølging i graviditeten, handling i butikk og treff med noen få nærkontakter (kun 2 stykk).
Håper jo å unngå smitte og symptomer på sykdom, spesielt nå i innspurten.

5 dager til termin og vi har prestert å bli forkjøla :hungover: Dattra har tatt med noe hjem fra barnehagen og det er jo vanskelig å unngå. Jeg kjenner ingen tegn til at det skal bli fødsel enda, så er ikke såå stressa heldigvis. Generelt lite/ingen smitte i vårt område.

5 dager til termin og vi har prestert å bli forkjøla :hungover: Dattra har tatt med noe hjem fra barnehagen og det er jo vanskelig å unngå. Jeg kjenner ingen tegn til at det skal bli fødsel enda, så er ikke såå stressa heldigvis. Generelt lite/ingen smitte i vårt område.

Ånei så kjedelig, god bedring. Får håpe dere er frisk igjen før fødsel :happy:

Skikkelig kjipt! Her har jeg blitt forkjøla også, smitta av en av ungene. Ringte føden etter anbefaling fra jordmor for å høre hva de anbefalte å gjøre. De anbefalte koronatest på både meg og mann, selv om han er symptomfri. Fikk neg svar i dag, lite smitte i kommunen her også heldigvis. Men blir en smule stressa av dette:confused: Livredd for at mannen ikke får bli med på fødsel om han skulle bli forkjøla..

Skikkelig kjipt! Her har jeg blitt forkjøla også, smitta av en av ungene. Ringte føden etter anbefaling fra jordmor for å høre hva de anbefalte å gjøre. De anbefalte koronatest på både meg og mann, selv om han er symptomfri. Fikk neg svar i dag, lite smitte i kommunen her også heldigvis. Men blir en smule stressa av dette:confused: Livredd for at mannen ikke får bli med på fødsel om han skulle bli forkjøla..

Får han blitt med + du føde på normal avdeling dersom dere har negativ test? Hvor ny må den være? Er redd for samme situasjon hos oss, så spent på om du har noe svar :)

Får han blitt med + du føde på normal avdeling dersom dere har negativ test? Hvor ny må den være? Er redd for samme situasjon hos oss, så spent på om du har noe svar :)
Jeg får føde uten at jordmor må ha fullt smittevernutstyr med fersk negativ test. Så de anbefalte å ta ny test på fredag om jeg fortsatt har symptomer da. Frem til da trodde jordmor som jeg snakket med at det gikk greit, iallefall frem til fredag. OG! hun sa også at far får være med med fersk neg test! Det trodde jeg ikke, så ganske letta over det:)

Back
Topp