Unge mødre Norge og Danmark...

2 små og en huleboer

Forumet er livet
Jeg har sett begge seriene.
Så akkurat opptak av forrige episode av siste sesong av den norske.

Det er en ting som slår meg.
Både i Norge og i Danmark søker unge gravide og mødre om å få være med, men Norge og Danmark må ha helt forskjellige utvelgelsekriterier.

Røyking er nå en ting, røykingen i den danske serien har allerede blitt diskutert her 100 ganger.
Det er en del andre ting jeg syns er veldig forskjellig.

De norske har nesten alltid rene og ryddige hjem.
De danske har det neste alltid skittent og rotete.

De norske virker nesten alltid "vellykkede". De klarer å kombinere skole/jobb/barn og får endene til å møtes økonomisk.
De danske sliter nesten på alle områder.

De norske lager middag og spiser for det meste ordentlig mat.
De danske tyr oftere til pizza, burgere og lignende.

Det virker som om de norske produsentene velger de som lykkes, og de danske velger de som strever...

den tanken har slått meg også ! merkelige folk de har valgt ut i den danske, syns de fokuserer mer pessimistisk og negativt/trist på det å være ung med barn. Det fins da vel danske unge mødre som ikke røyker, som gidder rydde leil. sin, som gidder ta seg en dusj og se ok.ut, som gidder å jobbe/skole selv om en har barn[8|]

Har lagt merke til det samme. Både jeg og sambo sitter og banner når vi ser på de danske [&:][&:]

De norske er så mye koseligere å se på [:D]

Har tenkt det samme selv, er sykt stor forskjell både hvordan de bor, hvordan de har det hjemme, hvordan de kler seg, livsstil ellers, økonomi, nesten alt egentlig...

Når man sammenligner seriene, så virker jo Norge som en skikkelig overklasse i forhold til Danmark.

Kanskje det er tøffere å få barn som ung i DK, ellers så har de bare totalt ulike krav for å bli tatt med i serien...

ORIGINAL: Fridasinmamma

Har lagt merke til det selv...

Stor forskjell ja!
Syns de danske er superekle[&:] De fleste av dem iallefall. Bøtter nedpå med cola og røyk, og ser ut som de dusjer en gang i året[&:][&:]

Har og lagt merke til det...

Jeg har jo ei venninne i Danmark som var ung mamma (nå er hun jo 27) - og hun er IKKE sånn! Hun har det rent og pent, er flott selv, tar godt vare på seg selv og sønnen. Og sånn det har virket på henne i forhold til støtteordninger, så klarer man seg fint som ung mor om man bruker hodet i Danmark også!

Så må være et eller annet med utvelgelsen altså...

ORIGINAL: DaintyDelusiveDoll

Stor forskjell ja!
Syns de danske er superekle[&:] De fleste av dem iallefall. Bøtter nedpå med cola og røyk, og ser ut som de dusjer en gang i året[&:][&:]

ORIGINAL: DaintyDelusiveDoll

Stor forskjell ja!

Sånn er det VELDIG ofte når de viser hjemmene til unge foreldre på tv her i tyskland også. røyker inne med ungen på fanget f.eks. [8|]

ORIGINAL: Fjärild

Har og lagt merke til det...

Jeg har jo ei venninne i Danmark som var ung mamma (nå er hun jo 27) - og hun er IKKE sånn! Hun har det rent og pent, er flott selv, tar godt vare på seg selv og sønnen. Og sånn det har virket på henne i forhold til støtteordninger, så klarer man seg fint som ung mor om man bruker hodet i Danmark også!

Så må være et eller annet med utvelgelsen altså...

Virker som de norske velger ut for å vise at man faktisk kan klare seg selv om man får barn i ung alder. At abort ikke er eneste alternativ.
Virker som de danske velger ut for å "skremme" unge til å være mer påpasselig med prevensjonen. Dersom du ikke er det vil du få det vanskelig.

Jeg syns på mange måter de norske jentene fremstår som mer bortskjemte jeg da.

Men de danske jentene virker veldig ustelte [&o] og likegyldige.

Ja, og spessielt huset til, eehm kommer ikke på navnene, men ungen heter Lucas om jeg ikke tar feil.. hun jenta er blond å gutten høy å mørk.. (ikke de som er i millitæret osv) og hun jenta er døds lat!! skulle ha fest å hun rydda kun sofaen å en "sti" så folk kunne gå.. å den stakkars ungen krabber/går rundt i det hver dag!!! de drev å pusset opp litt å en periode å forresten... om noen skjønner hvem jeg mener[8D]

ORIGINAL: Marlu

Kanskje...

men de har jo noen gode eksempler i den danske serien også, og jentene er med over mange flere sesonger- det er jo interressant å se hvordan de utvikler seg. På den norske får man som seere liksom bare et raskt innblikk, i den danske går de mer i dybden. Det har jo både positive og negative sider selfølgelig...

enig! er flere gode unge mødre i den danske versjonen!

ORIGINAL: Tanrette

Ja, og spessielt huset til, eehm kommer ikke på navnene, men ungen heter Lucas om jeg ikke tar feil.. hun jenta er blond å gutten høy å mørk.. (ikke de som er i millitæret osv) og hun jenta er døds lat!! skulle ha fest å hun rydda kun sofaen å en "sti" så folk kunne gå.. å den stakkars ungen krabber/går rundt i det hver dag!!! de drev å pusset opp litt å en periode å forresten... om noen skjønner hvem jeg mener[8D]

ja, vet hvem du mener, Peter og Christina, de har gått fra hverandre nå da.
Og han har blitt sammen med Katharina[;)]
Ser ikke sånn ut hjemme hos dem nå iallefall.

ORIGINAL: *yummymummy*

ORIGINAL: Tanrette

ja, vet hvem du mener, Peter og Christina, de har gått fra hverandre nå da.
Og han har blitt sammen med Katharina[;)]
Ser ikke sånn ut hjemme hos dem nå iallefall.

Ja det var det de het!! [:D] katharina hun som hadde en sønn som var død født da hun var 16 osv ? eller er jeg helt på jordet ? og hvem er den ungen sin ? [8D] ligna på babyen til hun jeg mener men er han så stor enda da ?

Back
Topp