undervekt. sjelden hørt samtaleevne.

Hanne 24

Blir kjent med forumet
Hei. jeg er 27 år . 1.60 og pleier å være 50 kg...

Jeg er nokk født tynn. Og kan spise uendelig mye, og har vanskeligheter til å legge på meg.
Når jeg blir syk, og spiser lite på kanskje 5 dager. da går jeg ned 3-4 kilo tvert. Og bruker kanskje 5 månder for å komme tilbake til en grei vekt. Men fortsatt undervektig.

Gravid nå. Har  kastet opp en del. I tillegg hatt magsyke siste uka. Nå er jeg 43 kilo og har lite krefter igjen. Itilleg 100 % jobb og to sønner. 2 år og 3 år gammel. Tror kanskje jeg må kontakte legen min, å få meg sykemelding for en stund, slik at jeg får opp matlysten og slappet av . Føler meg som et beinrangel og vil bare være hjemme.

Gleder meg til jeg kommer lengre på vei (er nå 13 uker). Da skal jeg spise MYE, å bli så tykk som jeg får til.

Det er mye snakk om overvektig. Misunner dem som har litt ekstra. og faktisk kan bli syk uten å bli tynn etterpå. Når man er tynn får man hele tiden høre.. Så tynn du er, nå må du spise. Men dem som er tykk får ingen komentarer.

Noen andre i min situasjon?

Hanne 24 skrev:
Hei. jeg er 27 år . 1.60 og pleier å være 50 kg...

Jeg er nokk født tynn. Og kan spise uendelig mye, og har vanskeligheter til å legge på meg.
Når jeg blir syk, og spiser lite på kanskje 5 dager. da går jeg ned 3-4 kilo tvert. Og bruker kanskje 5 månder for å komme tilbake til en grei vekt. Men fortsatt undervektig.

Gravid nå. Har  kastet opp en del. I tillegg hatt magsyke siste uka. Nå er jeg 43 kilo og har lite krefter igjen. Itilleg 100 % jobb og to sønner. 2 år og 3 år gammel. Tror kanskje jeg må kontakte legen min, å få meg sykemelding for en stund, slik at jeg får opp matlysten og slappet av . Føler meg som et beinrangel og vil bare være hjemme.

Gleder meg til jeg kommer lengre på vei (er nå 13 uker). Da skal jeg spise MYE, å bli så tykk som jeg får til.

Det er mye snakk om overvektig. Misunner dem som har litt ekstra. og faktisk kan bli syk uten å bli tynn etterpå. Når man er tynn får man hele tiden høre.. Så tynn du er, nå må du spise. Men dem som er tykk får ingen komentarer.

Noen andre i min situasjon?

Jeg har vært slik hele oppveksten og helt til jeg rundet 22 år. Var slik under sist svangerskap. Veide i utgangspunktet 49 kg før graviditet, og dagen før fødsel veide jeg 54 kg (veide 42 kg når jeg var på det dårligste under det svangerskapet). Så var ikke så veldig stor den gangen. Slet veldig med å legge på meg.. Men nå er det 6 år siden, og nå er snittvekten min 50 kg og jeg er 1.59 høy.

Er 15 uker på vei i morgen og veier allerede 52 kg (men var nede i 47 kg i julen, for da var jeg sinnsykt dårlig).

Er fortsatt ganske tynn, men ikke en flis som jeg var for noen år siden. Har få tips til hvordan du kan legge på deg. Men er sant at det fokuseres mye på overvekt og lite på undervekt! Husker fra jeg var ekstremt tynn at det ikke er så gøy å være så tynn som mennesker tror. Utrolig irriterende å høre fra andre mennesker "du er så tynn, spis litt". Eller "du er så heldig, du har ingen former". Ble ganske trist av disse kommentarene jeg.

Men om du kaster opp så mye som du sier, og ikke får i deg næring, kan det være lurt å ta en tur til legen! :D

Jeg pleier å veie rett under 50 kilo og er 1.67, så jeg har faktisk enda lavere normal BMI. I tillegg om jeg blir stressa så setter det seg i magen, jeg blir kvalm og får liten matlyst, og da går jeg ned i vekt... Gikk feks ned til 46 før bryllupet vårt pga stress! Men som deg så har jeg alltid vært tynn.

