Unger og fisk

nussnøff

Gift med forumet
VIP
Hva er greien der egentlig.....?

Her i huset nekter de å spise fisk. "æsj, fisk til middag.... eg spyr av fisk". De smaker ikke på det engang, tar det bort til leppene å så kommer det "ÆSJ".

Har forsøkt ørten forskjellige måter å lage det på, men er det samme hver eneste gang. Så er det noen som har noen gode tips eller oppskrifter til hvordan få i de litt fisk.

Altså de spiser fiskekaker/pudding/pinner/boller/grateng. Sist nevnte bare fra butikk, for den jeg lager er det jo "ekte" fisk i, og det går jo ikke ann......

Ingen med noen små finurlige tips og triks :)

Eline elsker rosa, og dermed også laks fordi jeg kaller det rosa fisk!
I tillegg for hun geletran med fruktsmak formet som fisk, og det kaller vi fiskegodteri, så det har gått ganske greit altså.

Men nå er ikke jeg så flink til å lage vanlig fisk heller da, blir som oftest ovnstekt laks.

Hva med å ikke si at det er fisk, men torsk, laks, ørret o.l.
Leste her inne ang det. Ungene var veldig glad i torsk og laks men fisk det likte dem altså ikke. Er jo verdt et forsøk.

*EnSolstråle* skrev:
Hva med å ikke si at det er fisk, men torsk, laks, ørret o.l.
Leste her inne ang det. Ungene var veldig glad i torsk og laks men fisk det likte dem altså ikke. Er jo verdt et forsøk.

hehe ja det skader jo ikke å prøve :) ofte det enkleste som virker......

Om det er noen trøst så har vi en 14 åring som enda ikke er såå skrekkelig glad i fisk;-) men hun spiser det når vi gjør det litt spennende. Dvs vi har på litt krydder, eller bacon og mosa tomat på torsken fx. Vi har begynt å være litt mer kreative i hvordan vi presanterer fisken.. Men 2 åringen her i huset spiser enda ikke fisk..Hun er egentlig ikke så veldig glad i mat om dagen.

Her og.
Ida er det fiskegrateng til middag, også sier Ida: "Ja, jeg elsker fiskegrateng, men ta uten fisk da"

her spiser begge ungene fisk,men vi bruke rikke orde fisk vi sier hva det er- torsk, sei, øret osv

bondekone skrev:
her spiser begge ungene fisk,men vi bruke rikke orde fisk vi sier hva det er- torsk, sei, øret osv

Dette skal jeg jaggu begynne med og.

det er tillært. hvis de aldri har smakt det så har de jo hørt at fisk er æsj fra noen. jeg husker jeg gikk i bhg og de andre ungene sa æsj fisk men jeg likte det, men det var liksom noe man ikke likte. mange foreldre som ikke liker det... matvaner legges før barna er 2 år og alle smaker og konsistenser må tilvennes, det er kun søtt alle liker fra fødselen av. og barn må smake en ting 8-15 ganger før de vet om de liker det eller ikke. og som sagt da helst før de er 2 år.

egentlig er det mer naturlig for små barn å like fisk pga konsistensen ift kjøtt.

3-åringen her i huset elsker fisk. Hun spiser aldri så mye til middag som når vi har fisk, og vil mye heller ha fisk enn f.eks. pizza. Vi har siden hun var liten fokusert på at fisk er godt, og det må jo ha hjulpet på.

Ville prøvd å panere fisken og ha på godt med krydder. Eller kanskje fiskewok/pasta osv. Prøve litt annen vri på det muligens. 

Jeg er ikke så glad i fisk selv, men spiser det når det er ovnsbakt laks i folie med mye gode grønnsaker og krydder. Panert fisk går også fint, særlig med chilisaus til. 

I barnehagen t poden vår så serveres det fiskeretter hver onsdag som varm-mat. Også bruker de å servere kalde fiskekarbonader på brødskiver av og til. Det er sjelden de serverer pølse og sånt.

Poden vår elsker alt som heter middag, om det er kjøtt,fisk,fugl eller grøt osv.

aner ikke gitt.. min elsker fisk - og har alltid gjort det...

får han bestemme middag, blir det enten laks eller pannekaker.. :)

Back
Topp