Unger og smokk

ORIGINAL: Windy

Men det kan jo hende at hvis du hadde holdt ut, så hadde neste dag blitt bedre.. eler neste der? 

Har selv opplevd fruktelig grinete og hylete unge som ville ha sutten sin, så vet hvordan det er.

vi har drevi på sånn lenge nå... funker ikke... men vi håper jo at vi klarer og slutte på dagtid til jul.. da er han helt med på og gi sutten til nisseungene som ikke får gaver... tiden vil vise

Vi velgte å ikke gjøre juletiden om til en tid med tårer og sorg etter  smokken...   Vi snakket om det, men for oss var det heller riktig å ta det i beg av januar.

Kan jo hende gutten din er klar for å levere smokken sin til julenissen, men når han blir så sint nå, og det ikke har vært noe nedtrapping....  håper det går bra!!!

Datteren min velgte å gi smokkene sine til div kjente figurer. Feks Ole Brumm, Tigergutt, nasse nøff, heffalompen, og div andre. Hver enkelt smokk pakket vi inn i gråpapir og skrev på hvem den var til. Hun fikk selv velge hvem smokker hun ville gi bort og hvor mange.  Men vi hadde snakket mye om at nå trengte ikke hun de lenger, men de gjorde disse figurene for de hadde jo ikke noe smokk!!
Hun velgte t.o.m å gi bort dine to favoritt-smokker!!  Var så "glad" i disse figurene at det var lett å gi bort suttene.
(Ga bort 15 sutter)
Så la vi de i postkassa vår, sånn at postmannen skulle ta de med og gi de til figurene. :)  Og dagen etterpå fikk hun brev tilbake om hvor glade de var blitt for smokkene!!

Hun beholdt 2 sutter og det fikk hun lov til i 2 uker til. Så var det på tide at noen fikk de også. Gjorde på samme måten som sist.

Det var helt selvfølgelig litt gråt og savn etter suttene, men det ga seg etter 3-4 dager. De siste dagene var bare litt klaging og sutring, men hun forstod jo så godtselv at det fantes jo ingen smokker i huset mer!!!

Hun var akuratt 3 år da vi sluttet.

Nor har aldri fått smokk hun. Mannen og jeg var enige på forhånd om ikke å gi henne det med mindre hun a) brukte meg som smokk, eller b) begynte å suge på totten. Hun har ikke gjort noen av delene. [:)]

Vi har flere nieser som bruker/har brukt smokk, og jeg må innrømme at jeg synes det er ganske usjarmerende når en unge på nesten to år ikke kan klare seg så mye som fem minutter uten smokken. Talen blir utydelig og tannstillingen rar. Er glad for at jeg slipper avvenningen også! [:)]

Jeg kjenner folk som har gitt smokk fra babyen er noen timer gammel; da har man vel neppe sett behovet enda!? [8|]

ORIGINAL: Mamman til leo!!

ORIGINAL: Windy

Men det kan jo hende at hvis du hadde holdt ut, så hadde neste dag blitt bedre.. eler neste der? 

Har selv opplevd fruktelig grinete og hylete unge som ville ha sutten sin, så vet hvordan det er.

vi har drevi på sånn lenge nå... funker ikke... men vi håper jo at vi klarer og slutte på dagtid til jul.. da er han helt med på og gi sutten til nisseungene som ikke får gaver... tiden vil vise

Ja men det er jo fordi han nå VET at bare han holder ut lenge nok og sutrer så får han det som han vil [;)]

ORIGINAL: IdaK

Nor har aldri fått smokk hun. Mannen og jeg var enige på forhånd om ikke å gi henne det med mindre hun a) brukte meg som smokk, eller b) begynte å suge på totten. Hun har ikke gjort noen av delene. [:)]

Vi har flere nieser som bruker/har brukt smokk, og jeg må innrømme at jeg synes det er ganske usjarmerende når en unge på nesten to år ikke kan klare seg så mye som fem minutter uten smokken. Talen blir utydelig og tannstillingen rar. Er glad for at jeg slipper avvenningen også! [:)]

Jeg kjenner folk som har gitt smokk fra babyen er noen timer gammel; da har man vel neppe sett behovet enda!? [8|]

Det er vel strengt tatt når de er spedbarn de trenger den mest..

ORIGINAL: Maelle

Joa, men å pakke en smokk i ungen før h*n knapt har smakt på puppen? Dessuten har man vel ikke akkurat oversikt over ungens suttebehov når den bare så vidt er født??

