Undervekt

Me&mini

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
*Aprilbaby 2018*
Jeg vurderer å kontakte lege nå pga undervekt.
Noen erfaringer med hva som blir gjort? Vil jeg kunne få henvisning til ernæringsfysiolog?
Har prøvd i alle år å legge på meg, men nå har jeg gått enda mer ned (bmi på 15,9),så føler jeg trenger litt hjelp...
 
Ikke så mye erfaring med ditt spesifikke tilfelle da, men vil bare nevne at jeg gikk til fastlege med guttungen pga noe ernæringsproblematikk. Han henviste til ernæringsfysiolog og pga reisevei og corona fikk jeg innkalling til telefonsamtale uka etter. Vi snakket vel nesten en time og jeg informerte samtidig som jeg fikk veldig mange gode råd. Fikk også tilsendt en del infoskriv og et fyldig referat i ettertid. Fikk spørsmål om jeg hadde behov eller ønsket videre oppfølging, eller om jeg ville prøve ut rådene hennes en stund og heller ta kontakt om jeg trengte mer hjelp. Veldig greit i alle fall!

Tenker i alle fall det høres ut som en grei start for deg da. Også får du nok videre oppfølging om det trengs :) Lykke til!
 
Du blir henvist til ernæringsfysiolog, ja :) Det blir også tatt masse blodprøver, blodtrykk, lyttet på hjertet. Legen sjekket også om jeg hadde diabetes da det kan føre til vektnedgang for enkelte. Alle prøver var normale, bortsett fra stoffskiftet som var lavt. Det ble også en laaaaang runde med heftig utspørring da legen var bekymret for at jeg hadde en spiseforstyrrelse. Så det bør du forberede deg på. Det hadde jeg overhodet ikke, men jeg er fremdeles usikker på om legen faktisk trodde meg. Etter time hos ernæringsfysiolog ble det konstatert at jeg allerede gjorde det jeg skulle og at det var ingenting de kunne hjelpe meg med. Det ble konkludert med høy forbrenning, fordi jeg spiste mye mer enn dagsbehovet mitt uten å gå opp i vekt. Så lenge alle blodprøver, blodtrykk osv var normalt og jeg fungerte normalt var det ingen grunn til å gjøre noe. Fikk resept på næringsdrikker, men jeg syns de var så kvalmende at jeg ikke klarte å drikke de.
 
Du blir henvist til ernæringsfysiolog, ja :) Det blir også tatt masse blodprøver, blodtrykk, lyttet på hjertet. Legen sjekket også om jeg hadde diabetes da det kan føre til vektnedgang for enkelte. Alle prøver var normale, bortsett fra stoffskiftet som var lavt. Det ble også en laaaaang runde med heftig utspørring da legen var bekymret for at jeg hadde en spiseforstyrrelse. Så det bør du forberede deg på. Det hadde jeg overhodet ikke, men jeg er fremdeles usikker på om legen faktisk trodde meg. Etter time hos ernæringsfysiolog ble det konstatert at jeg allerede gjorde det jeg skulle og at det var ingenting de kunne hjelpe meg med. Det ble konkludert med høy forbrenning, fordi jeg spiste mye mer enn dagsbehovet mitt uten å gå opp i vekt. Så lenge alle blodprøver, blodtrykk osv var normalt og jeg fungerte normalt var det ingen grunn til å gjøre noe. Fikk resept på næringsdrikker, men jeg syns de var så kvalmende at jeg ikke klarte å drikke de.

Har blitt sjekket for mye tidligere pga plutselig vekttap, men ingenting ble funnet annet at det antakelig var forårsaket av hormonspiral :eek:

Har nok høy forbrenning her og, men har ikke veid under 50 kg siden barneskolen, og det liker jeg ikke :p
 
Har blitt sjekket for mye tidligere pga plutselig vekttap, men ingenting ble funnet annet at det antakelig var forårsaket av hormonspiral :eek:

Har nok høy forbrenning her og, men har ikke veid under 50 kg siden barneskolen, og det liker jeg ikke :p

Det skjønner jeg! Jeg gikk til legen fordi jeg slet med helseangst knyttet til undervekten og var redd for at hjertet skulle stoppe. Kanskje litt dramatisk, men jeg strevde veldig med akkurat det. Da var det godt å sjekke at alt var i orden :)

Uansett ikke dumt å se om det finnes noe hjelp å få :)
 
Du kan få masse hjelp selv om du gjør alt riktig. Jeg ble henvist til en klinisk ernæringsfysiolog etter flere samtaler fant de ut at jeg har ikke spiseforstyrrelse, gjorde det meste riktig så ble det søkt om ernæringsdrikker på blåresept. Det fikk jeg. Så jeg drakk en sånn i tillegg til alle måltider i lang tid. La på meg nesten 10 kilo da og ble normalvektig.
De var løsningen for meg, de smaker dritt men ble vant med det :)
 
