Ung mor

ORIGINAL: SillyDilly

Mange som sier at jeg går glipp av så mye, bla bla bla bla. Men jeg tenker: Jeg er 21 år når jeg er "ferdig" med barn, ferdig og gå gravid! Kan studere nå i 5år til UTEN en pause![:D][:D][:D] Føler absolut ikke at det holder meg tilbake, men en fordel!

Når jeg er 40 så er barna mine stooore og jeg kan være en ung og sprek bestemor, og reise myyyyyye! [:)]

Hvorfor tror alle at man automatisk blir ung bestemor bare fordi man var ung da man fikk unger selv? Kanskje får du ikke barnebarn i hele tatt eller kanskje venter ungene dine til de har passert 30 før de får unger selv. [8D] Bortsett fra det så må da folk få lov å få unger når de vil, unge eller eldre. Det at en går glipp av så mye, om man får barn når man er ung, er noe av det dummeste jeg hører, faktisk. [:-]

jeg fikk første da jeg var 19, og andre da jeg var 21. Supert det, men jeg skulle ønske jeg hadde hatt en utdannelse før jeg fikk barn. Jeg begynte på lærerskolen samtidig som eldste gutten vår begynte i 1 klasse, og det har ikke bare vært enkelt. Skal da sies at vi ikke har SFO her vi bor, og mannen min reiser på båt og er vekke en mnd i slengen.

Nå er jeg 28, og har en litten attpåklatt på snart 9 mnd. Nyter baby tiden igjen, men nå er vi ferdig med baby (aldri si aldri...). Jeg er enda ung, og får mye hjelp av de to eldste når det kommer til pass av minstemann. (og jeg må innrømme at jeg gler meg til jeg slipper å tenke på barnevakt når jeg skal på klubb eller trening[8D] Noen år til nå...[:D])

Mamma fikk meg da hun var 19 år. Vi er 4 søsken, og det er 14 år mellom meg og yngste. Pappa ble 50 i fjor, og når de nå skal på tur til Caribien, så må jeg trø til som "barnevakt".
Jeg ønsker å leve litt når jeg er i den alderen, uten å bekymre meg over barnepass osv. Men for all del. Det er jo også noe jeg kunne gjort før jeg fikk barn, men nå ble det til at vi begynte tidlig. JEG synst det er greiere å begynne tidlig, men det er opp til hver enkelt hva de synst er best for seg.

Ja, deilig ikke sant[:D][:D] Jeg var 32 da jeg fikk førstefødte![:)][:)]

ORIGINAL: giggsy

Mange som sier at jeg går glipp av så mye, bla bla bla bla. Men jeg tenker: Jeg er 21 år når jeg er "ferdig" med barn, ferdig og gå gravid! Kan studere nå i 5år til UTEN en pause![:D][:D][:D] Føler absolut ikke at det holder meg tilbake, men en fordel!

Når jeg er 40 så er barna mine stooore og jeg kan være en ung og sprek bestemor, og reise myyyyyye! [:)]

Hvorfor tror alle at man automatisk blir ung bestemor bare fordi man var ung da man fikk unger selv? Kanskje får du ikke barnebarn i hele tatt eller kanskje venter ungene dine til de har passert 30 før de får unger selv. [8D] Bortsett fra det så må da folk få lov å få unger når de vil, unge eller eldre. Det at en går glipp av så mye, om man får barn når man er ung, er noe av det dummeste jeg hører, faktisk. [:-]

Enig med deg Giggsy[:D] Det er ingen som tenker på det.. de tenker bare: Åååå, da blir jeg ung bestemor.. orker masse med barnebarna mine osv.. Men hva om barna deres venter til de feks er 35 år med å få barn.. eller om de velger å ikke få barn i det hele tatt..[8|][:)]

folk er forskjellige, med forskjellige behov. jeg har alltid ønsket å få barn "tidlig", i den grad at jeg ville være ferdig før 30, og det blir jeg med god margin. er kjempeglad for at jeg møtte mannen i mitt liv tidlig nok til at vi kunne få barn tidlig[:)]

vi har alt på plass av hus, bil, økonomi, tid og kjærlighet til de små. tanken min bak å få tidlig barn var for å ha ekstra tid hjemme når barna er små, har kun jobbet 60%, og karriere når de blir litt større.

en venninne fikk barn som 19 åring, for henne var det helt feil, altfor eventyrlysten. begge har det bra i dag, på hver sin kant av landet. godt pappaen var mer "voksen"[:)]

to fra barselgruppa var rundt 38 med første, med ulike erfaringer. et sjokk for ei av dem som måtte bryte alle sine vaner som feks 2 timer med avisen hver dag, karriere hun måtte kutte ut, etc. hadde levd et veldig ego-liv som hun sa.
hun andre har kost seg fra dag en, og det var riktig for henne å vente.

så fordeler og ulemper med alt.