Joa, men å pakke en smokk i ungen før h*n knapt har smakt på puppen? Dessuten har man vel ikke akkurat oversikt over ungens suttebehov når den bare så vidt er født??

Nei men det har jeg heller aldri opplevd og/eller hørt om.. De aller aller fleste gir nok babyen mat noen ganger før de kommer dithen [;)]

ORIGINAL: KathMor

Emma er 15 mnd og bruker sutt på natta, på morningen før hun skal sove OM hun begynner å bli sur + på kvelden når det nærmer seg leggetid.. Og av og til når det blir litt kjedelig på de lengste turene i vogna... Hva er det som kan skje med tennene hennes da? Er det farlig altså? Nææhh? [8|]

Overbitt vell![8D][:D] da må hun ha streng på når hun blir stor, dyre penger for oss foreldre..[:D]

Nei men det har jeg heller aldri opplevd og/eller hørt om.. De aller aller fleste gir nok babyen mat noen ganger før de kommer dithen [;)]

Ja, heldigvis, men som jeg skrev så kjenner jeg noen som stod klar med smokken så snart babyen var ute. De på føden nektet å koke smokkene, og ba dem vente til småen tok puppen, men da fikk foreldrene kokt dem et annet sted, for babyen skulle ha smokk! Det er litt uforståelig for meg. [8|]

Selv om jeg har valgt å ikke gi smokk til mitt barn, så forstår jeg jo godt at andre gjør det - men min frøken har ikke trengt det, da skal ikke jeg "lage" et behov for henne. [;)]

Jenta mi er akkurat blitt 2 år, og bruker smokken når hun skal sove og kose[:)] Begynner neste år med at hu kun får den på natta, helst ikke noe jeg vil ta i juletida, for hun elsker smokken sin!

Skal innrømme at vi er slappe det.. er mye gråting om hun ikke har den..

er helt enig, ser ikke poenget med det jeg heller.. her brukes den kun når hun skal sove.. pleier ikke å ha me tutten når vi er ute på noe annet..

om ettermiddagen/kvelden kan det hende hun får den litt tideligere som under barnetv, men vi prøver å begrense den ja..

ORIGINAL: Fridasinmamma

slik hadde vi og det en stund, men vi var konsekvente på det, og da sluttet hun og grine etter den også:)

ORIGINAL: Rutla

ORIGINAL: Fridasinmamma

slik hadde vi og det en stund, men vi var konsekvente på det, og da sluttet hun og grine etter den også:)

Samme her og, va ikke mye kjekt di første ukene, men jekk heldigvis øve [:)]

Her fåt han tutten visst ikke maten er klar fort nok.
Eller når han er sutrete. Han får den når han skal legge seg, men spytter den ut når han har sovnet.
Så max 1 time pr dag her [:)]

Min sønn fikk smokk på nyfødtintensiven før jeg i det hele tatt hadde sett han. Dette fordi smokk har smertestillende effekt, sugingen tar fokus vekk fra vonde ting som nålestikking osv. Og han hadde et enormt sugebehov.
Dette så jeg noen dager senere, når han lå FIRE timer til puppen..

Hehe.... Følte meg litt truffet her.
Adrian bruker smokk og koseklut når han selv vil. Er ikke noe vits i å ta fra han, for han går bare opp i senga og henter selv - og det raseriet om jeg gjemmer det bort er det bare ikke verdt.

Men nå skal smokken gis til julenissen i år. Sikkert derfor jeg har vært ekstra slapp på å orke å ta den kampen med ham. For det siste halvåret (etter at Annika kom) har han hatt et veldig behov for kosene sine.

Syns også det er unødvendig med smokk hele dagen og det er jo ikke noen hemmelighet at det ødelegger tennene..
Her bruker han bare tutt når han sover..
Det gikk noen tøffe dager før han godtok,men det nytter.
Bare å bite det i seg og sette igang..

Patrick får stort sett kun tutt når han skal sove.. Noen ganger i bilen, men der strammer vi stadig inn..

Det var noen harde dager da vi kuttet ned på dagbruken, men etter noen dager var det hele glemt, og nå legger han både tutten og teppet sitt i sengen når han står opp.

Det er smart og ikke ha tutter liggenes rundt synlig slik at barnet ser de. Vi har de i en boks på soverommet, og da slipper han og se dem.

Oda er en skikkelig tuttejente, August legger ikke merke til om han må sovne uten smokk...
Vi prøvde å være strenge på det i begynnelsen, men det har sklidd litt ut.

Jeg ser det blir ikke noe problem med August, men Oda kan bli et problem å ta tutten fra...

Back
Topp