Hvordan er det mulig å ha så lav bmi og fortsatt være oppegående:eek: Jeg hadde en bmi på 17 da jeg var rundt 20. Var bare skinn og bein og formen var dårlig. Etter jeg fødte førstemann var bmi på 18. Så ikke bra ut da eller. Har generelt en hengslete overkropp. Noe skjedde med kroppen etter nr 2 kom, så nå er bmi på 21:rolleyes:
Tror jeg bare ville prøvd å få i meg næringsdrikker selv om de ikke er gode. Kanskje ha i isbiter? Lag smoothie og ha i olje, avokado, etc. Lag pannekaker/vafler med masse rømme, h-melk, osv. Putt i ekstra fett der det er mulig. Spis MASSE sjokolade og is:p
 
Du kan få masse hjelp selv om du gjør alt riktig. Jeg ble henvist til en klinisk ernæringsfysiolog etter flere samtaler fant de ut at jeg har ikke spiseforstyrrelse, gjorde det meste riktig så ble det søkt om ernæringsdrikker på blåresept. Det fikk jeg. Så jeg drakk en sånn i tillegg til alle måltider i lang tid. La på meg nesten 10 kilo da og ble normalvektig.
De var løsningen for meg, de smaker dritt men ble vant med det :)

Er vel kanskje lurt å prøve det. Var det lang ventetid? Er vel kanskje lengre nå pga korona og men..
 
Hvordan er det mulig å ha så lav bmi og fortsatt være oppegående:eek: Jeg hadde en bmi på 17 da jeg var rundt 20. Var bare skinn og bein og formen var dårlig. Etter jeg fødte førstemann var bmi på 18. Så ikke bra ut da eller. Har generelt en hengslete overkropp. Noe skjedde med kroppen etter nr 2 kom, så nå er bmi på 21:rolleyes:
Tror jeg bare ville prøvd å få i meg næringsdrikker selv om de ikke er gode. Kanskje ha i isbiter? Lag smoothie og ha i olje, avokado, etc. Lag pannekaker/vafler med masse rømme, h-melk, osv. Putt i ekstra fett der det er mulig. Spis MASSE sjokolade og is:p

Spiser masse fete ting. Lever så og si uten kumelk da, men bruker fet erstatning.
Har også prøvd å telle kalorier osv, men det hjelper ikke. Jeg føler må spise HELE tiden, uten at jeg går opp et gram :/ mister motivasjonen

Hvordan det er mulig aner jeg ikke. Alltid hatt bmi på ca 19, (bortsett fra graviditet og da var jeg på 24,5 på det høyeste) og har til tider slitt med leddsmerter og utmattelse. Kan muligens ha sammenheng. Smerter og utmattelse forsvant da vi spiste helt gluten og melkefritt, selv om jeg ikke ble fetere da...
 
Last edited:
Spiser masse fete ting. Lever så og si uten kumelk da, men bruker fet erstatning.
Har også prøvd å telle kalorier osv, men det hjelper ikke. Jeg føler må spise HELE tiden, uten at jeg går opp et gram :/ mister motivasjonen

Hvordan det er mulig aner jeg ikke. Alltid hatt bmi på ca 19, (bortsett fra graviditet og da var jeg på 24,5 på det høyeste) og har til tider slitt med leddsmerter og utmattelse. Kan muligens ha sammenheng. Smerter og utmattelse forsvant da vi spiste helt gluten og melkefritt, selv om jeg ikke ble fetere da...
Nei, det er ikke lett å gå opp i vekt. Men hva har skjedd ettersom du har gått fra en bmi på 19 til 15? Mista matlysta?
 
Nei, det er ikke lett å gå opp i vekt. Men hva har skjedd ettersom du har gått fra en bmi på 19 til 15? Mista matlysta?
Aner ikke hva som skjedd egentlig. Begynte i ny jobb for litt over en mnd siden, og jobber tillegg mer hjemme også på eget firma, så aktivitetsnivået har økt en del. Innimellom har jeg nok glemt å spise fordi jeg må gjøre ferdig noe, men har blitt mer obs på det nå så jeg spiser 4 måltider hver dag + fruk og litt ekstra når jeg får lyst på :)
 
