Undersøkelser av barnet og hjemmebesøk/helsestasjon

VictoriaH

Ventende
Assistert-jentene
August 2018
Oktobergull 2022
Hei Katrine!

Jeg er gravid i uke 19 nå med en liten jente og veldig lykkelig for det. Men jeg har noen spørsmål på veien :)

Etter fødsel, hvilke tester gjennomføres av barnet og når gjennomføres disse? Siden vi skal føde på Rikshospitalet ser jeg for meg at jeg etter natt nummer 2 alene i hvertfall vil hjem til mann og hund. Men ønsker å få gjennomført disse undersøkelsene før vi drar for en rolig start hjemme.

Ca når etter hjemkomst pleier jordmor komme på hjemmebesøk? Er det så vanlig at man reiser ned til helsestasjonen etter behov?

Både jeg og samboer har HD plager, jeg hadde pute som liten og han har fått plagene i sterk grad nå i voksen alder. Hvilke undersøkelser gjøres av datteren vår og når gjennomføres disse?
 
Hei og gratulere så mye!

Det vanlige er:
Første dag etter fødsel vil barnet bli undersøk av barnelege, der de går igjennom reflekser, hofter, reflekser i øyne, munn svelg, hjerte osv. Har en historie med hofteledd dysplasi i familien blir disse barna henvist til ultralyd.
Detter vil det bli utført hørsel test av barnet.
Etter 48 timer vil det bli tatt en blodprøve for å kontrollere for kjeldene stoffskifte sykdommer.

Hvor raskt jordmor og helsesøster kommer hjem varierer veldig fra bydel til bydel og kommune til kommune. Så dette må du høre med din helsestasjon om.

Stort sett pleier helsestasjonene å ha åpen helsestasjon noen timer i uken der en kan komme innom for råd, veiledning samt vektkontroll av barnet om man ønsker:)


Håper det var litt oppklarende:)
 
Back
Topp