Ung uføre?Hva betyr dette?

Agnete

Forumet er livet
Jeg har en kronisk sykdom, og jeg ser at jeg klarer ikke å jobbe fullt lenger. Dette er fryktelig sårt og ett stort nederlag.
For det første gir jobben meg mye, og jeg elsker det å være selvstendig og få en lønn som jeg vet jeg kan klare meg på alene i livet.
Så er det en som forteller meg det at jeg kan søke ung uføre om jeg ikke klarer det å jobbe. Det fordi dette er en medfødt sykdom og diagnosen fikk jeg stilt da jeg var 26. Er usikker på om jeg fikk den før 26, men begynte utredning da jeg var 25.
Hva er ung uføre, hva betyr det og har jeg rett på dette om jeg fikk diagnosen da jeg var 26?

Ung ufør medfører i praksis mer i trygd fra Nav. Tror ikke det noe annet som er annerledes. Ja jeg mener du har rett på det ja, MEN du må nok gjennom AAP og en rekke undersøkelser og styr først.

Ung ufør medfører i praksis mer i trygd fra Nav. Tror ikke det noe annet som er annerledes. Ja jeg mener du har rett på det ja, MEN du må nok gjennom AAP og en rekke undersøkelser og styr først.

Ja, regner med at jeg må gjennom slikt styr, må man det om man søker 50% uføre også?vil gjerne jobbe 50 i det minste. Hode tror jo at jeg er frisk, mens kroppen sier jeg ikke er det.
Jeg skjønner ikke så mye av dette med Nav. Så er så usikker på om jeg tør å søke noe i det hele tatt.

Ja, du har "krav" på ung ufør.
De skriver du må ha krav på det før fylte 26år, men så lenge sykdommen/tilstanden oppsto tidligere enn dette skal du kvalifisere. Det er slik jeg forstår det. Det ser ut som du må søke innen 36år igjen da.

Leit å høre forresten.

Ja, du har "krav" på ung ufør.
De skriver du må ha krav på det før fylte 26år, men så lenge sykdommen/tilstanden oppsto tidligere enn dette skal du kvalifisere. Det er slik jeg forstår det. Det ser ut som du må søke innen 36år igjen da.

Leit å høre forresten.

Jo takk!
Jeg har da i det minste 6 år på meg da. Men tror nok ikke jeg klarer 100% så lenge. Jeg kan dokumentere smerter og mye sykdom helt ned i 11 årsalderen, så sykdommen har vært der hele tiden.
Kjenner jeg får litt angst av å tenke på å bli en del av Nav systemet. Dette skremmer meg utrolig mye!

det beste er å ringe NAV og prate med de :-)

Jo takk!
Jeg har da i det minste 6 år på meg da. Men tror nok ikke jeg klarer 100% så lenge. Jeg kan dokumentere smerter og mye sykdom helt ned i 11 årsalderen, så sykdommen har vært der hele tiden.
Kjenner jeg får litt angst av å tenke på å bli en del av Nav systemet. Dette skremmer meg utrolig mye!

Jeg skjønner godt at det kan føles som et nederlag. Det hadde sikkert jeg følt også. Samtidig burde du ikke det. Dessverre har noen av oss litt dårligere utgangspunkt, og da er det godt vi har ordninger som forsøker å ta vare på alle. Håper du møter på greie folk i søknadsprosessen. Spør legen din om hjelp :)

det beste er å ringe NAV og prate med de :-)

Gjør det når den tid nærmer seg. Først skal jeg prøve å redusere meg ned litt.
For å komme inn i Nav så må jeg bruke opp sykemeldingsdagene mine og det er jeg ikke klar for enda.

