Undersøkelse av åpning

MammaIApril2015

Flørter med forumet
Dette er den delen av fødselen jeg gruer meg til.. Gruer meg svært lite til selve fødselen eller riene, men undersøkelsen tenker jeg mye på..

Noen som har vært gjennom det som kan dele hvordan det er og hva jeg kan forvente?

Har skrevet i fødebrevet at jeg gruer meg til dette..

Sniker fra februar :-)

Når jeg var i fødsel ble åpningen sjekket ca hver 2.time. Når du har rier vil du ikke merke så mye av det.

Jeg ble også sjekket før fødsel å syns da det var mye mer ubehagelig....
Skal du ha epidural så vil du ikke merke at de undersøker deg etter du har fått den :-)

Men det går veldig fort, de fleste jordmødre og leger er veldig rutinert på det ;-)
Syns du det er veldig ubehagelig så pust deg gjennom det :-) det gjorde jeg når de sjekka før fødselen.

Sniker fra februar :)

Når jeg var i fødsel ble åpningen sjekket ca hver 2.time. Når du har rier vil du ikke merke så mye av det.

Jeg ble også sjekket før fødsel å syns da det var mye mer ubehagelig....
Skal du ha epidural så vil du ikke merke at de undersøker deg etter du har fått den :)

Men det går veldig fort, de fleste jordmødre og leger er veldig rutinert på det ;-)
Syns du det er veldig ubehagelig så pust deg gjennom det :) det gjorde jeg når de sjekka før fødselen.

Grunnen til at jeg gruer meg er pga overgrep i barndommen. Eneste som får nærme seg det området er samboeren. Har problemer med gynekologer og lignende..
Tror ikke det er smertene jeg gruer meg til, men selve situasjonen..

Uff, da tenker jeg at det er lurt at du skriver det i fødebrevet slik du har tenkt. Vil samtidig si at jeg også var spent på dette sist, men på grunn av redsel for at det skulle gjøre vondt. Jeg husker ikke at det var så "farlig " sist, så tror det er veldig individuelt mtp smerte/vondt. Sender deg en varm tanke - det går nok fint skal du se . Men ta det gjerne også opp med lege /jordmor i forkant , om du ikke allerede har det! Lykke til

Jeg vet ikke om jeg har så mye svar å komme med annet enn at jeg følte at mitt forhold til kroppen min endret seg veldig under fødselen. Så jeg tenker at det kanskje ikke vil føles så "ubehagelig" for deg under fødselen som det gjør når du er til gynekolog.

Grunnen til at jeg gruer meg er pga overgrep i barndommen. Eneste som får nærme seg det området er samboeren. Har problemer med gynekologer og lignende..
Har samme greie...og jeg har sagt i fra til jordmor, og det står nå i papirene mine så de vet om det på forhånd. Jeg har også sagt i fra at jeg helst ikke ønsker noe mann tilstede under fødselen hvis en lege ikke må inn pga noe krise. Dette pga hva jeg har opplevd. Få sagt i fra tidligst mulig så du slipper å tenke så mye på det.

Jeg har det som deg...
Og har da sagt fra om dette tidligere, så jordmor skulle begrense det til helst en sjekk. Hun spurte da i forkant om det var ok, og siden åpningen allerede var 9-10 cm holdt det med en sjekk. Men hun måtte sjekke for å gi klarsignal til å presse.
Husk også at fødsel er noe helt eget. Jeg liker det jo heller ikke, men fødselen minnet ikke om det vonde i det hele tatt. Det er noe med situasjonen. Kommer sikkert an på hvordan jordmor håndterer det, men jeg var veldig heldig og hadde en varsom og rolig jordmor, som tross rask fødsel fikk sjekket på en veldig forsiktig måte.

Der går bra, lurt å si fra til jordmor så hun vet det.

Jeg har det som deg...
Og har da sagt fra om dette tidligere, så jordmor skulle begrense det til helst en sjekk. Hun spurte da i forkant om det var ok, og siden åpningen allerede var 9-10 cm holdt det med en sjekk. Men hun måtte sjekke for å gi klarsignal til å presse.
Husk også at fødsel er noe helt eget. Jeg liker det jo heller ikke, men fødselen minnet ikke om det vonde i det hele tatt. Det er noe med situasjonen. Kommer sikkert an på hvordan jordmor håndterer det, men jeg var veldig heldig og hadde en varsom og rolig jordmor, som tross rask fødsel fikk sjekket på en veldig forsiktig måte.