ORIGINAL: Skravlemor

folk er forskjellige, med forskjellige behov. jeg har alltid ønsket å få barn "tidlig", i den grad at jeg ville være ferdig før 30, og det blir jeg med god margin. er kjempeglad for at jeg møtte mannen i mitt liv tidlig nok til at vi kunne få barn tidlig[:)]

vi har alt på plass av hus, bil, økonomi, tid og kjærlighet til de små. tanken min bak å få tidlig barn var for å ha ekstra tid hjemme når barna er små, har kun jobbet 60%, og karriere når de blir litt større.

en venninne fikk barn som 19 åring, for henne var det helt feil, altfor eventyrlysten. begge har det bra i dag, på hver sin kant av landet. godt pappaen var mer "voksen"[:)]

to fra barselgruppa var rundt 38 med første, med ulike erfaringer. et sjokk for ei av dem som måtte bryte alle sine vaner som feks 2 timer med avisen hver dag, karriere hun måtte kutte ut, etc. hadde levd et veldig ego-liv som hun sa.
hun andre har kost seg fra dag en, og det var riktig for henne å vente.

så fordeler og ulemper med alt.

Ja, folk er forskjellige[;)] For noen er det riktig å få barn tidlig.. for andre er det riktig å vente..

Jeg selv var 32 år da jeg fikk snuppa.. Det var det rette for meg. Husker da jeg var 18 år.. så var drømmen min å ha 2-3 barn innen jeg var 25 år.. men sånn gikk det altså ikke.. Jeg ville møte den absolutte rette først.. og han møtte jeg ikke i mine yngre dager for å si det sånn[:)]

Og jeg føler meg virkelig ikke som en "gammel" mor.. og tror heller ikke folk som møter meg på gata ville ha tenkt at: Gud, for en gammel mor hun er[8D]

Jeg var 23 år da jeg fikk nr. 2 som også er siste etter planene.
Har selv ung mamma og vi har ett supergodt forhold og prater daglig med hverandre i tlf og hun bor 5 min unna.. HUn og pappa spør titt og ofte om å "låne" ungene mine og ungene mine spør etter de om de ikke har møttes på flere dager.

Jeg gleder meg til å være ung og flott fortsatt mens ungene vokser (både jeg og sambo er ferdig utdannet, har jobber vi trives i, eier vårt eget hjem, har hver sin bil osv, så har alt jeg måte ønske meg i livet)[:D]

Helt til det kommer en attpåklatt eller 2[8D]

ORIGINAL: 3barnsmor20

Sånn tenker jeg også.
Jeg er 20 og trebarnsmor og mannen er 23.
vi vil ha de 2 siste barna vi ønsker oss helst innen jeg er 26, for da er eldste 10 år og mer alders forskjell vil vi helst ikke ha, men skjer det så skjer det..

Da er jeg 46-47 når yngste er 20, så da kan jeg og mannen reise bort myyyye og kose oss og forhåpentlighvis være gjeldsfrie [:)]
+ vi ganske sikkert blir ganske unge besteforeldre [;)]

Oi! [:D] Trillinger eller? [8D]

Ung mor har alltid vært drømmen[:D] Jeg er 21 og venter min første. Syns det er en fin alder[:)]

Hvorfor gleder man seg til å bli ferdig med barn, til de flytter ut? Hvorfor tror man at det er da livet begynner? Jeg bare lurer... Hvis man VILLE ha barn...?

Synes det er det som er meningen med livet, å få og å ha barn...

Jeg for min del tok utdannelsen først, jobbet litt og SÅ ville jeg bli gravid.
(Og jeg er jaggu ung, fyller 29 i mai!)

Men så lenge man er skikket til å ta vare på barnet får det være det samme om man er 20 eller 39 - så lenge man ivaretar nurket og klarer å tilfredsstille dets behov. [:)]

ORIGINAL: villon

Hvorfor gleder man seg til å bli ferdig med barn, til de flytter ut? Hvorfor tror man at det er da livet begynner? Jeg bare lurer... Hvis man VILLE ha barn...?

Det har jeg også lurt på [:D]

ORIGINAL: giggsy

En vil jo samme ka vere yngre besteforeldre om barna venter til de blir 35 en om en selv også var 35 når en fikk første..