Denne graviditeten er bedre enn sist så jeg har gått opp 1-2 kg så langt (13 uker i dag). Sist gikk jeg også litt ned i starten, noe som endte med at mannen min ble superstressa og sinna fordi jeg ikke spiste nok! Så det ble enda mer slitsomt for hadde ikke akkurat matlyst...

Sånn som du beskriver situasjonen nå bør du gå til legen og få sykemelding så du kan slappe av og få spist litt. Er ikke bra å gå ned så mye for oss som ikke har noe å gå på. Barnet i magen tar det den trenger, men blir ikke noe igjen til deg!

Men du er ikke alene :-) Og jeg synes også det er fint å høre fra andre som har det slik :-)

Tusen takk for fine svar.

Jeg jobber med å få opp matlysten : ) Er jo egentlig veldig glad i all mat.. Men når en er kvalm ofte, blir det lite spising. Har ikke kastet opp på 2 dager nå : )
Jeg har også ordnet med time til doktoren min i morgen : ) + en frisørtime : )

Godt å høre at jeg ikke er alene : )

Selv om kiloene har gått ned, har magen og puppene vokst : )

Jeg har faktisk gått opp 1 kilo nå : D

Så bra du har gått opp 1 kilo :-) Høres ut som du er på riktig vei da! Kanskje du har kommet så langt at kvalmen begynner å gi seg nå?

Jeg må spise to kjeks før jeg står opp på morgenen, da blir jeg ikke kvalm overhodet så lenge jeg husker å småspise i løpet av dagen (deilig!).

Det er ikke lett å være tykk eller for tynn. Riktig som du sier at er man for tynn får man høre  "så tynn du er, du må spise mer, spis fett" som om personen satt hjemme å pirka i salaten hele dagen. Noen har lettere anlegg for å legge på seg og andre ikke. Der du sier at de som er tykk ikke får noen kommentarer må jeg si meg uenig. De får ofte høre " du burde ikke spise ditt og du burde heller velge å spise ditt, tenk på helsa " osv osv. Ingen ender av skalaen er enkel, men de som blir syke står sterkere med litt ekstra fett på kroppen enn de som er veldig tynne.

Håper det løser seg for deg og håper du får i deg nok næring.

Hilsen ei som er i motsatt skalaen som deg ;)

Er også tynn av natur.... under mine 2 svangerskap har jeg fått høre "nå ser du godt ut" fordi jeg gikk opp noen kilo. men hva med når jeg ikke er gravid da?? da er jeg vel motsatt av "ser godt ut". Etter fødslene raste kiloene av meg i løpet av 2 uker, og jeg gikk bare ned og ned, slik at jeg havnet -7kg iforhold til da jeg ble gravid. Stress og mye aktivitet er nok det som gjør at kiloene raser.... :-(  men men, jeg tenker, det er jo bare sånn jeg er, og er fornøyd med kroppen min :-)

Håper du får en time til legen, du trengen nok å roe det ned litt :-)

Høres ut som om du trenger å roe ned ja! Klarer du å spise nøtter? En god fettressurs og med mange kcal, uten å påvirke sukkerinntaket :) Håper legen er forståelsesfull og at sykemedling får deg på rett kjøl!

Skjønner ikke hvorfor folk tror tykke mennesker ikke får høre det!!!! Tykke mennesker får høre det jo, gjerne stygge kommentarer "hvisket" bak ryggen osv

surrehodet skrev:
Skjønner ikke hvorfor folk tror tykke mennesker ikke får høre det!!!! Tykke mennesker får høre det jo, gjerne stygge kommentarer "hvisket" bak ryggen osv

Jeg har alltid vært tynn selv, og vet at det ikke er lett å være verken tykk eller tynn.
Men tror kanskje at når man er tynn har mennesker lettere for å si det rett til en, mens når man er tykk har man lettere for å høre ting indirekte evt bak ryggen. Som feks "sikker på du vil spise det der?".

Men det viktigste mener jeg er å prøve å være fornøyd med seg selv, spise det man føler for, og når man er gravid må man tenke på barnet i magen også! :)

Back
Topp