Jeg skjønner godt at det kan føles som et nederlag. Det hadde sikkert jeg følt også. Samtidig burde du ikke det. Dessverre har noen av oss litt dårligere utgangspunkt, og da er det godt vi har ordninger som forsøker å ta vare på alle. Håper du møter på greie folk i søknadsprossessen. Spør legen din om hjelp :)

Det er jeg enig i! Og det er jo fantastisk at man i det hele tatt får penger fordi man er syk. Det er bare det at det rammer meg, og for meg er det ett stort nederlag. Jeg har vært utrolig glad i jobben min, men med to små barn klarer jeg ikke fulltid. Så jeg må nok jobbe en god del med hode :)

Det er jeg enig i! Og det er jo fantastisk at man i det hele tatt får penger fordi man er syk. Det er bare det at det rammer meg, og for meg er det ett stort nederlag. Jeg har vært utrolig glad i jobben min, men med to små barn klarer jeg ikke fulltid. Så jeg må nok jobbe en god del med hode :)

Det skjønner jeg. Forsøk å tenke at du er heldig som kan få til 50% :)

Om de setter sykdomsstart til før fylte 26, så kan du ha krav på ung ufør. Før fikk alle det, men i dag har de lister over diagnoser som ikke kvalifiserer til den ekstra ytelsen der. Sykdommen må være alvorlig og noe ymse annet. I praksis betyr det at du vil få rundt omkring 16000 utbetalt i måneden om du er enslig. Rundt en tusenlapp mindre om du er gift eller har vært samboer i mer enn 12 måneder.

Om de setter sykdomsstart til før fylte 26, så kan du ha krav på ung ufør. Før fikk alle det, men i dag har de lister over diagnoser som ikke kvalifiserer til den ekstra ytelsen der. Sykdommen må være alvorlig og noe ymse annet. I praksis betyr det at du vil få rundt omkring 16000 utbetalt i måneden om du er enslig. Rundt en tusenlapp mindre om du er gift eller har vært samboer i mer enn 12 måneder.

Hvor finner man ut av dette da? Jeg har en sjelden diagnose som står på a lista. Den er nok alvorlig, men om Nav mener dette er vel en annen sak.
Skjønner jeg må endre mine vaner om jeg kun får utbetalt 15000, det er jo halvparten av det jeg har idag. Ikke lett dette med Nav :)

Ja, regner med at jeg må gjennom slikt styr, må man det om man søker 50% uføre også?vil gjerne jobbe 50 i det minste. Hode tror jo at jeg er frisk, mens kroppen sier jeg ikke er det.
Jeg skjønner ikke så mye av dette med Nav. Så er så usikker på om jeg tør å søke noe i det hele tatt.

Ja det vil jeg tro.

Jeg er 100% ung ufør. Min sykdom står garantert ikke på noen liste, så det er inget krav. Det hjelper mye å ha en spesialistuttalelse feks. Og *bankibordet* så har jeg ikke hatt noen problemer med Nav :)

Ja det vil jeg tro.

Jeg er 100% ung ufør. Min sykdom står garantert ikke på noen liste, så det er inget krav. Det hjelper mye å ha en spesialistuttalelse feks. Og *bankibordet* så har jeg ikke hatt noen problemer med Nav :)

Spør mye dumme spørsmål her:p
Men hva er spesialuttalelse? Er det en spesialist på den diagnosen?
Her ble min diagnose stilt av en revmatolog og videre av ett sånn tverrfaglig team på sykehuset etter 5 dagers innleggelse. Tror du det holder, eller bør jeg få mer papirer og utalelser?
Godt å høre at noen har gode erfaringer med Nav. Man hører sjeldent om de :)

Spør mye dumme spørsmål her:p
Men hva er spesialuttalelse? Er det en spesialist på den diagnosen?
Her ble min diagnose stilt av en revmatolog og videre av ett sånn tverrfaglig team på sykehuset etter 5 dagers innleggelse. Tror du det holder, eller bør jeg få mer papirer og utalelser?
Godt å høre at noen har gode erfaringer med Nav. Man hører sjeldent om de :)
Ja :) Vil tro det er nok, men det blir opp til Nav. De er også opphengt i hva fastlegen din sier. Jeg hadde ny som ikke var satt inn i saken, men heldigvis fikk jeg overtalt de til å ta til takke med spesialist-erklæringen istedet.

Back
Topp