For om en var 20 år selv å barnet 35 så er en jo 55 når en blir bestemor.

istede for at en er 35 selv å barnet venta me å få barn til en var 35 for da er jo plutselig bestemora 70 år..

hehe dålig forklaring meeen shit au

Jeg er ikke lei meg for at jeg fikk David som 19-åring. Det var riktig for oss da (sambo er 23). Vi eier hus, har jobb begge to, bil og kjærlighet. Eneste som mangler er utdanning utover vgs (er i det minste glad jeg fullførte det)... Vi var begge veldig klare på at vi ville ha barn tidlig og så fort jeg fikk en 80% stilling der jeg hadde vært ekstrahjelp ved siden av vgs, fant vi ut at det aller meste lå til rette for at vi kunne prøve å få en liten en. Jeg hadde ikke og har fortsatt ikke peiling på hva slags utdannelse jeg vil ta og så/ser derfor ikke poenget med å begynne med noe bare for å gjøre det, fordi det forventes av meg... Når det kommer til "tap av ungdomstid", føler jeg at jeg får akkurat den dosen jeg trenger. Liker ikke fyllefester og hater å være full selv. Mye koseligere med et vennepar på besøk med litt god mat og vin[:D]

Når det kommer til besteforeldre er det nok noe i det med at yngre besteforeldre gjerne ikke har like mye tid til overs. Mamma og pappa er 38 og 39 år (de var 18 og 19 da de fikk meg) og de jobber jo en del og har gjerne ikke like mye tid til David, men heldigvis bor mamma såpass nærme at vi sees minst 1 gang i uka. Pappa derimot ser kun barnebarnet sitt en gang i mnd fordi han bor lengre unna og har en ganske travel hverdag. Svigermor derimot, som en pensjonist, har mer enn nok av tid og kommer gjerne på besøk.

ORIGINAL: villon

Ut flytter de jo allikevel, om de gjør det når du er 40 eller når du er 65 er et fett, men vi ser da frem til å være unge fortsatt, når ungene flytter ut og da ha god økonomi og kan kose oss med mannen våres..ser jo frem til det og tiden med barnebarn[:D]

ORIGINAL: Krristy

ORIGINAL: Undrer

Synes jeg ofte leser at de unge besteforeldrene nettopp som dere sier er opptatt med jobb og reising. + andre aktiviteter, så de har liten tid til barnebarna sine.

Det stemmer ikkje her [;)]
Svigers er begge 48 år og har knallmye tid til begge barnebarna sine som er 19 mnd-er og ca 8 mnd-er[;)] har dei på overnatting og tar dei med på hyttå[;)]
Og mamma er 44 og pappa 47 og dei o har mye tid til å være med tuttå[;)]
Mamma har jo det fullt opp med jobb og trening og pappa jobber og forsette å jobbe når han kommer hjem fra jobb [;)]
Men dei har nå tid til barnebarnet sitt for det om
Alle 4 ser Therese mellom 1-3 ganger i uken[;)]

Ja ikke sant..

Mine barn har besteforeldre som er en del eldre og der har de ikke energi til ungene og helsa skranter litt osv så jeg tror det er fordeler med besteforeldre som er unge jeg[:)]

Er man ung bestemor så må man fortsatt jobbe og kan ikke reise hver helg osv og har tid til barnebarna i helger, etter jobb osv[:)]

Vel, jeg er av den oppfatning at man har barn til den dagen man dør uansett... [;)] Trenger barnet mitt meg da hun er 40, vel så kommer jeg fortsatt til å slippe alt jeg har i hendene for å hjelpe henne. Akkurat som min mor fremdeles gjør med meg..
Mine foreldre er unge besteforeldre. Ikke dermed sagt de har mye tid til andre ting enn å jobbe? Eller som min mor som er kronisk syk og ikke orker så mye om gangen?
Og jeg har jo ikke fått barn for at mine foreldre skal ha dem mest mulig. De er jo en berikelse i mitt liv hovedsakelig, så i deres. [;)] De får ikke ha henne så ofte, når jeg først har fri vil jeg ha henne selv. [;)]

Så ingenting trenger å ha sammenheng med at man er ung eller "gammel" mor.. Jeg var 25 da snuppa mi kom til verden. Jeg var helt klar, 100% ferdig med alt som heter festing og drikking, og helt klar over hva jeg gikk "glipp" av ved å få barn.

Det viktigste er jo at alle er fornøyde med den situasjonen DE er i. Og det er nok veldig individuelt, jeg tror de aller fleste synes de fikk barn i den perfekte alderen - for akkurat dem. [:)]

Noen ser frem til god økonomi, mye reising, mye tid til mannen osv, etter at barna har flyttet ut, og gleder seg ved tanken på at man da fortsatt er ung og (forhåpentligvis) sprek. Andre synes kanskje det har vært vel så verdifullt å kunne reise mye som ung FØR man fikk barn, ha hatt stabil økonomi noen år sånn at man har god økonomi også mens barna er små osv osv. Det er jo veldig forskjellig. Fellesnevneren for alle er at man er der man er i livet når barna først har kommet, og det er ingen vits i å ønske seg verken yngre eller eldre - det er jo ikke lenger noe man styrer. [:)]

Jeg vet ikke helt jeg!
Jeg tror ting kunne blitt enklere om jeg ventet litt, med tanke på at jeg kunne hatt utdanning, fast jobb osv, men samtidig glad for at jeg ennå er ung når de er tenåringer og når de flytter ut osv.

Back
Topp