Der går bra, lurt å si fra til jordmor så hun vet det.
Takk for gode tips :)
Er ikke selve fødselen jeg gruer meg til, da jeg nok forsvinner i en helt annen verden.
Men situasjonen der noen skal "plukke" nedentil mens jeg fremdeles er meg selv litt, det gruer jeg meg til..
Skrev det i fødebrevet, så regner med jordmor på sykehuset leser det? Har sagt det til jordmor som jeg går til på kontroll, men hun skal jo ikke bli me på føden..

Si fra til jordmoren du møter på føden også, så tar de nok ekstra hensyn!
Jeg har ikke noe erfaring og komme ang vonde opplevelser, men det er jo mye som skjer under en fødsel og fokus ble helt helt annerledes enn en gyn-us f.eks.
Forhåpentligvis så blir det sånn for deg også, at du ikke tenker så mye over det der og da!

Jeg hadde en masse av folk rundt omkring meg (pga litt komplikasjoner) når jeg skulle presse, og akkurat der og da var det siste jeg tenkte på at jeg var naken for og si det sånn :)

Lykke til, og håper det blir en positiv opplevelse for deg :)

Eg får ekstra oppfølging på grunn overgrep, og har fått beskjed om at jordmora vil ta minst mulig på meg. Dei har veldig mykje kunnskaper om gravide med overgrepsbakgrunn så det er viktig for din eigen del at du forteller dette når du møter jordmor på fødsel så ho/dei kan ta hensyn til det.
Sjøl har eg frykt for å forsvinne ut av meg sjøl, men har fått gode teknikker å jobbe med av psykologen min, så håper eg klare å ta dei i bruk når det står på.

Takk for gode tips :)
Er ikke selve fødselen jeg gruer meg til, da jeg nok forsvinner i en helt annen verden.
Men situasjonen der noen skal "plukke" nedentil mens jeg fremdeles er meg selv litt, det gruer jeg meg til..
Skrev det i fødebrevet, så regner med jordmor på sykehuset leser det? Har sagt det til jordmor som jeg går til på kontroll, men hun skal jo ikke bli me på føden..
De leser fødebrevet når du kommer til føden. :-)
Og jordmor du går til har nok en journal på deg?
Kanskje kan hun også skrive det på helsekortet?
Jeg både skrev og sa det til jordmor.
Og gikk som sagt veldig bra.

Den undersøkelsen tas da når jordmor regner med at du har nok åpning. Så man slipper å bli plukket på flere ganger...

Det går også veldig fort, og om jordmor venter så lenge som hun gjorde med meg, da er du godt i fødsel, riene har ordentlig tak, og det er da du er mest "borte", når riene står på som best. Jordmor klarer jo å se når ting nærmer seg, så bare be henne sjekke så sent som mulig.

Jeg har født to ganger, dette blir tredje gang, og jeg kan nesten ikke huske det engang. Det ble ikke noe vondt minne, slik overgrep og gynekologisk undersøkelse er...

Masse lykke til. :-)

De leser fødebrevet når du kommer til føden. :)
Og jordmor du går til har nok en journal på deg?
Kanskje kan hun også skrive det på helsekortet?
Jeg både skrev og sa det til jordmor.
Og gikk som sagt veldig bra.

Den undersøkelsen tas da når jordmor regner med at du har nok åpning. Så man slipper å bli plukket på flere ganger...

Det går også veldig fort, og om jordmor venter så lenge som hun gjorde med meg, da er du godt i fødsel, riene har ordentlig tak, og det er da du er mest "borte", når riene står på som best. Jordmor klarer jo å se når ting nærmer seg, så bare be henne sjekke så sent som mulig.

Jeg har født to ganger, dette blir tredje gang, og jeg kan nesten ikke huske det engang. Det ble ikke noe vondt minne, slik overgrep og gynekologisk undersøkelse er...

Masse lykke til. :)
Veldig betryggende å lese dette! Tusen takk! :)
Skal ta med meg tipsene videre, og håper opplevelsen blir god!

Jeg har heller ikke opplevd slikt som du sier, men jeg slet med smerter nedentil før forrige fødsel. Jeg slapp heldigvis unna undersøkelse siden vannet gikk og endte i KS.

MEN jordmora mi at at de må ikke sjekke deg hele tiden hvis du sier at du ikke vil. Fortell jordmora på vakt at det er veldig viktig for deg at de leser fødselsbrevet nøye og formidler det på vaktskifte. Så er du helt sikker:)

Back
Topp