Synd du har gått ned igjen:) Jeg har slitt en del med dette selv og tidvis enda. Har gått til ernæringsfysiolog. Og veide meg en tid jevnlig hos fastlegen. Pr nå er jeg i følge bmi normalvektig , går jeg dog ned 1 kg er jeg ikke det lenger. Føler meg dog fin i formen, men kunne tenkt meg noen kg mer. I begge svangerskap gikk jeg henholdsvis opp 27kg og 25 kg, men det raste vekk igjen. Har ikke mange tips å komme med desverre. Har prøvd næringsdrikker selv , eneste jeg får ned er den med sjokolade . Men ettersmaken på den er Sorry uttrykket; helt jævlig. Prøver å spise mer til vært måltid og jevnlig. Men grenser for hva jeg klarer få i meg. Håper det snur med alderen , og at brått strømmer kg på:pUansett, ønsker deg masse lykke til. Tenker også at det viktigste er å få en grundig legesjekk, om du ikke har gjort det( ikke nilest hele tråden )
 
Har også slitt med dette, i travel barseltid med mye stress. Begynte med noen enkle endringer, som feks å drikke appelsinjuice daglig, spise havregrøt, varierte med ulike eggeretter... Og generelt valgte jeg bevisst mat og drikke etter høyest antall kalorier (det gjør jeg enda):) Lykke til.
 
Har også slitt med dette, i travel barseltid med mye stress. Begynte med noen enkle endringer, som feks å drikke appelsinjuice daglig, spise havregrøt, varierte med ulike eggeretter... Og generelt valgte jeg bevisst mat og drikke etter høyest antall kalorier (det gjør jeg enda):) Lykke til.
Gjør også dette, bortsett fra appelsinjuice for det tåler jeg ikke. Tåler heller ikke nøtter og mandler så godt, så kan liksom ikke stappe innpå med det heller :/
Prøvde for mange år siden med shakes med rene karbohydrater og proteiner, men det hjalp ikke et gram selv om jeg tok 5 om dagen sammen med masse mat :p
Blir demotivert når jeg spiser hver time og fortsatt ikke går opp et gram. Er ikke så gøy å spise :eek:

Litt treg da, så har ikke fått bestilt meg time enda,så det må jeg gjøre.
Fått grundig sjekk tidligere pga dette, men fikk vel og beskjed om å ta kontakt igjen om jeg gikk ned mer.
Har i det siste jobbet over 100%, så hjelper ikke på det heller.
 
Har slitt med det samme selv :/ går ikke opp i vekt uansett hva jeg spiser. Jeg spiser mye, folk på jobb blir sjokka når de ser hva jeg spiser i forhold til de. Har med meg 7 skiver og frukt hver dag. Spiser også endel godteri. Var hos ernærignsfysoilog for mange år siden. Fikk beskjed om å drikke næringsdrikker, men det ble alt for dyrt for meg. Fikk ikke noe på blå resept desverre :/ hvordan har dere som har fått det gått frem? Eneste tipset jeg fikk uteom næringdrikk var å trene styrke, men jeg har angst for trening da jeg alltid går ned i velt bare av å bevege meg
 
Har slitt med det samme selv :/ går ikke opp i vekt uansett hva jeg spiser. Jeg spiser mye, folk på jobb blir sjokka når de ser hva jeg spiser i forhold til de. Har med meg 7 skiver og frukt hver dag. Spiser også endel godteri. Var hos ernærignsfysoilog for mange år siden. Fikk beskjed om å drikke næringsdrikker, men det ble alt for dyrt for meg. Fikk ikke noe på blå resept desverre :/ hvordan har dere som har fått det gått frem? Eneste tipset jeg fikk uteom næringdrikk var å trene styrke, men jeg har angst for trening da jeg alltid går ned i velt bare av å bevege meg

Angående tipset med styrketrening så kan det henge sammen med at man ofte får økt apetitt, og på den måten klarer å spise mer mat. :)
Evt. at man drikker f.eks. proteinshake med fettinnhold ved siden av maten man spiser etter trening for å øke kaloriinntaket.

Jeg har ikke kjennskap til det med undervekt, men styrketrening og kosthold for å optimalisere treningsresultatene. :)
 
Har slitt med det samme selv :/ går ikke opp i vekt uansett hva jeg spiser. Jeg spiser mye, folk på jobb blir sjokka når de ser hva jeg spiser i forhold til de. Har med meg 7 skiver og frukt hver dag. Spiser også endel godteri. Var hos ernærignsfysoilog for mange år siden. Fikk beskjed om å drikke næringsdrikker, men det ble alt for dyrt for meg. Fikk ikke noe på blå resept desverre :/ hvordan har dere som har fått det gått frem? Eneste tipset jeg fikk uteom næringdrikk var å trene styrke, men jeg har angst for trening da jeg alltid går ned i velt bare av å bevege meg

Er kanskje noe med at muskler veier mer enn fett? Jeg klarte bedre å holde på vekta og gå opp da jeg trente taekwondo, men jeg kommer ikke igang med det igjen nå som det er stengt. Ikke flink til å trene på egen hånd :/

Ellers er jeg også slik at jeg går ned ved aktivitet. Men styrketrening bygger muskler burde få opp treningsrommether hjemme...
 
Back
Topp